De gaming-industrie behoort tot een van de zwaarst getroffen sectoren als het gaat om cyberaanvallen

Gepubliceerd op 25 september 2020 om 14:00
De gaming-industrie behoort tot een van de zwaarst getroffen sectoren als het gaat om cyberaanvallen

Of het nu gaat om diamanten graven in een virtuele zandbak of de rol van een held spelen in een 'massively multiplayer online role-playing game' (MMORPG), of het zoeken naar de perfecte plek om een ​​hinderlaag op te zetten in een 'first-person shooter (FPS)', gamen is voor velen aan het eind van de dag een beetje stoom afblazen. Of misschien midden op de dag wanneer er een lege ruimte in de agenda is, nu we allemaal vanuit huis werken. Vertel het maar niet aan mijn baas. ;-)

De gaming-industrie behoort tot een van de zwaarst getroffen sectoren als het gaat om cyberaanvallen. Tussen juli 2018 en juni 2020 observeerde Akamai ruim 10 miljard aanvallen op webapplicaties verspreid over alle klanten van het bedrijf. Alleen voor de game-industrie waren dat in die periode 152 miljoen aanvallen.

Nederland op 4 de plaats

Op de lijst van landen waar de meeste aanvallen vandaan komen, staat Nederland op de vierde plaats met een dikke 5 miljoen aanvallen. De VS voert de lijst aan met 68 miljoen aanvallen.

Vooral tijdens de corona maatregelen van dit voorjaar hebben veel mensen online games gespeeld en andere online entertainment opgezocht omdat veel uitgaansgelegenheden gesloten waren. Cybercriminelen zijn op die trend ingehaakt door in die periode veel intensiever jacht te maken op logingegevens van gamers. Volgens Akamai zijn er hele markten gewijd aan het verkopen van gehackte game accounts.

DDoS aanval of hack

Dus wanneer een gameserver uitvalt, of het netwerk van een gaming bedrijf een langere latentie (vertraging) heeft als gevolg van een Distributed Denial-of-Service (DDoS) -aanval, of een account wordt gehackt en digitale goederen worden gestolen we voelen de pijn zowel als professionals of als hobby gamers. Veel van de gegevens waarmee we werken, worden gegenereerd door de teams die veel gaming bedrijven rechtstreeks beschermen tegen deze aanvallen. Wat betekent dat we een behoorlijk goed idee hebben van de stress die sommige van deze organisaties ondervinden.
Voor deze uitgave van het State of the Internet / Security-rapport benadrukt Akamai een enquête onder gamers over hun mening over beveiliging in samenwerking met de esports-productie- en omroeporganisatie DreamHack. Meer dan 1.200 gamers uit heel Europa reageerden, en de resultaten zijn, zoals u zult zien, erg interessant. Hoewel enquêtes niet het soort gegevens zijn waar we gewoonlijk mee te maken hebben in onze rapportage, zorgde het inzicht in hoe gamers de beveiliging voorstellen en hoe dat verband houdt met de soorten aanvallen die game bedrijven dagelijks zien, wat tot enkele zeer tot nadenken stemmende discussies binnen ons team leidde.

Het team genoot van de kans om het onderwerp gamen vanuit zoveel verschillende invalshoeken te onderzoeken. We weten hoe we ons voelen als onze favoriete spellen worden aangevallen. We begrijpen dat de verdedigers onder druk staan ​​om deze systemen online en draaiend te houden ondanks de inspanningen van de aanvallers. Wat we nog niet eerder hadden onderzocht, was hoe gamers zelf denken over de veiligheid van hun games en hun game-accounts.

Als u niets anders ontleent aan deze uitgave van het State of the Internet / Security-rapport, vergeet dan alstublieft niet om wachtwoorden niet opnieuw te gebruiken en gebruik te maken van de tools die bedrijven ter beschikking stellen om uw accounts te beveiligen. Als u mij nu wilt excuseren, moet ik een of twee token voor tweefactorauthenticatie (2FA) bestellen, aldus Martin McKeay,  Editorial Director bij Akamai.

Soti Security Gaming You Cant Solo Security Report 2020 Gecomprimeerd
PDF – 4,8 MB 342 downloads

Bron: akamai.com, security.nl