‘Het lot heeft bepaald dat de mannen die de maan in vrede gingen verkennen, nu op de maan in vrede zullen rusten’, zie je Richard Nixon vertellen over het eerste duo op de maan. En het lijken net echte historische beelden.
MIT en Mozilla willen dat mensen de verontrustende kracht van deepfake-video's beter begrijpen in een nieuw project genaamd 'In Event of Moon Disaster'
Kijk hoe president Richard Nixon heel slecht nieuws brengt over de Apollo 11-maanlanding in deze deepfake-video gemaakt door MIT.
Apollo 11 maanlanding
De maanlanding van Apollo 11 op 20 juli 1969 was een mijlpaal in de ruimtegeschiedenis. Maar wat als de astronauten stierven tijdens hun missie naar de maan en president Richard Nixon tragisch nieuws op tv moest brengen aan het Amerikaanse kijkerspubliek?
In deze verontrustend echte deepfake- video breekt president Nixon het nieuws dat NASA heeft gefaald en dat astronauten op de maan zijn gestorven. Deepfakes zijn video-vervalsingen waardoor mensen lijken te doen of dingen zeggen die ze niet zijn. Deepfake-software heeft gemanipuleerde video's toegankelijk gemaakt en steeds moeilijker te detecteren als nep.
'Het lot heeft bepaald dat de mannen die naar de maan zijn gegaan om in vrede te verkennen, op de maan zullen blijven om in vrede te rusten', zegt Nixon in de deepfake-video die verwijst naar astronauten Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins .
Het duurde een half jaar voordat de AI-experts van het Massachusetts Institute of Technology een zeer overtuigende 7 minuten durende deepfake-video maakten die feitelijk NASA-beeldmateriaal combineert met Nixon die een tragische toespraak hield , alsof Apollo 11 niet was geslaagd in zijn missie naar de maan.
Deep-learning
Kunstmatige intelligentie "deep-learning" -technologie werd gebruikt om Nixons stem- en gezichtsbewegingen overtuigend te maken. De contingentie toespraak (te vinden in het Nationaal Archief ) werd voorgelezen door een acteur.
MIT's Center for Advanced Virtuality creëerde zijn nieuwe project genaamd 'In Event of Moon Disaster' - dat op maandag werd gelanceerd - om mensen te laten zien welke gevaarlijke invloed deepfake-video's kunnen hebben op een nietsvermoedend publiek.
Dit is de eerste keer dat de Nixon Apollo 11 deepfake-video in zijn geheel aan het publiek wordt gepresenteerd na een fysieke kunstinstallatie op MIT in de herfst van 2019.
"In Event of Moon Disaster is een meeslepend kunstproject dat je uitnodigt in een alternatieve geschiedenis en ons allemaal vraagt om na te denken over hoe nieuwe technologieën de waarheid om ons heen kunnen buigen, omleiden en verdoezelen", aldus de website van het project. "Door deze alternatieve geschiedenis te creëren, onderzoekt het project de invloed en de alomtegenwoordigheid van verkeerde informatie en deepfake-technologieën in onze hedendaagse samenleving."
In Event of Moon Disaster wil mensen niet alleen deepfakes beter begrijpen, maar ook uitleggen hoe deepfakes worden gemaakt en hoe ze werken; hoe je een deepfake kunt herkennen ; hun potentieel gebruik en misbruik; en wat er wordt gedaan om deepfakes en desinformatie te bestrijden.
Dit project wordt ondersteund door een subsidie van Mozilla's Creative Media Awards , die voortbouwen op de missie van Mozilla om meer betrouwbare AI in consumententechnologie te realiseren.
Onderwijs en bewustwording
De video "In Event of Moon Disaster" als casuïstiek benadrukt de gevaren van desinformatie en het belang van betrouwbare media voor het behoud van de democratie. Deze zorgen zijn actueler en relevanter voor studenten dan ooit. In een tijdperk van toenemend autoritair populisme, begeleidende acties tegen legitieme journalistieke verkooppunten en de roep om burgerlijke en raciale rechtvaardigheid, hebben burgers behoefte aan geloofwaardige informatie en een beter begrip van hoe ze met deze gefragmenteerde mediaomgeving moeten omgaan.
Hoewel initiatieven op het gebied van mediageletterdheid sterk variëren tussen middelbare scholen en hogescholen, richten ze zich meestal op een constellatie van interpretatieve praktijken, waardoor studenten de tools krijgen die nodig zijn om te onderzoeken hoe verschillende vormen van media worden gemaakt, gebruikt en geïnterpreteerd.
Bron: cnet, moondisaster
Gerelateerde berichten
Deepfakes kunnen op termijn de samenleving ontwrichten
Deepfake-video's worden steeds populairder en daarmee neemt het gevaar voor misbruik toe. Onderzoekers van de Tilburg University onderzochten hoe het nieuwe kabinet dit kan tegengaan. Bart van der Sloot, privacy- en big data-expert en Associate Professor bij Tilburg University voorziet dat dat flink wat problemen gaat opleveren.
Nieuwe evolutie ontdekt op het beruchte 'DeepNude'
Onderzoekers van 'Sensity' hebben een nieuw deepfake-ecosysteem ontdekt op het berichtenplatform Telegram.
Deepfake het nieuwe gevaar van desinformatie: 'Nixon' die NASA Apollo 11-ramp aankondigt
‘Het lot heeft bepaald dat de mannen die de maan in vrede gingen verkennen, nu op de maan in vrede zullen rusten’, zie je Richard Nixon vertellen over het eerste duo op de maan. En het lijken net echte historische beelden.
'Deepfake Ransomware' is één van de meest gevreesde toekomstige cyberdreigingen
'Deepfake Ransomware' is een aanval waarbij een cybercrimineel een selectie van een reeks afbeeldingen neemt die mensen online plaatsen, om ze om te zetten in beschamende of schandalige video’s.
Meer nieuws
Datalek nieuws en overzicht week 19-2020
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Oplichting / Cybercrime overzicht week 19-2020
Wat is phishing »
Aanhoudingen in phishingzaak: coronacrisis misbruikt
De politie heeft donderdagavond 7 mei in een onderzoek naar grootschalige phishing twee verdachten aangehouden. Deze verdachten maakten misbruik van de Coronacrisis om mensen op te lichten.
Meer dan honderd miljoen e-mailadressen gedumpt in Telegram groepen
Sinds de uitbraak van de corona pandemie hebben verschillende hackers groepen meer dan honderd miljoen e mailadressen (met bijbehorende wachtwoorden) gedumpt binnen de Carding groepen binnen Telegram.
Op het darkweb voor 856.000 euro aan bitcoin en ether gebruikt voor kopen kinderporno
In 2019 is er voor 930.000 dollar aan bitcoin (BTC) en ether gebruikt om op het darkweb kinderporno te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van 'Chainalysis', een specialist die met software een wallet kan linken aan een persoon of bedrijf.
Gamechangers: houd jongeren weg bij cybercrime
Speciale games moeten helpen jongeren uit de cybercriminaliteit te houden.
Spear-phishing-campagne brengt managers in gevaar bij meer dan 150 bedrijven
Een cybercrime-groep die sinds medio 2019 actief is, heeft de e-mailaccounts van hooggeplaatste leidinggevenden bij meer dan 150 bedrijven gehackt.
Verfijnde Android spionagecampagne
Kaspersky onderzoekers hebben een geavanceerde kwaadaardige campagne ontdekt, gericht op Android-gebruikers die waarschijnlijk kan worden toegeschreven aan de 'OceanLotus' geavanceerde aanhoudende dreiging actor. De campagne, die 'PhantomLance' wordt genoemd, is sinds ten minste 2015 actief en loopt nog steeds. Er zijn meerdere versies van complexe spyware en slimme distributietactieken, waaronder distributie via tientallen applicaties op de officiële markt van Google Play.
Apple, Netflix en Yahoo meest misbruikte merken voor phishing aanvallen
Apple was in het eerste kwartaal van 2020 het voornaamste merk waar cybercriminelen zich op richtten. Tien procent van alle pogingen tot phishing had betrekking op de Amerikaanse technologie gigant. Dit blijkt uit het Brand Phishing-rapport van securitybedrijf Check Point.
Onderzoek gemeente Utrecht internetcriminaliteit
De gemeente Utrecht doet onderzoek naar internetcriminaliteit.
Gehackte Thuisbezorgd-accounts worden verkocht
Een groeiend aantal gebruikers meldt dat via 'Thuisbezorgd' bestellingen op hun naam en rekening worden gedaan zonder dat zij daarvan weten. Volgens Thuisbezorgd is er geen datalek, maar betreft het credential stuffing. Getroffen accounts worden inmiddels ook online verkocht.
Cyberaanval treft tapijtproducent
Het Dendermondse bedrijf Desso is onderdeel van de Franse vloerbekledingsgroep Tarkett, die sinds vorige week getroffen is door een aanval op zijn IT-systemen.
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.