Phishing-as-a-service: Betalen per phishing aanval of een abonnement? 

Gepubliceerd op 23 september 2021 om 17:08

Verschillende vormen van cybercrime worden als een service aangeboden en phishing is er daar één van. Microsoft ontdekte onlangs een phishing-as-a-service operatie die bij één enkele aanval 300.000 unieke subdomeinen gebruikte. Een tactiek die volgens het techbedrijf steeds populairder wordt bij phishingaanvallen.

Phishingdienst BulletProofLink

De phishingdienst heet BulletProofLink en biedt klanten een abonnement van 800 dollar per maand. Ook kan er per phishingaanval worden betaald. Als onderdeel van het abonnement krijgen klanten hosting, phishing templates en een helpdesk. De phishing templates die voor de phishing sites worden gebruikt sturen ingevulde gebruikersnamen en wachtwoorden niet alleen door naar de klant, maar ook naar de phishing-as-a-service aanbieder, die zodoende dubbel aan de klant verdient.

Infinite subdomain abuse

Een volgens Microsoft interessant onderdeel van de campagne is een techniek die het "infinite subdomain abuse" noemt. Hierbij weten aanvallers de dns-instellingen van een domein aan te passen of wanneer een gecompromitteerd van wildcard subdomeinen gebruikmaakt. Hierdoor kunnen aanvallers een oneindig aantal subdomeinen aanmaken en zo voor elke ontvanger van de phishingmail een unieke url creëren.

Populair

Microsoft stelt dat de techniek steeds populairder onder aanvallers wordt. In plaats van te werken met een groot aantal eenmalig te gebruiken domeinnamen, is er een onbeperkt aantal subdomeinen aan te maken dat naar een klein aantal phishingpagina's hoeft door te verwijzen. Daarnaast hoeft de website zelf niet gecompromitteerd te worden maar alleen de dns-instellingen. Verder kan het voor bepaalde filters een probleem zijn die alleen naar de exacte url kijken.

Catching The Big Fish Analyzing A Large Scale Phishing As A Service Operation
PDF – 3,0 MB 256 downloads

Phishing aanval met Apple AirTag

Securityspecialist Brian Krebs adviseert Apple-gebruikers om op te passen met 'AirTags' die ze op straat vinden. Met de ingebouwde NFC-chip in iPhones kunnen eerlijke vinders achterhalen wie de eigenaar van de verloren AirTag is. Hackers en cybercriminelen kunnen deze feature misbruiken om nietsvermoedende slachtoffers om te leiden naar een phishing-pagina.

Lees meer »

15 jarige krijgt jeugddetentie en leerstraf voor phishing en webshop fraude

De rechtbank Amsterdam heeft een vijftienjarige jongen wegens phishing en pakketfraude veroordeeld tot jeugddetentie en een leerstraf. Volgens de rechter maakte de tiener onderdeel uit van een criminele organisatie die slachtoffers maakte op onder andere Marktplaats en 2ehands.be. Slachtoffers werden benaderd via gekaapte en malafide accounts door personen die zich voordeden als kopers en verkopers van op de websites aangeboden goederen.

Lees meer »

Hoe cybercriminelen de antiphishing-oplossingen kunnen omzeilen

Om zakelijke e-mailgegevens van werknemers van een bedrijf te stelen, moeten aanvallers eerst langs de antiphishing-oplossingen  op de e-mailservers van het bedrijf zien te komen. Vaak gebruiken ze legitieme webdiensten om niet op te vallen, en steeds vaker gaat het dan om Google Apps Script, een op JavaScript gebaseerd scriptingplatform.

Lees meer »

Cybercriminelen worden steeds slimmer in het selecteren van hun doelwitten

Barracuda heeft de zesde editie van zijn spearphishing rapport gepubliceerd, dat laat zien hoe spearphishing aanvallen zich ontwikkelen en welke mensen binnen organisaties het doelwit zijn van deze aanvallen. Het rapport ‘Spear Phishing: Top Threats and Trends Vol. 6 – Insights into attackers’ evolving tactics and who they’re targeting’ biedt inzichten in recente trends op het gebied van spearphishing aanvallen en geeft aan wat organisaties kunnen doen om zich te beschermen. Ook laat het rapport de relatie zien tussen de koers van cryptovaluta en phishing/imitatie aanvallen.

Lees meer »