Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te delen. Ook is het beveiligen van hun mobiele telefoons nog niet vanzelfsprekend.
Dit zijn enkele van de uitkomsten van het 2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behaviors, dat wereldwijd werd uitgevoerd door iSense Solutions, in opdracht van cybersecurity-leverancier Bitdefender.
Online accounts
Internetgebruikers hebben gemiddeld 8 online accounts, waarbij Facebook, WhatsApp, Gmail, Netflix en YouTube het meest worden genoemd. Tweederde van de consumenten logt in op online accounts vanaf tenminste drie devices. Bijna driekwart (74 procent) van de respondenten gebruikt voornamelijk online diensten op hun eigen smartphone. Persoonlijke laptops kwamen op de tweede plaats met 45 procent, gevolgd door slimme TV’s (30 procent) en persoonlijke desktops (28 procent). Bijna een kwart (23 procent) logt ook in vanaf hun zakelijk device, wat ook gevolgen heeft voor de beveiliging van hun werkgever.
Confrontatie cybercriminelen
Bijna twee derde van de respondenten wereldwijd (61 procent) stelde in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit te zijn geconfronteerd. Oplichting via de mobiele telefoon – in de vorm van ongevraagde sms’jes en telefoontjes – werd het vaakst gemeld, door 36 procent van de ondervraagden. Dit werd gevolgd door phishing (23 procent), datalekken (12 procent), impersonatie op sociale netwerken (11 procent), financiële fraude (9 procent) en ransomware (8 procent). Hoewel relatief weinig respondenten financiële fraude persoonlijk hebben meegemaakt, roept deze vorm van criminaliteit de meeste zorgen op. 41 procent van de ondervraagden is bang voor financiële fraude.
In Nederland stelde bijna de helft (46 procent) van de respondenten in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit geconfronteerd te zijn. Opmerkelijk is dan ook dat van 35 procent van alle respondenten, en 28 procent van de Nederlandse ondervraagden, geen gebruikt maakt van een antivirus-oplossing. Van alle ondervraagden denkt 35 procent dat ze geen beveiliging op hun mobiele device nodig hebben en 16 procent denkt -over het algemeen onterecht – dat beveiliging is ingebouwd.
Wachtwoorden voor meerdere accounts
Vijftig procent van de ondervraagden stelde een enkel wachtwoord te gebruiken voor alle online accounts, en bijna een derde (32 procent) gebruikt slechts een paar wachtwoorden en hergebruikt ze voor meerdere accounts. 27 procent van de respondenten gebruikt eenvoudige wachtwoorden zoals 1234 om hun mobiele telefoon te vergrendelen en 11 procent vergrendelt hun mobiele telefoon helemaal niet. Het gebruik van eenvoudige wachtwoorden komt het meest voor onder 18-44-jarigen, en mannen gaven vaker aan eenvoudige wachtwoorden te gebruiken dan vrouwen (31 procent, vergeleken met 23 procent).
De aanpak om inloggegevens te beheren verschilt. De helft van de ondervraagden vertrouwt op hun geheugen, een derde gebruikt de optie voor automatisch aanvullen en een kwart schrijft ze op of gebruikt een wachtwoordbeheerder. Opmerkelijk is ook dat internationaal gezien 60 procent van de ondervraagden hun inloggegevens regelmatig deelt met familie of vrienden. Bij Nederlandse consumenten is dat 44 procent. Dat doen zij vooral bij accounts voor autoservice-/verhuur, video streamingdiensten, luchtvaartmaatschappijen en softwareprogramma’s. Wanneer meerdere mensen, met meerdere devices dezelfde apps gebruiken, groeit het risico op cyberaanvallen aanzienlijk.
Het rapport is gebaseerd op een enquête onder meer dan 10.000 internetgebruikers in 11 landen, waaronder ook 800 in Nederland. Er is onder andere gekeken naar het gebruik van populaire online platforms en diensten, persoonlijke cyberbeveiligingspraktijken en de mate van blootstelling aan dreigingen.
Bron: bitdefender.com
Wachtwoord gerelateerde artikelen 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
Overzicht cyberaanvallen week 21-2022
Nederland betaalt op een na hoogste losgeld voor ransomware, Deadbolt-ransomware infecteert honderden QNAP NAS-apparaten en Cisco waarschuwt voor actief aangevallen zerodaylek in IOS XR. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 211 week 21-2022
Cybercriminelen doen zich voor op datingapps als slachtoffer seksueel misbruik, bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers en Minister Yeşilgöz: “Als je nu kijkt zie je dat online en op het darkweb eenlingen een reële dreiging vormen”. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 211.
Minister Yeşilgöz: “Als je nu kijkt zie je dat online en op het darkweb eenlingen een reële dreiging vormen”
De terrorismebestrijding in Nederland richt zich de komende jaren op extremisme uit extreemrechtse hoek. Dat staat in de Nationale Contraterrorisme Strategie die minister Dilan Yesilgöz (Justitie en Veiligheid) naar de Tweede Kamer stuurde. Ook komt er meer aandacht voor eenlingen met extremistische denkbeelden, "vaak in combinatie met extreme antioverheidssentimenten en complotdenkbeelden".
Een herstelzin of seed phrase biedt dezelfde mogelijkheden om uw crypto’s te plunderen als de privé sleutel
Oplichters deinzen nergens voor terug als het aankomt op het stelen van cryptocurrency. Sommigen proberen schaarse mining-apparatuur te verkopen, anderen lokken slachtoffers in de val met geschenken van cryptobeurzen of Elon Musk zelf, of plaatsen zelfs screenshots op openbare platforms met wachtwoorden voor cryptowallets en verdienen zo “commissies” van crypto-investeerders die verleid zijn door het vooruitzicht van een gratis lunch. Vandaag vertellen we u over een 'nieuwe nep-weggeefactie' en onderstrepen we nogmaals waarom de herstelzin voor uw cryptowallet met uw leven moet worden bewaakt.
Cybercriminelen stelen persoonlijke gegevens klanten General Motors
Hackers zijn erin geslaagd om toegang te krijgen tot zo’n 5.000 accounts van klanten van 'General Motors'. Daarbij zijn persoonsgegevens buitgemaakt als namen en telefoonnummers. Het bedrijf adviseert klanten om hun wachtwoord te resetten.
Bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers
Bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers als het gaat om het beschermen van hun gegevens. Uit het Veeam 2022 Ransomware Trends Report blijkt dat 72 procent van de organisaties te maken heeft gehad met gedeeltelijke of complete aanvallen op hun back-up repositories.