Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te delen. Ook is het beveiligen van hun mobiele telefoons nog niet vanzelfsprekend.
Dit zijn enkele van de uitkomsten van het 2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behaviors, dat wereldwijd werd uitgevoerd door iSense Solutions, in opdracht van cybersecurity-leverancier Bitdefender.
Online accounts
Internetgebruikers hebben gemiddeld 8 online accounts, waarbij Facebook, WhatsApp, Gmail, Netflix en YouTube het meest worden genoemd. Tweederde van de consumenten logt in op online accounts vanaf tenminste drie devices. Bijna driekwart (74 procent) van de respondenten gebruikt voornamelijk online diensten op hun eigen smartphone. Persoonlijke laptops kwamen op de tweede plaats met 45 procent, gevolgd door slimme TV’s (30 procent) en persoonlijke desktops (28 procent). Bijna een kwart (23 procent) logt ook in vanaf hun zakelijk device, wat ook gevolgen heeft voor de beveiliging van hun werkgever.
Confrontatie cybercriminelen
Bijna twee derde van de respondenten wereldwijd (61 procent) stelde in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit te zijn geconfronteerd. Oplichting via de mobiele telefoon – in de vorm van ongevraagde sms’jes en telefoontjes – werd het vaakst gemeld, door 36 procent van de ondervraagden. Dit werd gevolgd door phishing (23 procent), datalekken (12 procent), impersonatie op sociale netwerken (11 procent), financiële fraude (9 procent) en ransomware (8 procent). Hoewel relatief weinig respondenten financiële fraude persoonlijk hebben meegemaakt, roept deze vorm van criminaliteit de meeste zorgen op. 41 procent van de ondervraagden is bang voor financiële fraude.
In Nederland stelde bijna de helft (46 procent) van de respondenten in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit geconfronteerd te zijn. Opmerkelijk is dan ook dat van 35 procent van alle respondenten, en 28 procent van de Nederlandse ondervraagden, geen gebruikt maakt van een antivirus-oplossing. Van alle ondervraagden denkt 35 procent dat ze geen beveiliging op hun mobiele device nodig hebben en 16 procent denkt -over het algemeen onterecht – dat beveiliging is ingebouwd.
Wachtwoorden voor meerdere accounts
Vijftig procent van de ondervraagden stelde een enkel wachtwoord te gebruiken voor alle online accounts, en bijna een derde (32 procent) gebruikt slechts een paar wachtwoorden en hergebruikt ze voor meerdere accounts. 27 procent van de respondenten gebruikt eenvoudige wachtwoorden zoals 1234 om hun mobiele telefoon te vergrendelen en 11 procent vergrendelt hun mobiele telefoon helemaal niet. Het gebruik van eenvoudige wachtwoorden komt het meest voor onder 18-44-jarigen, en mannen gaven vaker aan eenvoudige wachtwoorden te gebruiken dan vrouwen (31 procent, vergeleken met 23 procent).
De aanpak om inloggegevens te beheren verschilt. De helft van de ondervraagden vertrouwt op hun geheugen, een derde gebruikt de optie voor automatisch aanvullen en een kwart schrijft ze op of gebruikt een wachtwoordbeheerder. Opmerkelijk is ook dat internationaal gezien 60 procent van de ondervraagden hun inloggegevens regelmatig deelt met familie of vrienden. Bij Nederlandse consumenten is dat 44 procent. Dat doen zij vooral bij accounts voor autoservice-/verhuur, video streamingdiensten, luchtvaartmaatschappijen en softwareprogramma’s. Wanneer meerdere mensen, met meerdere devices dezelfde apps gebruiken, groeit het risico op cyberaanvallen aanzienlijk.
Het rapport is gebaseerd op een enquête onder meer dan 10.000 internetgebruikers in 11 landen, waaronder ook 800 in Nederland. Er is onder andere gekeken naar het gebruik van populaire online platforms en diensten, persoonlijke cyberbeveiligingspraktijken en de mate van blootstelling aan dreigingen.
Bron: bitdefender.com
Wachtwoord gerelateerde artikelen 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
Top 10: Malware | Kwetsbaarheden
Cybersecurity bedrijf Check Point constateert een sterke toename van het Emotet-botnet dat spamcampagnes verspreidt na een periode van inactiviteit, met als doel bankgegevens te stelen en zich te verspreiden binnen gerichte netwerken.
Spie International bevestigt ransomware aanval
Spie International is het slachtoffer geworden van cybercriminelen. Ze slaagde erin om de Nefilim-ransomware op het computernetwerk van het bedrijf te installeren. Inmiddels werken alle systemen weer en draait de productie weer als vanouds. Wel is er data buitgemaakt van diverse klanten.
INTERPOL-rapport toont een alarmerend aantal cyberaanvallen tijdens COVID-19
Een INTERPOL-beoordeling van de impact van COVID-19 op cybercriminaliteit heeft aangetoond dat er een aanzienlijke verschuiving van het doelwit is van individuen en kleine bedrijven naar grote bedrijven, overheden en kritieke infrastructuur.
"Ik los het zelf op" en "Het heeft geen zin, de politie zal er niets aan doen"
Slachtoffers van online criminaliteit doen zelden aangifte bij de politie en wanneer zij dit wel doen, leidt dit vaak tot ontevredenheid.
Menselijke fouten grootste oorzaak cyberincidenten
Bijna alle bedrijven maken vandaag gebruik van clouddiensten. De cloud is schaalbaar, efficiënt en mobiel, perfect voor de groeiende datastromen en het toenemende thuiswerk van vandaag. Maar zonder gespecialiseerde kennis is de cloud niet zonder risico. Configuratie fouten door medewerkers zouden de grootste oorzaak zijn van cyberincidenten in de cloud. Dat wijzen twee studies van veiligheidsbedrijven uit.
Criminelen experimenteren met 'voice-fake'
Een Hagenaar deed in augustus aangifte van identiteitsfraude.