Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te delen. Ook is het beveiligen van hun mobiele telefoons nog niet vanzelfsprekend.
Dit zijn enkele van de uitkomsten van het 2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behaviors, dat wereldwijd werd uitgevoerd door iSense Solutions, in opdracht van cybersecurity-leverancier Bitdefender.
Online accounts
Internetgebruikers hebben gemiddeld 8 online accounts, waarbij Facebook, WhatsApp, Gmail, Netflix en YouTube het meest worden genoemd. Tweederde van de consumenten logt in op online accounts vanaf tenminste drie devices. Bijna driekwart (74 procent) van de respondenten gebruikt voornamelijk online diensten op hun eigen smartphone. Persoonlijke laptops kwamen op de tweede plaats met 45 procent, gevolgd door slimme TV’s (30 procent) en persoonlijke desktops (28 procent). Bijna een kwart (23 procent) logt ook in vanaf hun zakelijk device, wat ook gevolgen heeft voor de beveiliging van hun werkgever.
Confrontatie cybercriminelen
Bijna twee derde van de respondenten wereldwijd (61 procent) stelde in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit te zijn geconfronteerd. Oplichting via de mobiele telefoon – in de vorm van ongevraagde sms’jes en telefoontjes – werd het vaakst gemeld, door 36 procent van de ondervraagden. Dit werd gevolgd door phishing (23 procent), datalekken (12 procent), impersonatie op sociale netwerken (11 procent), financiële fraude (9 procent) en ransomware (8 procent). Hoewel relatief weinig respondenten financiële fraude persoonlijk hebben meegemaakt, roept deze vorm van criminaliteit de meeste zorgen op. 41 procent van de ondervraagden is bang voor financiële fraude.
In Nederland stelde bijna de helft (46 procent) van de respondenten in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit geconfronteerd te zijn. Opmerkelijk is dan ook dat van 35 procent van alle respondenten, en 28 procent van de Nederlandse ondervraagden, geen gebruikt maakt van een antivirus-oplossing. Van alle ondervraagden denkt 35 procent dat ze geen beveiliging op hun mobiele device nodig hebben en 16 procent denkt -over het algemeen onterecht – dat beveiliging is ingebouwd.
Wachtwoorden voor meerdere accounts
Vijftig procent van de ondervraagden stelde een enkel wachtwoord te gebruiken voor alle online accounts, en bijna een derde (32 procent) gebruikt slechts een paar wachtwoorden en hergebruikt ze voor meerdere accounts. 27 procent van de respondenten gebruikt eenvoudige wachtwoorden zoals 1234 om hun mobiele telefoon te vergrendelen en 11 procent vergrendelt hun mobiele telefoon helemaal niet. Het gebruik van eenvoudige wachtwoorden komt het meest voor onder 18-44-jarigen, en mannen gaven vaker aan eenvoudige wachtwoorden te gebruiken dan vrouwen (31 procent, vergeleken met 23 procent).
De aanpak om inloggegevens te beheren verschilt. De helft van de ondervraagden vertrouwt op hun geheugen, een derde gebruikt de optie voor automatisch aanvullen en een kwart schrijft ze op of gebruikt een wachtwoordbeheerder. Opmerkelijk is ook dat internationaal gezien 60 procent van de ondervraagden hun inloggegevens regelmatig deelt met familie of vrienden. Bij Nederlandse consumenten is dat 44 procent. Dat doen zij vooral bij accounts voor autoservice-/verhuur, video streamingdiensten, luchtvaartmaatschappijen en softwareprogramma’s. Wanneer meerdere mensen, met meerdere devices dezelfde apps gebruiken, groeit het risico op cyberaanvallen aanzienlijk.
Het rapport is gebaseerd op een enquête onder meer dan 10.000 internetgebruikers in 11 landen, waaronder ook 800 in Nederland. Er is onder andere gekeken naar het gebruik van populaire online platforms en diensten, persoonlijke cyberbeveiligingspraktijken en de mate van blootstelling aan dreigingen.
Bron: bitdefender.com
Wachtwoord gerelateerde artikelen 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
Het businessmodel van 'Ransomware as a Service'
Vorige week werd Garmin slachtoffer van een ransomware aanval door de Russische hackers group Evil Corp. Dagenlang waren de diensten van Garmin onbereikbaar. Het is steeds makkelijker om dit soort aanvallen te doen omdat er zoiets bestaat als 'Ransomware as a Service' (RaaS).
Echtpaar uit Nieuwegein verdiende naast uitkering duizenden euro's met drugshandel op Darkweb
Het Openbaar Ministerie eist zeven jaar gevangenisstraf tegen een Poolse man uit Nieuwegein, die verdacht wordt van jarenlange drugshandel en productie. Ook zijn vrouw zou daarbij betrokken zijn geweest. Het echtpaar wordt ook verdacht van witwassen van tienduizenden euro's en van bijstandsfraude.
Voor het eerst dat de 'Europese Unie' sancties oplegt voor cyberaanvallen
Zes personen en drie entiteiten die verantwoordelijk zijn voor de meest schadelijke cyberaanvallen komen vanaf vandaag op een sanctielijst van de Europese Unie (EU). Op de sanctielijst komen onder andere de verantwoordelijken voor de verstoorde Russische cyberoperatie tegen de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW). Daarnaast krijgen personen en entiteiten uit China en Noord-Korea sancties opgelegd.
Doorzoekingen woningen in zaak DDoS-aanbieder
Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland heeft vandaag doorzoekingen gedaan in de woningen van twee mensen die verdacht worden betrokken te zijn bij een internationale booterwebsite. De website is een bekende voor het uitvoeren van DDoS-aanvallen. Het politieonderzoek gaat nog verder.
De Darkweb monitor: "Innovatie om nieuwe bedreigingen te bestrijden"
In het Paleis van Justitie in München hebben het Beierse Staatsministerie van Justitie (StMJ) en TNO afgelopen maandag een 'Memorandum of Understanding (MoU)' getekend om samen te gaan werken aan de versnelling van de ontwikkeling van strategische handhavingstechnologieën.
Ziggo vraagt klanten nadrukkelijk het standaardwachtwoord te veranderen
Ziggo heeft klanten gewaarschuwd voor een kwetsbaarheid in de Wifibooster Ziggo C7. De provider vraagt klanten nadrukkelijk het standaardwachtwoord te veranderen als zij dat nog niet hebben gedaan.