Malafide organisaties bellen mensen op van internationaal circulerende lijsten

Gepubliceerd op 13 augustus 2020 om 16:38
Malafide organisaties bellen mensen op van internationaal circulerende lijsten

De AFM (autoriteit financiële markten) heeft 2.500 Nederlanders via een brief gewaarschuwd voor boilerrooms, dit zijn oplichters die een 'geweldig investeringsaanbod' hebben. In werkelijkheid is de aanbieding te mooi om waar te zijn en verlies je veel geld.

Malafide organisaties bellen mensen op lijsten met een zogenaamd uitzonderlijke beleggingskans. Nadat ze hun vertrouwen hebben gewonnen, houden de oplichters hun slachtoffers voor dat er weinig risico's aan hun belegging verbonden zijn en dat het snel geld zal opleveren. Wanneer iemand uit de belegging wil stappen, is de fraudeur niet meer te bereiken. 

Jaarlijkse stijging

Het aantal meldingen van beleggingsfraude is gestegen van 147 in 2017 tot 429 in 2019. Dat blijkt uit cijfers van de landelijke Fraudehelpdesk. Vorig jaar verloren 379 mensen samen ruim 10,7 miljoen euro. Niet alle beleggingsfraude wordt gemeld, het werkelijke aantal en totaalbedrag liggen vermoedelijk een stuk hoger. Niet iedereen meldt namelijk als ze de dupe zijn geworden van beleggingsfraude.

Onbewust achterlaten

Oplichters stellen deze lijsten samen via gegevens die mensen online invullen of onbewust achterlaten door op advertenties op social media of andere media te klikken. Ook wie iets aanklikt op een site met beleggingsaanbiedingen, kan makkelijk op een lijst belanden.

Van de lijst gegooid worden, is moeilijk, de bellijsten blijven internationaal circuleren, waardoor ze telkens bij nieuwe malafide aanbieders belanden. 

We spenderen tijdens de coronacrisis meer tijd online, waardoor mogelijk ook meer oplichters actief zijn. 'Wij nemen veel voorvallen van fraude waar', meldt Jan Boerboom, hoofd Marktintegriteit en Handhaving bij de AFM: 'We waarschuwen consumenten: wees zeer alert. Hang meteen op wanneer je met telefonische verkoop van beleggingen te maken krijgt.' 

Handel in de lift

De handel in illegaal verkregen persoonsgegevens zit in de lift. Criminelen gebruiken deze data om slachtoffers te benaderen en geld afhandig te maken. criminelen komen vaak op slinkse wijze aan deze gegevens.

In juni hoorden we een verhaal over callcentermedewerkers die persoonsgegevens doorverkopen aan criminelen. Het gaat om informatie als naam, adres, telefoonnummer en e-mail. Deze gegevens worden doorverkocht via online fora, of gebruikt om WhatsApp- of vriend-in-noodfraude te plegen. Met name ‘verse leads’ -mensen die nog nooit zijn benaderd door een oplichter- zijn interessant en lucratief voor criminelen.

Geraffineerd te werk

Oplichters gaan geraffineerd en tegelijkertijd professioneel te werk. Ze beloven hoge rendementen en weinig tot geen beleggingsrisico’s. Met dit soort bewoordingen proberen ze een persoonlijke band met de persoon aan de andere kant van de lijn op te bouwen en hun vertrouwen te winnen. Om het gesprek in goede banen te leiden en nietsvermoedende slachtoffers meer geld afhandig te maken, gebruiken de oplichters bel scripts. Zodra deelnemers aangeven te willen uitstappen, is de liefde snel bekoeld en zijn de criminelen opeens niet meer bereikbaar.

De AFM advies

Bron: afm.nl, avrotros.nl, vpngids.nl, politie.nl