Netflix, Disney en Amazon Prime zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams

Gepubliceerd op 19 november 2021 om 07:00

Scammers doen zich sinds kort voor als Netflix en andere streamingdiensten. Dat meldt cybersecuritybedrijf Kaspersky in zijn rapport woensdag.

Streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime Video zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams. Al deze diensten werken namelijk met een creditcard. Kaspersky: “En waar er creditcard details zijn, daar zijn phishing-scams”.

Zowel mensen die nog geen abonnement op de streamingdiensten hebben als mensen mét een abonnement lopen kans slachtoffer te worden. Dit gebeurt op twee verschillende manieren.

Nog geen abonnement

Heb je nog geen abonnement, dan krijg je mails met sterke deals. Je krijgt de pagina’s te zien waarop je normaal gesproken een account aanmaakt. Deze pagina’s zijn echter nep. Het door jou ingevulde e-mailadres én de betalingsgegevens komen daardoor in handen van de scammers.

Bovendien gebruiken scammers populaire shows om fans zonder abonnementen toch binnen te halen. Zo werd er een teaser getoond van The Mandalorian. Deze zou behoren tot een nieuwe aflevering die alleen op Disney+ te zien zou zijn. Eigenlijk kwam de video uit een oudere trailer die al lang in het publieke domein is.

Wel al een abonnement

Heb je wel een abonnement, dan krijg je waarschijnlijk phishing e-mails met de vraag om je betalingsgegevens te updaten. In een van deze e-mails stond: “We hebben problemen met je betalingsgegevens. We proberen het later nogmaals, maar in de tussentijd wilt u misschien uw betalingsgegevens bijwerken.” Hierna volgde een link met de tekst “Update je account nu”. De mail werd afgesloten met “Je vrienden bij Netflix”.

Gelukkig kon een oplettend persoon deze mail als nep aanmerken. In de aanhef werd namelijk het woord ‘customer’ verkeerd gespeld als ‘costumer’. Als dit je niet is opgevallen zien zowel de mail als de websitepagina er geheel echt uit.

Handel

Cybercriminelen gebruiken deze phishing-scams niet alleen om toegang te krijgen tot je betalingsgegevens. Je accountgegevens zijn ook interessant. Wanneer een scammer deze gegevens in handen krijgt, kan hij deze doorverkopen op het darkweb. Jij logt dan later in op je account en ziet dat iemand anders er al gebruik van maakt.

Afhankelijk van je abonnement kun je immers op één tot vier apparaten tegelijk streamen. Het is dus erg winstgevend voor cybercriminelen om je inloggegevens aan meerdere mensen door te verkopen.

Bovendien gebruiken veel mensen hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts. Als jouw wachtwoord voor Netflix hetzelfde is als voor Disney+, dan heeft de crimineel in één klap toegang tot beide. Nog erger is het wanneer je hetzelfde wachtwoord ook voor bijvoorbeeld PayPal gebruikt.

Advies

Kaspersky eindigt zijn rapport met enkele tips. Klik bijvoorbeeld niet op links in ontvangen e-mails, maar ga zelf handmatig naar de streamingdienst. Let bovendien op tekenen dat een bericht duidelijk een scam is, zoals spelfouten. Bovendien: “Vertrouw geen enkel persoon en geen enkele website die belooft dat je films en shows kunt bekijken voordat ze officieel in première gaan.”

De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

Phishing In Netflix And Beyond
PDF – 6,7 MB 220 downloads

Bron: kaspersky.com, vpngids.nl

Bekijk ook naar een reportage van Sven van der Meulen over gouden handel in Netflix, Videoland en Spotify:

Netflix gerelateerde artikelen 》

Meer info over ‘phishing’ ‘smishing’ ‘vishing’?

Bekijk alle vormen en begrippen 》

Meer rapporten bekijken of downloaden 》

 

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Phishing gerelateerde berichten

Phishing aanval met Apple AirTag

Securityspecialist Brian Krebs adviseert Apple-gebruikers om op te passen met 'AirTags' die ze op straat vinden. Met de ingebouwde NFC-chip in iPhones kunnen eerlijke vinders achterhalen wie de eigenaar van de verloren AirTag is. Hackers en cybercriminelen kunnen deze feature misbruiken om nietsvermoedende slachtoffers om te leiden naar een phishing-pagina.

Lees meer »

15 jarige krijgt jeugddetentie en leerstraf voor phishing en webshop fraude

De rechtbank Amsterdam heeft een vijftienjarige jongen wegens phishing en pakketfraude veroordeeld tot jeugddetentie en een leerstraf. Volgens de rechter maakte de tiener onderdeel uit van een criminele organisatie die slachtoffers maakte op onder andere Marktplaats en 2ehands.be. Slachtoffers werden benaderd via gekaapte en malafide accounts door personen die zich voordeden als kopers en verkopers van op de websites aangeboden goederen.

Lees meer »

Hoe cybercriminelen de antiphishing-oplossingen kunnen omzeilen

Om zakelijke e-mailgegevens van werknemers van een bedrijf te stelen, moeten aanvallers eerst langs de antiphishing-oplossingen  op de e-mailservers van het bedrijf zien te komen. Vaak gebruiken ze legitieme webdiensten om niet op te vallen, en steeds vaker gaat het dan om Google Apps Script, een op JavaScript gebaseerd scriptingplatform.

Lees meer »

Cybercriminelen worden steeds slimmer in het selecteren van hun doelwitten

Barracuda heeft de zesde editie van zijn spearphishing rapport gepubliceerd, dat laat zien hoe spearphishing aanvallen zich ontwikkelen en welke mensen binnen organisaties het doelwit zijn van deze aanvallen. Het rapport ‘Spear Phishing: Top Threats and Trends Vol. 6 – Insights into attackers’ evolving tactics and who they’re targeting’ biedt inzichten in recente trends op het gebied van spearphishing aanvallen en geeft aan wat organisaties kunnen doen om zich te beschermen. Ook laat het rapport de relatie zien tussen de koers van cryptovaluta en phishing/imitatie aanvallen.

Lees meer »

"Iedereen, ongeacht zijn ervaring of kennis van cybersecurity, is vatbaar voor een phishing-aanval"

Uit het phishing-onderzoek van Ivanti blijkt dat 80% van de respondenten een toename ziet van het aantal phishing-pogingen en 85% zegt dat de aanvallen steeds geavanceerder worden. Verder was bij 73% van de respondenten het IT-personeel het doelwit van phishing, waarvan 47% van de pogingen succesvol waren. Nieuwe vormen van oplichting als smishing (phishing via tekstberichten) en vishing (phishing via spraakberichten) zijn sterk in opkomst en specifiek op mobiele gebruikers gericht. Volgens recent onderzoek van Aberdeen hebben aanvallers een hoger succespercentage op mobiele devices dan op servers, en die trend lijkt te verergeren. Inmiddels bedraagt het jaarlijkse financiële risico van een datalek als gevolg van mobiele phishing-aanvallen ongeveer 1,7 miljoen dollar, wat kan oplopen tot een maximum van ongeveer 90 miljoen dollar.

Lees meer »

Cybercriminelen proberen via PDF bestanden e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen

Bij de nieuwste truc van phishers in hun pogingen om e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen gaat het om meldingen die van online diensten van Adobe afkomstig zouden zijn. En omdat ze begonnen zijn met het gebruik van een online pdf-bestand (dat zogenaamd op de website van Adobe staat), hebben we een echt bestand gemaakt om de tekenen van een phishing-e-mail en een valse “online pdf” hier te bespreken.

Lees meer »

Phishers voegen maar liefst 12 banken toe om het echt te laten lijken

Wie zaken doet via Marktplaats, moet altijd op zijn hoede zijn als een (ver)koper vraagt om een rekeningnummer te verifiëren. In een nieuwe variant van deze oplichtingstruc hebben oplichters een levensechte website van betaaldienst Tikkie nagebouwd. Slechts aan de url kun je zien dat je met een nepsite te maken hebt. Let je even niet op? Dan is je rekening binnen de kortste keren geplunderd.

Lees meer »

Criminelen zijn creatief: Verificatieverzoek via Marktplaats

Er is een nieuwe variant opgedoken van de oplichtingstruc waarbij je via WhatsApp een Marktplaats-verificatieverzoek moet voltooien. De layout van de nagemaakte 'Marktplaats'-website is anders dan gebruikelijk, maar wel levensecht wat betreft zaken als huisstijl. Dit keer hopen oplichters klanten van maar liefst elf banken ertoe te verleiden om inloggegevens voor internetbankieren af te staan, met alle schadelijke gevolgen van dien. Zo herken je deze site.

Lees meer »