Scammers doen zich sinds kort voor als Netflix en andere streamingdiensten. Dat meldt cybersecuritybedrijf Kaspersky in zijn rapport woensdag.
Streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime Video zijn makkelijk te gebruiken voor phishing-scams. Al deze diensten werken namelijk met een creditcard. Kaspersky: “En waar er creditcard details zijn, daar zijn phishing-scams”.
Zowel mensen die nog geen abonnement op de streamingdiensten hebben als mensen mét een abonnement lopen kans slachtoffer te worden. Dit gebeurt op twee verschillende manieren.
Nog geen abonnement
Heb je nog geen abonnement, dan krijg je mails met sterke deals. Je krijgt de pagina’s te zien waarop je normaal gesproken een account aanmaakt. Deze pagina’s zijn echter nep. Het door jou ingevulde e-mailadres én de betalingsgegevens komen daardoor in handen van de scammers.
Bovendien gebruiken scammers populaire shows om fans zonder abonnementen toch binnen te halen. Zo werd er een teaser getoond van The Mandalorian. Deze zou behoren tot een nieuwe aflevering die alleen op Disney+ te zien zou zijn. Eigenlijk kwam de video uit een oudere trailer die al lang in het publieke domein is.
Wel al een abonnement
Heb je wel een abonnement, dan krijg je waarschijnlijk phishing e-mails met de vraag om je betalingsgegevens te updaten. In een van deze e-mails stond: “We hebben problemen met je betalingsgegevens. We proberen het later nogmaals, maar in de tussentijd wilt u misschien uw betalingsgegevens bijwerken.” Hierna volgde een link met de tekst “Update je account nu”. De mail werd afgesloten met “Je vrienden bij Netflix”.
Gelukkig kon een oplettend persoon deze mail als nep aanmerken. In de aanhef werd namelijk het woord ‘customer’ verkeerd gespeld als ‘costumer’. Als dit je niet is opgevallen zien zowel de mail als de websitepagina er geheel echt uit.
Handel
Cybercriminelen gebruiken deze phishing-scams niet alleen om toegang te krijgen tot je betalingsgegevens. Je accountgegevens zijn ook interessant. Wanneer een scammer deze gegevens in handen krijgt, kan hij deze doorverkopen op het darkweb. Jij logt dan later in op je account en ziet dat iemand anders er al gebruik van maakt.
Afhankelijk van je abonnement kun je immers op één tot vier apparaten tegelijk streamen. Het is dus erg winstgevend voor cybercriminelen om je inloggegevens aan meerdere mensen door te verkopen.
Bovendien gebruiken veel mensen hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts. Als jouw wachtwoord voor Netflix hetzelfde is als voor Disney+, dan heeft de crimineel in één klap toegang tot beide. Nog erger is het wanneer je hetzelfde wachtwoord ook voor bijvoorbeeld PayPal gebruikt.
Advies
Kaspersky eindigt zijn rapport met enkele tips. Klik bijvoorbeeld niet op links in ontvangen e-mails, maar ga zelf handmatig naar de streamingdienst. Let bovendien op tekenen dat een bericht duidelijk een scam is, zoals spelfouten. Bovendien: “Vertrouw geen enkel persoon en geen enkele website die belooft dat je films en shows kunt bekijken voordat ze officieel in première gaan.”
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: kaspersky.com, vpngids.nl
Bekijk ook naar een reportage van Sven van der Meulen over gouden handel in Netflix, Videoland en Spotify:
Netflix gerelateerde artikelen 》
Meer info over ‘phishing’ ‘smishing’ ‘vishing’?
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Phishing gerelateerde berichten
Phishing aanval met Apple AirTag
Securityspecialist Brian Krebs adviseert Apple-gebruikers om op te passen met 'AirTags' die ze op straat vinden. Met de ingebouwde NFC-chip in iPhones kunnen eerlijke vinders achterhalen wie de eigenaar van de verloren AirTag is. Hackers en cybercriminelen kunnen deze feature misbruiken om nietsvermoedende slachtoffers om te leiden naar een phishing-pagina.
15 jarige krijgt jeugddetentie en leerstraf voor phishing en webshop fraude
De rechtbank Amsterdam heeft een vijftienjarige jongen wegens phishing en pakketfraude veroordeeld tot jeugddetentie en een leerstraf. Volgens de rechter maakte de tiener onderdeel uit van een criminele organisatie die slachtoffers maakte op onder andere Marktplaats en 2ehands.be. Slachtoffers werden benaderd via gekaapte en malafide accounts door personen die zich voordeden als kopers en verkopers van op de websites aangeboden goederen.
Phishing-as-a-service: Betalen per phishing aanval of een abonnement?
Verschillende vormen van cybercrime worden als een service aangeboden en phishing is er daar één van. Microsoft ontdekte onlangs een phishing-as-a-service operatie die bij één enkele aanval 300.000 unieke subdomeinen gebruikte. Een tactiek die volgens het techbedrijf steeds populairder wordt bij phishingaanvallen.
Politie hengelt twee verdachten binnen in grote phishingzaak
De politie heeft twee mannen aangehouden die worden verdacht van phishing. Ze deden zich voor als medewerkers van Marktplaats en probeerden in deze hoedanigheid bankgegevens van slachtoffers te ontfutselen. Sommigen van hen raakten enkele duizenden euro’s aan spaargeld kwijt.
Hoe cybercriminelen de antiphishing-oplossingen kunnen omzeilen
Om zakelijke e-mailgegevens van werknemers van een bedrijf te stelen, moeten aanvallers eerst langs de antiphishing-oplossingen op de e-mailservers van het bedrijf zien te komen. Vaak gebruiken ze legitieme webdiensten om niet op te vallen, en steeds vaker gaat het dan om Google Apps Script, een op JavaScript gebaseerd scriptingplatform.
Cybercriminelen worden steeds slimmer in het selecteren van hun doelwitten
Barracuda heeft de zesde editie van zijn spearphishing rapport gepubliceerd, dat laat zien hoe spearphishing aanvallen zich ontwikkelen en welke mensen binnen organisaties het doelwit zijn van deze aanvallen. Het rapport ‘Spear Phishing: Top Threats and Trends Vol. 6 – Insights into attackers’ evolving tactics and who they’re targeting’ biedt inzichten in recente trends op het gebied van spearphishing aanvallen en geeft aan wat organisaties kunnen doen om zich te beschermen. Ook laat het rapport de relatie zien tussen de koers van cryptovaluta en phishing/imitatie aanvallen.
"Iedereen, ongeacht zijn ervaring of kennis van cybersecurity, is vatbaar voor een phishing-aanval"
Uit het phishing-onderzoek van Ivanti blijkt dat 80% van de respondenten een toename ziet van het aantal phishing-pogingen en 85% zegt dat de aanvallen steeds geavanceerder worden. Verder was bij 73% van de respondenten het IT-personeel het doelwit van phishing, waarvan 47% van de pogingen succesvol waren. Nieuwe vormen van oplichting als smishing (phishing via tekstberichten) en vishing (phishing via spraakberichten) zijn sterk in opkomst en specifiek op mobiele gebruikers gericht. Volgens recent onderzoek van Aberdeen hebben aanvallers een hoger succespercentage op mobiele devices dan op servers, en die trend lijkt te verergeren. Inmiddels bedraagt het jaarlijkse financiële risico van een datalek als gevolg van mobiele phishing-aanvallen ongeveer 1,7 miljoen dollar, wat kan oplopen tot een maximum van ongeveer 90 miljoen dollar.
Cybercriminelen proberen via PDF bestanden e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen
Bij de nieuwste truc van phishers in hun pogingen om e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen gaat het om meldingen die van online diensten van Adobe afkomstig zouden zijn. En omdat ze begonnen zijn met het gebruik van een online pdf-bestand (dat zogenaamd op de website van Adobe staat), hebben we een echt bestand gemaakt om de tekenen van een phishing-e-mail en een valse “online pdf” hier te bespreken.
Phishing meest voorkomende start cyberincident bij middelgrote en kleine bedrijven
Een cyberaanval op middelgrote en kleine bedrijven (MKB) heeft ernstige gevolgen voor de bedrijfsvoering. De helft van de ondernemers vreest dat zo’n aanval het einde van zijn bedrijf betekent. De grootste bedreiging voor het MKB is echter geen cyberaanval, maar phishing.
OM: "Door cybercrime en de panels van de verdachte is het vertrouwen in het betalingsverkeer teruggelopen"
Het Openbaar Ministerie eist vier jaar cel en een boete van 50.000 euro tegen een 20-jarige man uit Almelo. Hij leverde phishing panels aan cybercriminelen waarop professioneel ogende nepsites van banken draaiden. De officier van justitie beschouwt hem als een ‘belangrijke facilitator’ van cybercrime.
Phishers voegen maar liefst 12 banken toe om het echt te laten lijken
Wie zaken doet via Marktplaats, moet altijd op zijn hoede zijn als een (ver)koper vraagt om een rekeningnummer te verifiëren. In een nieuwe variant van deze oplichtingstruc hebben oplichters een levensechte website van betaaldienst Tikkie nagebouwd. Slechts aan de url kun je zien dat je met een nepsite te maken hebt. Let je even niet op? Dan is je rekening binnen de kortste keren geplunderd.
Criminelen zijn creatief: Verificatieverzoek via Marktplaats
Er is een nieuwe variant opgedoken van de oplichtingstruc waarbij je via WhatsApp een Marktplaats-verificatieverzoek moet voltooien. De layout van de nagemaakte 'Marktplaats'-website is anders dan gebruikelijk, maar wel levensecht wat betreft zaken als huisstijl. Dit keer hopen oplichters klanten van maar liefst elf banken ertoe te verleiden om inloggegevens voor internetbankieren af te staan, met alle schadelijke gevolgen van dien. Zo herken je deze site.