Fraude met online betalingen stijgt met 208% tijdens Black Friday

Gepubliceerd op 23 november 2021 om 15:00

In aanloop naar de Black Friday-periode werd een duidelijke toename van phishingaanvallen die online betaalpagina’s nabootsen opgemerkt. Dit aantal is meer dan verdubbeld met 208%. Deze en andere bevindingen staan in Kaspersky's rapport'Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day'.

Cybercriminelen zien kansen

In aanloop naar de feestdagen zijn er verschillende populaire dagen om onze slag te slaan, waaronder Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen trekken niet alleen de aandacht van shoppers en retailers, maar ook van cybercriminelen die hun kans schoon zien om te cashen via online shoppers. Dit doen ze door neppagina’s te creëren die de grootste retailplatforms en online betalingssystemen nabootsen.

Explosieve toename in valse retailgerelateerde phishingpagina’s

In 2021 krabbelden winkels weer een beetje op en winkelend publiek keerde terug naar offline winkels. Mede hierdoor zagen Kaspersky-onderzoekers niet de typische seizoensgebonden trends voor phishing met betrekking tot online winkelen, zoals een aanzienlijke groei van phishingpagina's met aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn of een groei van retailgerelateerde scam.

Er is echter één opmerkelijke uitzondering. In 2021 is het totale aantal pogingen tot financiële phishing gericht op online betalingssystemen meer dan verdubbeld van september (627.560) tot oktober (1.935.905) - een stijging van 208 procent. Dit jaar zijn in verschillende landen nieuwe betaalsystemen geïntroduceerd vanwege het ongeëvenaarde gemak ervan. Naarmate de adoptie door consumenten omhoog schoot, begonnen fraudeurs dergelijke systemen actief uit te buiten als lokmiddel om kwaadaardige activiteiten te verspreiden.

Ook is er een stijging te zien in het aantal spamberichten dat door Kaspersky's producten is gedetecteerd. Een actieve verspreiding van spam e-mails met 221.745 e-mails met de woorden 'Black Friday' werd gespot tijdens de maand te midden van het verkoopseizoen, van 27 oktober tot 19 november.

Onderzoekers van Kaspersky hebben ook geanalyseerd welke populaire platforms als lokaas werden gebruikt om phishingpagina's te verspreiden. Uit de resultaten bleek dat Amazon consequent het populairste lokaas was dat werd gebruikt, als wordt gekeken naar het totale aantal phishingpogingen waarbij zijn naam werd gebruikt.

Het aantal phishingpogingen waarbij winkelplatforms als lokmiddel worden gebruikt in 2021

Online betalingssystemen

Tatyana Shcherbakova, security-expert bij Kaspersky: “Tijdens Black Friday zijn we altijd getuige van verhoogde oplichtingsactiviteiten. Misschien iets onverwachter is de aandacht voor online betalingssystemen. Deze keer ontdekten we een enorme stijging met 208 procent van het aantal aanvallen die de meest populaire betaalsystemen nabootsten. Natuurlijk wordt elk nieuw betaalsysteem door scammers gezien als een nieuwe kans om gebruikers mogelijk uit te buiten.’

Om je gegevens en financiën te beschermen is het dus een veilige gewoonte om ervoor te zorgen dat de online betaalpagina beveiligd is: je weet dat dit het geval is als de URL van de webpagina begint met HTTPS in plaats van het gebruikelijke HTTP en er ook meestal een pictogram van een slotje naast de URL verschijnt", voegt Tatyana toe.

De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

Black Friday 2021
PDF – 1,2 MB 192 downloads

Bron: securelist.com, kaspersky.com

Meer info over phishing 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

Meer rapporten bekijken of downloaden 》

 

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Phishing gerelateerde berichten

De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

Lees meer »

"Als IT’er heb ik in mijn leven vele phishing en spam e-mails gezien, maar deze!"

Het is donderdagmiddag en ik ga, net na mijn lunchpauze, weer achter mijn PC zitten. Als eerste check ik mijn mail. Een e-mail van de Inspectie SZW met als onderwerp “Officiële kennisgeving (6Q6W8T) met betrekking tot een mogelijk onderzoek”. Mijn hart slaat een keer over. Wat heb ik misdaan? Vlug scan ik de e-mail. Hij is opgesteld in goed Nederlands. Er is een klacht ingediend tegen mijn bedrijf en de Inspectie gaat een onderzoek starten. De mogelijke sancties zijn “het opschorten van de activiteit van uw bedrijf” of “een klacht bij de plaatselijke openbare aanklager”.  De klager zal anoniem blijven tot een eventueel proces begint. Voor wij verder gaan verwachten wij een antwoord van u. Een telefoongesprek zal ook worden ingepland om de situatie verder te bespreken.

Lees meer »

Hoe ver aanvallers bereid zijn te gaan

Cyberexperten waarschuwen voor een explosieve toename van phishing-aanvallen rond het coronavirus. De mails lijken van ziekenhuizen of overheidsinstanties te komen en zouden zogezegd extra informatie of nieuwe richtlijnen over het coronavirus bevatten.

Lees meer »