De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.
Pas op voor valse e-mails namens de GGD over een #boostervaccinatie. Klik je op de link, dan proberen criminelen je geld afhandig te maken. Word geen slachtoffer van #phishing! Wat kun je doen? Controleer de afzender. Meer tips op https://t.co/ByZg8crnbC pic.twitter.com/Fm4wkqinJ9
— Politie Nederland (@Politie) November 30, 2021
Het succes van phishing
Phishingmail blijft een groot gevaar voor bedrijven en particulieren. Je kunt je afvragen waarom mensen hier na zoveel jaar nog steeds in blijven trappen, maar eigenlijk is dat zo gek nog niet. Tegenwoordig lijken phishingmails alleen maar echter en echter. Bovendien kunnen cybercriminelen vrij makkelijk ontdekken wat je leuk vindt door social media, waardoor ze hun communicatie heel makkelijk op je kunnen aanpassen.
Dat lijkt echter niet de belangrijkste reden voor phishingmail om zo succesvol te zijn. Het zal waarschijnlijk ook komen door de onzekere tijden: onze levens zijn in een paar jaar tijd enorm veranderd en we leven allemaal in grote onzekerheid door het coronavirus. Niet alleen over de toekomst, maar ook over wat vandaag de dag waar is en onwaar. Tegelijkertijd is er namelijk ook steeds meer nepnieuws online te vinden, waardoor we steeds minder zeker worden van wat klopt en wat niet.
Dit zat vanmiddag in mijn mailbox
— René (@ReneInDePolder) December 25, 2021
Zelfs als de actie echt is, denk ik nog steeds dat het #phishing is @bol_com. pic.twitter.com/7o27orvy2A
Daarnaast wordt het ook voor bedrijven steeds moeilijker om te laten zien dat hun mails echt zijn. Neem een lingeriebedrijf als Honey Birdette: als je iemand een waardebon stuurt, dan staat er in de onderwerpregel: “Lucky you! You have received a Honey Birdette gift voucher.” Als dat niet schreeuwt om phishing… Of een supermarktketen die altijd communiceert dat ze nooit zullen mailen dat iemand 1 minuut gratis mag winkelen (een veelgebruikte phishingaanbieding), die mede door de weinige mogelijkheden die corona biedt nu toch maar heeft gekozen om ineens wél 1 minuut gratis winkelen als prijsvraag weg te geven.
Phishing venijniger dan ooit
Het is dus niet zozeer dat mensen ineens niet meer checken of een e-mailadres wel klopt en welke url er precies onder een klikbare knop schuilgaat. Het is juist alles eromheen wat ervoor zorgt dat phishing venijniger is dan ooit tevoren. Meer dan ooit bellen mensen elkaar ook op om te checken of een e-mail wel echt is. Nu het leven zo anders is, weet je niet meer goed in te schatten wat te mooi is om waar te zijn en wat niet: als het coronavirus iets heeft bewezen, dan is het wel dat alles kan veranderen. Iets waar cybercriminelen zich graag mee voeden.
Dus je trap in een phising mail die wij expres rond hebben laten gaan in samenwerking met Fox-IT Vervolgens ga je allemaal dingen verzinnen waarom je dacht dat het echt was. Bull.Shit. Het was overduidelijk. Zeg gewoon ja stom van mij. Ik zal de volgende keer beter opletten.....
— Richard (@helpdeskert) December 27, 2021
Dat gaat ook makkelijker omdat mensen thuiswerken, wat met de nodige logistieke uitdagingen gepaard gaat. Bedrijven hebben over het algemeen wel een vpn-mogelijkheid zodat je ook vanuit huis binnen de veilige grenzen van het bedrijfsnetwerk online kunt zijn: het heeft ten eerste voor sommige bedrijven wel even gekost om dat op poten te zetten, naast dat de kans groot is dat er nog steeds bedrijven zijn die het niet volledig hebben dichtgetimmerd. Het is dus niet alleen makkelijker voor hackers om toegang te krijgen door de fouten van medewerkers, maar ook door steken die zijn laten vallen bij IT-beslissingen, die natuurlijk nogal overhaast moesten worden genomen.
Geen schande als je klikt
Helaas voelen veel mensen schaamte wanneer ze toch per ongeluk op zo’n foute link hebben geklikt. Het zou voor bedrijven dus niet alleen verstandig zijn om te zorgen dat medewerkers geïnformeerd zijn over hoe ze phishing kunnen herkennen, maar dat het bedrijf ook een veilige plek is voor ze om melding te doen wanneer ze op een bepaald moment toch de fout in zijn gegaan. Helemaal omdat het soms helemaal niet zo een-twee-drie duidelijk is of klikken op een link iets in gang heeft gezet of niet.
@PostNL ook mooie oplichting dit. Ookal heb ik in het verleden wel echte mails vanuit dit mailadres ontvangen. Lijkt me deze mail wel oplichting, gezien ik weet wat er nog onderweg is... en ik daar geen verzendkosten voor hoef te betalen. pic.twitter.com/AiyF4ZE8wA
— Susan (@susanvisser) July 5, 2021
Loop na een ongelukkige klik dus niet naar de keuken voor een kop koffie om het verder te vergeten, maar meld het zodat IT-helpdesks snel actie kunnen ondernemen om hopelijk erger te voorkomen. Dat je op een link klikt is een ongeluk dat in een klein hoekje zit, zeker nu bedrijven die nieuwsbrieven en andere mails versturen het zelf ook steeds moeilijker maken om spam te herkennen.
Bron: @politie, @reneindepolder, @helpdeskert, @susanvisser, dutchcowboys.nl | Laura Jenny
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws over phishing
Mail in omloop van ‘ING’ waarin gevraagd wordt om een nieuwe ‘Mijn ING’ te bevestigen
Er circuleert een mail van ‘ING’ waarin gevraagd wordt om een nieuwe ‘Mijn ING’ te bevestigen. In de mail staat ook dat je betaalpas geblokkeerd wordt wanneer je dit niet doet. Deze mail is niet van ING zelf, dus trap hier niet in! Nieuw Mijn ING
Valse mails Bol.com en Mediamarkt massaal in omloop, pas dus op!
Er zijn verschillende mails in omloop zoals een win actie van Media markt de zogenaamde "happybox witactie" of in de mail van Bol.com kun je een "cadeaukaart winnen t.w.v. €500,-" er zijn ook nog mails in omloop van bol.com waarbij de webwinkel betreurt dat je zogenaamd een slechte ervaring hebt gehad. Als verontschuldiging kan je een geschenk claimen door op de link in het bericht te klikken. Doe dit niet! Deze actie is niet van bol.com en voor je het weet zit je vast aan een duur abonnement.
'Microsoft' vraagt je identiteit te controleren omdat je account niet is bijgewerkt
"Dit is om u te informeren dat we zullen stoppen met het verwerken van uw e-mail vanuit onze database omdat uw account niet is bijgewerkt op onze gegevens. Om deze berichten te ontvangen, klikt u op de onderstaande link om uw identiteit te verifiëren"
Cybercriminelen zetten valse websites in om zorg gegevens te achterhalen
Cybercriminelen maken misbruik van de heroriëntatie van veel Nederlanders op hun zorgverzekering, zo blijkt uit een analyse van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). In deze analyse werden meer dan 450 phishing sites geïdentificeerd met een domeinnaam die misbruik maakt van de naam van een zorgverzekeraar. Traditioneel oriënteren veel Nederlanders zich op een nieuwe zorgverzekering nadat het kabinet tijdens Prinsjesdag haar plannen met betrekking tot zorgverzekeringen bekendmaakt.
Diverse phishing mails in omloop van International Card Services (Visa en MasterCard)
Pas op! Uit naam van International Card Services (ICS) waarin de ontvanger wordt opgeroepen een 'actualisatie formulier' in te vullen. Hoewel de naam van de ontvanger boven het bericht staat, is ook dit een phishing mail.
ING zegt ‘NU’ vaarwel tegen TAN code Bericht is Phishing!
Er is een e-mail uit naam van ING in omloop waarin staat dat de oranje bank afscheid gaat nemen van TAN-codes. Ondanks het echte nieuws in het bericht, is de e-mail nep.
Phishing ‘SMS’ ABN-AMRO in omloop
Als je een sms van je bank ontvangt over een incasso-opdracht is het hoogst waarschijnlijk Phishing! Er zijn valse berichtjes uit naam van ABN AMRO in omloop.
Slachtoffers, door nep mails uit naam van Rabobank
Pas op, momenteel veel valse e-mails in omloop uit naam van de Rabobank. Criminelen zijn er op uit persoonlijke gegevens te ontfutselen. De e-mails lijken verzonden door de Rabobank, maar zijn dat niet. Ze zijn volgens de financiële instelling ook nauwelijks van echt te onderscheiden.
Al 200 burgers trapten in valse mail mijn overheid
Minstens tweehonderd burgers lijken slachtoffer te zijn van een valse e-mail die zogenaamd door MijnOverheid is verstuurd. In de mail werd gevraagd om met DigiD in te loggen op een nepsite. Volgens staatssecretaris Raymond Knops (BZ) zijn de getroffen account inmiddels geblokkeerd en alle slachtoffers persoonlijk benaderd. Knops benadrukt dat MijnOverheid nooit mails met een link stuurt.
Valse e-mails in omloop die afkomstig lijken van MijnOverheid
De nepmail meldt dat er een nieuw bericht klaarstaat in de Berichtenbox op MijnOverheid. De link in de mail zou verwijzen naar deze officiële overheidswebsite. De site achter de link is echter nep. Doel van de afzenders is om DigiD inloggegevens te bemachtigen.
Nieuwe phishingmethode op Marktplaats
Oplichters proberen via een nieuwe phishingtruc de bankgegevens te ontfutselen van verkopers op Marktplaats. Ze doen alsof ze een product van je willen kopen, vragen om je telefoon- en rekeningnummer en zeggen het verschuldigde geld snel over te maken.
Phishing messenger bericht verspreidt zich razendsnel
Er komen diverse meldingen binnen van mensen die getroffen zijn door een Messenger Phishingmail.