LinkedIn als start van social engineering en spear-phishing

Gepubliceerd op 1 juni 2022 om 07:00

Security incidenten die het nieuws halen, beginnen vrijwel altijd met phishing. Want een phishing mail is nog altijd de meest voorkomende methode, en met name kleine en middelgrote bedrijven zijn het slachtoffer. Dat is bovendien allang niet meer beperkt tot e-mailverkeer alleen. Daarom deze keer aandacht voor phishing en andere vormen van social engineering op LinkedIn, waar je moet oppassen voor connectieverzoeken.

Phishing als go-to strategie

De populariteit van 'phishing als go-to strategie' voor cybercriminelen is nog altijd niet afgenomen. Zo’n driekwart van alle bedrijven hebben te maken met pogingen tot phishing, en het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld blijkt uit cijfers van jamf. Persoonlijke gegevens komen bovendien nog vaak in handen van kwaadwillenden simpelweg omdat we er zelf niet voorzichtig mee omgaan, of te weinig maatregelen nemen om die informatie te beschermen. De methodes worden bovendien steeds geavanceerder. Kwaadaardige URL’s en linkjes die je om de tuin willen leiden zijn net zo goed op websites te vinden en worden steeds vaker ook via social media verspreid.

Wildgroei aan nepaccounts

LinkedIn heeft namelijk last van een wildgroei aan nepaccounts. En hoewel we dat op Facebook en Twitter ook zien, is het iets minder waarschijnlijk dat je daar een fictief persoon volgt of bevriendt. Op LinkedIn kan het vanuit de wens een breder netwerk te bereiken aantrekkelijker – en dus laagdrempeliger – zijn om een connectieverzoek te accepteren. Tevens heeft LinkedIn ‘last’ van een grote mate van schijnveiligheid. Je bent op dat netwerk namelijk niet altijd berekend op een 'aanval'. Via een sociaal medium als Facebook zijn we in de private messages allemaal wel een keer benaderd door iemand, meestal geen 'friend', die probeert je een vervelend linkje of een vreemde bijlage te sturen. Op een professioneel netwerk verwacht je dat toch minder.

Daarnaast is het versturen van gevaarlijke linkjes of virussen via een privé bericht niet altijd het hoofddoel op het netwerk van LinkedIn. Een cybercrimineel kan vanuit de connectie zelf namelijk al veel informatie over je verzamelen, zoals al je andere relaties maar ook je arbeidsverleden, genoten opleidingen en eventuele contactgegevens die je deelt – waardoor je met die informatie weer op andere manieren benaderd kunt worden.

5 tips om fake accounts op LinkedIn te spotten

  • Twijfelachtige profielfoto

Een onbetrouwbare website kun je vaak herkennen aan het slechte beeldmateriaal. Dat geldt ook voor social media-profielen, maar slechts gedeeltelijk. Hoe zit dat? Op Twitter en in mindere mate op Facebook kom je als gebruiker nog weg met een cartoon, een foto van een huisdier of een leuke spreuk als profielfoto, maar op LinkedIn mag je toch een degelijke portretfoto verwachten, of in ieder geval een afbeelding waar hij of zij representatief op staat. Is dat niet het geval, dan kan dat een signaal zijn dat er iets mis is.

Daar staat tegenover dat er juist ook overdreven geslaagde portretjes gebruikt worden, van het type fotomodel. Vertrouw je het niet? Haal de afbeelding dan even door TinEye of Reverse Image Search van Google, dan kun je zo achterhalen waar de foto vandaan komt en of dat plaatje correspondeert met de persoon achter het profiel. Je zal zien dat je in veel gevallen te maken krijgt met stockfotografie en beelden die op tal van andere plekken opduiken, onder verschillende namen - of in ieder geval niet dezelfde naam als op het LinkedIn-profiel.

  • Gebrekkige spelling en grammatica

Een sociaal platform bedoeld om je professionele netwerk uit te breiden, je skills te etaleren of tegen je droombaan aan te lopen, is niet bepaald het podium om beroerd taalgebruik te bezigen. Toch is dat precies waar je een vals account vaak aan kunt herkennen. Net als bij phishing e-mails geldt dus: let op spelling, grammatica of rare vertaalfouten, zowel in de uitnodiging als in het profiel zelf.

  • Onwaarschijnlijke omvang van het netwerk

Het valt zelfs voor een doorgewinterde social engineer niet mee om vanuit een fake account een stevig netwerk aan te leggen. Kijk daarom bij twijfel ook even naar het aantal connecties van het profiel dat jou met een uitnodiging benadert: als dat onder de 100 ligt, is er mogelijk iets niet pluis. Hetzelfde geldt voor een (zeer) beperkt aantal gedeelde connecties of een netwerk zonder grote gemene deelnemer (bijvoorbeeld: weinig journalisten terwijl het om een media-account gaat).

  • Check het arbeidsverleden

De omvang van het netwerk kan een clou zijn, maar hetzelfde geldt voor het profiel zelf. Pas daarom dezelfde kritische blik toe op het gehele account. Is het profiel volledig, of is er in ieder geval enigszins geprobeerd om degelijk voor de dag te komen? Fake accounts zijn doorgaans erg generiek, waarbij er zo min mogelijk persoonlijke gegevens worden ingevuld, of waarbij de functieomschrijving niet verder gaat dan 'manager' of 'vertegenwoordiger', doorgaans in Engelse termen. Ook sluit het arbeidsverleden vaak niet aan bij het soort opleiding, of het niveau van dat onderwijs. Daarnaast zijn functies als 'recruiter' en 'detacheerder' erg populair bij fake accounts. Beroepen waarbij het minder vreemd is om wildvreemde accounts te benaderen. De fraudeur achter het profiel wil je bovendien verleiden om op het connectieverzoek in te gaan. Wie weet heeft hij of zij een leuke baan voor je...? Wees daar alert op, en check opnieuw ook de voorgaande tips. Je mag bij dat soort functies namelijk een professioneel profiel met een stevig netwerk verwachten, of zelfs een betaald LinkedInaccount.

  • Pas op voor beroemdheden

Natuurlijk ben je goed in wat je doet en uiteraard komen er vanuit je eigen netwerk wel eens verzoeken van professionals die je niet persoonlijk kent. Maar hoe groot is de kans dat je een LinkedIn-request krijgt van Oprah Winfrey, Mark Zuckerberg, Elon Musk of Richard Branson? Precies... Dat geldt overigens ook voor iets minder voor de hand liggende ‘celebrities’, zoals de mensen die je binnen de branche misschien als persoonlijke held of voorbeeld ziet. Denk aan een ondernemer uit een ander internationaal vooraanstaand havengebied of een expert uit jouw vakgebied. Als een social engineer echt iets van je wil, heeft hij bovendien wat vooronderzoek gedaan en weet hij precies hoe hij je moet bereiken en waar je mogelijk ‘happig’ op reageert. Tot slot geldt ook bij fake accounts, zowel op LinkedIn als op andere sociale media, dat je gehoor moet geven aan een 'niet pluis'-gevoel; het lijkt allemaal te kloppen, maar tóch zit iets je dwars. Dat gevoel blijkt in de praktijk vaak niet voor niets te zijn.

Bron: linkedin.com, jamf.com, ferm.rotterdam.nl

Digitale haken en wat zijn de nieuwe tactieken P H  I S H I N G 

Computers en het internet hebben de maatschappij veranderd op een manier die slechts een kwart eeuw geleden ondenkbaar was. Net als bij het echte vissen, proberen cybercriminelen steeds met nieuw soorten aas meer internet gebruikers te vangen. Of het nu door middel van een valse e-mail (phishing) is die interessant  lijkt of een beller (vishing) die  beweert te zijn van uw bank of een vervalste website login formulier een SMS (smishing) van je bank, Phishing is overal. Het enge ding? Het is winstgevender dan ooit.

Lees meer »

Phishing verdrievoudigd

Het aantal gevallen van phishing is verdrievoudigd. Bij de Fraudehelpdesk kwamen dit jaar driemaal zo veel meldingen van phishing binnen. Vorig jaar waren dat er nog zo'n 2.600, dit jaar zijn dat er al bijna 8.200. Sowieso kan 2019 met recht het jaar van de fraude worden genoemd, want ook andere vormen van fraude namen explosief toe.

Lees meer »

Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht

Criminelen gaan online steeds sluwer te werk. Dat blijkt wel uit het schrijnende verhaal van fraudeslachtoffer Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij werd slachtoffer van phishing en spoofing. De 58-jarige IT'er is vorige maand via phishing voor 28.000 euro opgelicht. Op 11 oktober kreeg Hulleman, zogenoemd scrum master bij het Kadaster, een mailtje van zijn bank ABN Amro. Althans, dat dácht hij. ,,Het zag er heel echt uit’’, vertelt hij. Hulleman werd door het zogenaamde ‘cyber security team’ van zijn bank verzocht via een link in de mail in te loggen op zijn bankaccount om zo een overschrijving tegen te gaan. ,,Ik heb op een linkje in de mail geklikt. Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.’’

Lees meer »

Zorgverzekeraars waarschuwen voor valse mailtjes: klik niet op de link

CZ en Zilveren Kruis waarschuwen voor spookfacturen, waarbij cybercriminelen uit hun naam klanten geld afhandig proberen te maken. Verzekerden worden in valse e-mails en sms’jes gewezen op een betalingsachterstand en gevraagd het bedrag zo snel mogelijk over te maken. “Trap er alsjeblieft niet in. Klik niet zomaar op de betaallink’’, roepen de zorgverzekeraars in koor.  

Lees meer »

6 miljoen phishing-aanvallen op Mac-gebruikers

Het is een algemene overtuiging dat Apple computers immuun zijn voor malware. Hoewel het risico van aanvallen op de Mac een stuk kleiner is dan dat van hun Windows tegenhangers, kunnen ze nog steeds worden aangetast en geïnfecteerd. Denk maar aan de ransomware die een aantal jaar terug in de torrent-download app 'Transmission' zat verborgen en het lek in de bel-app 'Zoom' eerder dit jaar. Het nieuwe gevaar is phishing volgens Kaspersky.

Lees meer »

Meer verzekeringsclaims van phishing

Van alle soorten cybercriminaliteit leiden zakelijke 'Phishing mails' tot de meeste verzekeringsclaims. Voor het eerst ontving verzekeraar AIG in 2018 daarvan meer claims dan van 'Ransomware' en 'Datalekken'.

Lees meer »

Cyberaanval met behulp van 404-Pagina's

Cybersecurity onderzoekers van Microsoft ontdekten een ongewone phishing campagne waarbij aangepaste 404-foutpagina’s worden gebruikt om potentiële slachtoffers te misleiden om hun Microsoft gegevens in te vullen.

Lees meer »

Waarschuwing bij onbetrouwbare link

Wie op het punt staat om via Marktplaats iets te kopen, maar daarvoor wordt door gelinkt naar een onofficiële betaalomgeving, krijgt daarvan nu een waarschuwing. Dat is het resultaat van samenwerking tussen de politie, banken en Marktplaats. Het is één van de manieren waarop de verschillende partijen ‘phishing’ proberen tegen te gaan.

Lees meer »