English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Er circuleert op dit moment een valse e-mail die zogenaamd afkomstig is van Zilveren Kruis. De ontvangers zouden nog een premier van enkele honderden euro’s moeten betalen. Doen ze dit niet, dan loopt het verschuldigde bedrag verder op. De Fraudehelpdesk roept iedereen op om geen gehoor te geven aan de oproep.
Oplichters gebruiken persoonlijke gegevens slachtoffers
De oplichters gaan overtuigend te werk. In de aanhef wordt de naam van het slachtoffer gemeld. Ook het telefoonnummer staat in de betreffende mail. Tot slot staat het officiële logo van Zilveren Kruis linksboven in de hoek. Zo komt de boodschap persoonlijk en vertrouwd over.
In de e-mail zegt ‘Zilveren Kruis’ dat ze geprobeerd hebben om de ontvanger te bellen op zijn of haar mobiele nummer om te praten over een “openstaande premie”. De mail is zogenaamd de tweede betalingsherinnering om het verschuldigde bedrag alsnog te voldoen. “Te laat betalen kost extra geld. Betaal dus zo snel mogelijk om te voorkomen dat de kosten oplopen”, zo staat er in het nepbericht.
De malafide mail geeft een opsomming van zogenaamde betalingsachterstanden. De ontvanger zou de premie voor de basisverzekering en aanvullende verzekering niet betaald hebben. Tevens worden er incassokosten in rekening gebracht. In totaal komt het verschuldigde bedrag uit op 493 euro. Onder aan de mail is link opgenomen om het bedrag te betalen.
Persoonlijke gegevens wellicht afkomstig van datalek
De Fraudehelpdesk waarschuwt dat deze e-mail nep is. “Heeft u deze mail ook ontvangen, stuur deze dan door en verwijder hem vervolgens uit uw postvak. Heeft u op de link geklikt en gegevens ingevuld of betaald? Meld het ons dan voor advies”, zo adviseert de instantie.
Hoe de oplichters aan de namen en telefoonnummers zijn gekomen, is onduidelijk. De Fraudehelpdesk vermoedt dat deze data afkomstig zijn van een datalek dat in het verleden heeft plaatsgevonden. Een andere mogelijkheid is dat deze gegevens gekocht zijn op het darkweb.
Mocht je deze e-mail in je inbox aantreffen, betaal dan niet en verwijder hem. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Nepbericht van RDW waart rond
Met enige regelmaat gaan er valse e-mails rond. Onlangs waarschuwde de Fraudehelpdesk nog voor een malafide mail van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Daarin stond dat de overheidsinstantie een nieuw privacybeleid had doorgevoerd. Zodoende was het niet langer mogelijk om automobilisten te identificeren via de Basisregistratie Voertuigen (BRV).
De ‘RDW’ vroeg bestuurders om een kopie van hun rijbewijs op te sturen. Een foto van zowel de voor- als achterkant moest bovendien in hoge resolutie worden aangeleverd. Tot slot was het belangrijk om een kleurenfoto op te sturen: zwart-witfoto’s waren niet goed.
In werkelijkheid was het een poging van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van slachtoffers te verzamelen. Naast voor- en achternaam staat er op het rijbewijs je geboorte- en woonplaats, verloopdatum, verschillende typen rijbewijzen die je hebt gehaald, je digitale handtekening en BSN-nummer.
Bron: anoniem, fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl
Meer info over spear-phishing
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.
Meer phishing nieuws
Phishing aanval met Apple AirTag
Securityspecialist Brian Krebs adviseert Apple-gebruikers om op te passen met 'AirTags' die ze op straat vinden. Met de ingebouwde NFC-chip in iPhones kunnen eerlijke vinders achterhalen wie de eigenaar van de verloren AirTag is. Hackers en cybercriminelen kunnen deze feature misbruiken om nietsvermoedende slachtoffers om te leiden naar een phishing-pagina.
15 jarige krijgt jeugddetentie en leerstraf voor phishing en webshop fraude
De rechtbank Amsterdam heeft een vijftienjarige jongen wegens phishing en pakketfraude veroordeeld tot jeugddetentie en een leerstraf. Volgens de rechter maakte de tiener onderdeel uit van een criminele organisatie die slachtoffers maakte op onder andere Marktplaats en 2ehands.be. Slachtoffers werden benaderd via gekaapte en malafide accounts door personen die zich voordeden als kopers en verkopers van op de websites aangeboden goederen.
Phishing-as-a-service: Betalen per phishing aanval of een abonnement?
Verschillende vormen van cybercrime worden als een service aangeboden en phishing is er daar één van. Microsoft ontdekte onlangs een phishing-as-a-service operatie die bij één enkele aanval 300.000 unieke subdomeinen gebruikte. Een tactiek die volgens het techbedrijf steeds populairder wordt bij phishingaanvallen.
Politie hengelt twee verdachten binnen in grote phishingzaak
De politie heeft twee mannen aangehouden die worden verdacht van phishing. Ze deden zich voor als medewerkers van Marktplaats en probeerden in deze hoedanigheid bankgegevens van slachtoffers te ontfutselen. Sommigen van hen raakten enkele duizenden euro’s aan spaargeld kwijt.
Hoe cybercriminelen de antiphishing-oplossingen kunnen omzeilen
Om zakelijke e-mailgegevens van werknemers van een bedrijf te stelen, moeten aanvallers eerst langs de antiphishing-oplossingen op de e-mailservers van het bedrijf zien te komen. Vaak gebruiken ze legitieme webdiensten om niet op te vallen, en steeds vaker gaat het dan om Google Apps Script, een op JavaScript gebaseerd scriptingplatform.
Cybercriminelen worden steeds slimmer in het selecteren van hun doelwitten
Barracuda heeft de zesde editie van zijn spearphishing rapport gepubliceerd, dat laat zien hoe spearphishing aanvallen zich ontwikkelen en welke mensen binnen organisaties het doelwit zijn van deze aanvallen. Het rapport ‘Spear Phishing: Top Threats and Trends Vol. 6 – Insights into attackers’ evolving tactics and who they’re targeting’ biedt inzichten in recente trends op het gebied van spearphishing aanvallen en geeft aan wat organisaties kunnen doen om zich te beschermen. Ook laat het rapport de relatie zien tussen de koers van cryptovaluta en phishing/imitatie aanvallen.
"Iedereen, ongeacht zijn ervaring of kennis van cybersecurity, is vatbaar voor een phishing-aanval"
Uit het phishing-onderzoek van Ivanti blijkt dat 80% van de respondenten een toename ziet van het aantal phishing-pogingen en 85% zegt dat de aanvallen steeds geavanceerder worden. Verder was bij 73% van de respondenten het IT-personeel het doelwit van phishing, waarvan 47% van de pogingen succesvol waren. Nieuwe vormen van oplichting als smishing (phishing via tekstberichten) en vishing (phishing via spraakberichten) zijn sterk in opkomst en specifiek op mobiele gebruikers gericht. Volgens recent onderzoek van Aberdeen hebben aanvallers een hoger succespercentage op mobiele devices dan op servers, en die trend lijkt te verergeren. Inmiddels bedraagt het jaarlijkse financiële risico van een datalek als gevolg van mobiele phishing-aanvallen ongeveer 1,7 miljoen dollar, wat kan oplopen tot een maximum van ongeveer 90 miljoen dollar.
Cybercriminelen proberen via PDF bestanden e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen
Bij de nieuwste truc van phishers in hun pogingen om e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen gaat het om meldingen die van online diensten van Adobe afkomstig zouden zijn. En omdat ze begonnen zijn met het gebruik van een online pdf-bestand (dat zogenaamd op de website van Adobe staat), hebben we een echt bestand gemaakt om de tekenen van een phishing-e-mail en een valse “online pdf” hier te bespreken.
Phishing meest voorkomende start cyberincident bij middelgrote en kleine bedrijven
Een cyberaanval op middelgrote en kleine bedrijven (MKB) heeft ernstige gevolgen voor de bedrijfsvoering. De helft van de ondernemers vreest dat zo’n aanval het einde van zijn bedrijf betekent. De grootste bedreiging voor het MKB is echter geen cyberaanval, maar phishing.
OM: "Door cybercrime en de panels van de verdachte is het vertrouwen in het betalingsverkeer teruggelopen"
Het Openbaar Ministerie eist vier jaar cel en een boete van 50.000 euro tegen een 20-jarige man uit Almelo. Hij leverde phishing panels aan cybercriminelen waarop professioneel ogende nepsites van banken draaiden. De officier van justitie beschouwt hem als een ‘belangrijke facilitator’ van cybercrime.
Phishers voegen maar liefst 12 banken toe om het echt te laten lijken
Wie zaken doet via Marktplaats, moet altijd op zijn hoede zijn als een (ver)koper vraagt om een rekeningnummer te verifiëren. In een nieuwe variant van deze oplichtingstruc hebben oplichters een levensechte website van betaaldienst Tikkie nagebouwd. Slechts aan de url kun je zien dat je met een nepsite te maken hebt. Let je even niet op? Dan is je rekening binnen de kortste keren geplunderd.
Criminelen zijn creatief: Verificatieverzoek via Marktplaats
Er is een nieuwe variant opgedoken van de oplichtingstruc waarbij je via WhatsApp een Marktplaats-verificatieverzoek moet voltooien. De layout van de nagemaakte 'Marktplaats'-website is anders dan gebruikelijk, maar wel levensecht wat betreft zaken als huisstijl. Dit keer hopen oplichters klanten van maar liefst elf banken ertoe te verleiden om inloggegevens voor internetbankieren af te staan, met alle schadelijke gevolgen van dien. Zo herken je deze site.