Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.
In de afgelopen weken werd in Zeeland al meer dan 80 keer aangifte gedaan van dit soort fraude. Het valt ons op dat het voornamelijk gebeurt bij oudere mensen. Daarom een advies: praat over dit soort praktijken met uw (groot)ouders of oudere mensen in uw omgeving en waarschuw hen. Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde ‘kluisrekening’ te zetten. Een bank hoeft dit soort praktijken helemaal niet uit te voeren om uw geld veilig te houden.
Wat er lijkt te gebeuren
Een voorbeeld:
Een mevrouw van in de 70 wordt benaderd door haar bank. De persoon aan de telefoon stelt zich netjes voor en zegt dat hij een medewerker is van de fraudehelpdesk van de bank. Hij vertelt een verhaal dat er zojuist is geprobeerd geld over te boeken naar de rekening van een voor het slachtoffer onbekend persoon. Natuurlijk schrikt het slachtoffer daarvan, maar gelukkig heeft de bankmedewerker een oplossing. Hij kan de transacties stopzetten. Wat het slachtoffer moet doen is even op de link klikken die hij toestuurt. Als het slachtoffer dat heeft gedaan vraagt de medewerker om de pincode van de pinpas, of om een responscode van een identificatiemiddel van de bank. Het slachtoffer geeft deze door en dan gaat het beeldscherm van de computer op zwart, zodat het slachtoffer niet meer mee kan zien wat er gebeurt. De bankmedewerker vertelt dan dat dat normaal is en dat het slachtoffer zich absoluut geen zorgen hoeft te maken. Na een gesprek dat vaak wel een uur duurt wordt de verbinding verbroken en blijft het slachtoffer achter met een lege, of soms meer dan lege bankrekening.
Wat er in werkelijkheid gebeurt
De medewerker van de fraudehelpdesk is, zoals u zult begrijpen, geen medewerker van de bank, maar een brutale oplichter. Met praatjes, die het vertrouwen winnen van het slachtoffer, probeert de oplichter geld afhandig te maken. Als slachtoffers aangeven dat ze het toch niet helemaal vertrouwen, dan zegt de oplichter doodleuk: “Nee, dat snap ik wel, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn in deze tijd.” De oplichter beweegt de slachtoffers vervolgens om op de link naar Teamviewer of Any Desk te klikken die hij ze heeft toegestuurd. Via de software die dan gedownload wordt geeft de oplichter zichzelf toegang tot de computer van het slachtoffer. De besturing van het apparaat wordt volledig overgenomen. Als de dief dan ook nog de pincode of identificatiecode lospeutert bij het slachtoffer dan is zijn kostje gekocht en kan hij de bankrekening plunderen. Het computerscherm gaat dan voor het slachtoffer ‘op zwart’ en de oplichter sluist geld van betaal- en spaarrekening door naar zijn eigen rekening.
Fraudeurs maken soms gebruik van een telefoonnummer dat ze met speciale software hebben gekopieerd, waardoor het voor de ontvanger van het telefoontje lijkt alsof ze echt hun bank aan de lijn hebben. Dit wordt ‘spoofing’ genoemd. Ons advies is:
- Vraag altijd naar de naam van de medewerker
- Verbreek de verbinding, bel naar uw bank en vraag naar de betreffende medewerker
- Bel niet terug via het opgegeven telefoonnummer, maar zoek dit zelf op via de officiële website van uw bank
- Laat u niet ompraten om tijdens zo’n telefoongesprek software op uw computer te installeren
- Maak nooit gegevens zoals uw pincode of identificatiecode bekend
- Laat nooit geld overmaken naar een zogenoemde kluisrekening
- Bel de politie
Steeds meer slachtoffers
Verschillende slachtoffers zijn op deze manier voor duizenden euro’s gedupeerd en de politie waarschuwt dus tegen deze praktijken. We kunnen dit niet vaak genoeg doen, omdat er steeds weer mensen intrappen. Een bank vraagt nooit om dit soort dingen te doen, dus wordt u gebeld door iemand die zegt dat hij bij een bank werkt, en wordt u gevraagd om software te downloaden? Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding. U kunt ervan uitgaan dat u met een fraudeur van doen hebt.
Bron: politie.nl
Meer info over Tech Support Scam 》
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer digitale criminaliteit nieuws
"Criminelen spelen handig in op de behoefte om overal maar online te zijn"
Inloggen op een website, terwijl je verbinding maakt met een openbare wifi-verbinding. De meeste Nederlanders kennen de risico’s, toch past het merendeel z’n surfgedrag niet aan. Vooral jongeren zijn laks. Dat blijkt uit onderzoek van VPN.nl onder 1.075 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Alleen in Nederland zijn er al zo’n 2 miljoen gratis wifi-hotspots, bijvoorbeeld bij treinstations, luchthavens, hotels, campings en horecagelegenheden.
"Cyberterreur is terrorisme"
Het aantal ransomware-aanvallen steeg vorig jaar wereldwijd met 715 procent, aldus Dave Maasland van cybersecuritybedrijf ESET Nederland. In Amerika heeft president Joe Bidden het hacken van bedrijven inmiddels op 1 lijn gezet met terrorisme en de Amerikaanse regering kiest keihard de aanval.
Politie hengelt twee verdachten binnen in grote phishingzaak
De politie heeft twee mannen aangehouden die worden verdacht van phishing. Ze deden zich voor als medewerkers van Marktplaats en probeerden in deze hoedanigheid bankgegevens van slachtoffers te ontfutselen. Sommigen van hen raakten enkele duizenden euro’s aan spaargeld kwijt.
Human Factor-rapport: "Steganografie was opvallend succesvol"
Proofpoint presenteert zijn jaarlijkse 'Human Factor-rapport'. Hierin zijn de drie belangrijkste aspecten van gebruikersrisico’s (kwetsbaarheid, aanvallen en privileges) uitvoerig geanalyseerd. Daarnaast beschrijft het rapport hoe de gebeurtenissen van 2020 het huidige dreigingslandschap hebben veranderd. Human Factor 2021 is gebaseerd op data en inzichten uit een jaar van onderzoek en behandelt bedreigingen die zijn gedetecteerd, bestreden en opgelost in een van de grootste datasets op het gebied van cybersecurity.
Het Gelre ziekenhuis al drie weken lang aangevallen door cybercriminelen
Hackers hebben drie weken lang geprobeerd om in te breken op de ICT omgeving van Gelre ziekenhuizen. Ze slaagden er niet in om privacygevoelige gegevens of andere informatie buit te maken. Uit voorzorg hebben de zorginstellingen de beveiligingsmaatregelen opgeschroefd.
Overzicht cyberaanvallen week 32-2021
Nederlandse bedrijven kwetsbaar voor ransomware aanvallen door niet updaten beveiliging, Accenture getroffen door ransomware cybercriminelen eisen 42,5 miljoen euro en BlackMatter ransomware komt uit de schaduw van DarkSide. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.