'Bank Tech Support Scam' treft vooral ouderen

Gepubliceerd op 27 augustus 2021 om 07:00

Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.

In de afgelopen weken werd in Zeeland al meer dan 80 keer aangifte gedaan van dit soort fraude. Het valt ons op dat het voornamelijk gebeurt bij oudere mensen. Daarom een advies: praat over dit soort praktijken met uw (groot)ouders of oudere mensen in uw omgeving en waarschuw hen. Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde ‘kluisrekening’ te zetten. Een bank hoeft dit soort praktijken helemaal niet uit te voeren om uw geld veilig te houden.

Wat er lijkt te gebeuren

Een voorbeeld:

Een mevrouw van in de 70 wordt benaderd door haar bank. De persoon aan de telefoon stelt zich netjes voor en zegt dat hij een medewerker is van de fraudehelpdesk van de bank. Hij vertelt een verhaal dat er zojuist is geprobeerd geld over te boeken naar de rekening van een voor het slachtoffer onbekend persoon. Natuurlijk schrikt het slachtoffer daarvan, maar gelukkig heeft de bankmedewerker een oplossing. Hij kan de transacties stopzetten. Wat het slachtoffer moet doen is even op de link klikken die hij toestuurt. Als het slachtoffer dat heeft gedaan vraagt de medewerker om de pincode van de pinpas, of om een responscode van een identificatiemiddel van de bank. Het slachtoffer geeft deze door en dan gaat het beeldscherm van de computer op zwart, zodat het slachtoffer niet meer mee kan zien wat er gebeurt. De bankmedewerker vertelt dan dat dat normaal is en dat het slachtoffer zich absoluut geen zorgen hoeft te maken. Na een gesprek dat vaak wel een uur duurt wordt de verbinding verbroken en blijft het slachtoffer achter met een lege, of soms meer dan lege bankrekening.

Wat er in werkelijkheid gebeurt

De medewerker van de fraudehelpdesk is, zoals u zult begrijpen, geen medewerker van de bank, maar een brutale oplichter. Met praatjes, die het vertrouwen winnen van het slachtoffer, probeert de oplichter geld afhandig te maken. Als slachtoffers aangeven dat ze het toch niet helemaal vertrouwen, dan zegt de oplichter doodleuk: “Nee, dat snap ik wel, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn in deze tijd.” De oplichter beweegt de slachtoffers vervolgens om op de link naar Teamviewer of Any Desk te klikken die hij ze heeft toegestuurd. Via de software die dan gedownload wordt geeft de oplichter zichzelf toegang tot de computer van het slachtoffer.  De besturing van het apparaat wordt volledig overgenomen. Als de dief dan ook nog de pincode of identificatiecode lospeutert bij het slachtoffer dan is zijn kostje gekocht en kan hij de bankrekening plunderen. Het computerscherm gaat dan voor het slachtoffer ‘op zwart’ en de oplichter sluist geld van betaal- en spaarrekening door naar zijn eigen rekening.

Fraudeurs maken soms gebruik van een telefoonnummer dat ze met speciale software hebben gekopieerd, waardoor het voor de ontvanger van het telefoontje lijkt alsof ze echt hun bank aan de lijn hebben. Dit wordt ‘spoofing’ genoemd. Ons advies is:

  • Vraag altijd naar de naam van de medewerker
  • Verbreek de verbinding, bel naar uw bank en vraag naar de betreffende medewerker
  • Bel niet terug via het opgegeven telefoonnummer, maar zoek dit zelf op via de officiële website van uw bank
  • Laat u niet ompraten om tijdens zo’n telefoongesprek software op uw computer te installeren
  • Maak nooit gegevens zoals uw pincode of identificatiecode bekend
  • Laat nooit geld overmaken naar een zogenoemde kluisrekening
  • Bel de politie

Steeds meer slachtoffers

Verschillende slachtoffers zijn op deze manier voor duizenden euro’s gedupeerd en de politie waarschuwt dus tegen deze praktijken. We kunnen dit niet vaak genoeg doen, omdat er steeds weer mensen intrappen. Een bank vraagt nooit om dit soort dingen te doen, dus wordt u gebeld door iemand die zegt dat hij bij een bank werkt, en wordt u gevraagd om software te downloaden? Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding. U kunt ervan uitgaan dat u met een fraudeur van doen hebt.

Bron: politie.nl

Gerelateerde artikelen 》

Wat is spoofing 》

Meer info over Tech Support Scam 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

Actuele aanvallen overzicht per dag 》

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Meer digitale criminaliteit  nieuws

Rekening laten misbruiken door criminelen, je komt er niet mee weg!

Afgelopen week zijn er in Westvoorne, Brielle en Hellevoetsluis geldezels in de leeftijd van 18 jaar tot 35 jaar aangepakt op verdenking van betrokkenheid bij internetoplichting en witwassen. Deze actie van het team Veel Voorkomende Criminaliteit (VVC) Haringvliet is in navolging op de actiedagen in februari en eind maart toen rechercheurs in samenwerking met reclassering, Humanitas DMH (trajectbegeleiding bij Licht Verstandelijke Beperking en Multi problematiek) en het Openbaar Ministerie al 25 geldezels hebben verhoord.

Lees meer »

Malware Moriya heeft controle over de Windows-kernel

Cybersecurity onderzoekers hebben TunnelSnake blootgelegd, een lopende advanced persistent threat (APT) campagne, die actief is sinds 2019. De APT richtte zich op regionale en diplomatieke organisaties in Azië en Afrika. De aanvallers hebben een voorheen onbekende rootkit ingezet, die de naam Moriya heeft gekregen. Dit stuk malware, met bijna volledige macht over het besturingssysteem, stelde bedreigingsactoren in staat om netwerkverkeer te onderscheppen en kwaadaardige instructies te verbergen die werden gegeven aan de geïnfecteerde organisaties. Dit leidde ertoe dat de aanvallers maandenlang stiekem de controle hadden over de netwerken van de beoogde instanties.

Lees meer »

De gezondheidszorg wordt niet ontzien door cybercriminelen

Een cyberaanval op een kliniek of ziekenhuis is letterlijk een kwestie van leven of dood. In 2020 bezweken zorginstellingen over de hele wereld bijna onder de druk van de COVID-19-pandemie, en de acties van cybercriminelen droegen alleen maar aan de ellende bij. Een van de meest significante dreigingen voor zorginstellingen in het afgelopen jaar kwam van ransomware aanvallen .

Lees meer »

Phishers voegen maar liefst 12 banken toe om het echt te laten lijken

Wie zaken doet via Marktplaats, moet altijd op zijn hoede zijn als een (ver)koper vraagt om een rekeningnummer te verifiëren. In een nieuwe variant van deze oplichtingstruc hebben oplichters een levensechte website van betaaldienst Tikkie nagebouwd. Slechts aan de url kun je zien dat je met een nepsite te maken hebt. Let je even niet op? Dan is je rekening binnen de kortste keren geplunderd.

Lees meer »

Waarom tweestapsverificatie instellen?

Het aantal cyberaanvallen is sinds de coronacrisis vervijfvoudigd. Alleen al in de Microsoft cloud zijn er 300 miljoen frauduleuze inlogpogingen per dag. Jouw bedrijf neemt waarschijnlijk allerlei maatregelen om de kans op een datalek te verkleinen. Het instellen van tweestapsverificatie voor medewerkers is hierbij enorm belangrijk. Want 80 procent van de hacking-gerelateerde aanvallen komen binnen via wachtwoorden.

Lees meer »