Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.
In de afgelopen weken werd in Zeeland al meer dan 80 keer aangifte gedaan van dit soort fraude. Het valt ons op dat het voornamelijk gebeurt bij oudere mensen. Daarom een advies: praat over dit soort praktijken met uw (groot)ouders of oudere mensen in uw omgeving en waarschuw hen. Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde ‘kluisrekening’ te zetten. Een bank hoeft dit soort praktijken helemaal niet uit te voeren om uw geld veilig te houden.
Wat er lijkt te gebeuren
Een voorbeeld:
Een mevrouw van in de 70 wordt benaderd door haar bank. De persoon aan de telefoon stelt zich netjes voor en zegt dat hij een medewerker is van de fraudehelpdesk van de bank. Hij vertelt een verhaal dat er zojuist is geprobeerd geld over te boeken naar de rekening van een voor het slachtoffer onbekend persoon. Natuurlijk schrikt het slachtoffer daarvan, maar gelukkig heeft de bankmedewerker een oplossing. Hij kan de transacties stopzetten. Wat het slachtoffer moet doen is even op de link klikken die hij toestuurt. Als het slachtoffer dat heeft gedaan vraagt de medewerker om de pincode van de pinpas, of om een responscode van een identificatiemiddel van de bank. Het slachtoffer geeft deze door en dan gaat het beeldscherm van de computer op zwart, zodat het slachtoffer niet meer mee kan zien wat er gebeurt. De bankmedewerker vertelt dan dat dat normaal is en dat het slachtoffer zich absoluut geen zorgen hoeft te maken. Na een gesprek dat vaak wel een uur duurt wordt de verbinding verbroken en blijft het slachtoffer achter met een lege, of soms meer dan lege bankrekening.
Wat er in werkelijkheid gebeurt
De medewerker van de fraudehelpdesk is, zoals u zult begrijpen, geen medewerker van de bank, maar een brutale oplichter. Met praatjes, die het vertrouwen winnen van het slachtoffer, probeert de oplichter geld afhandig te maken. Als slachtoffers aangeven dat ze het toch niet helemaal vertrouwen, dan zegt de oplichter doodleuk: “Nee, dat snap ik wel, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn in deze tijd.” De oplichter beweegt de slachtoffers vervolgens om op de link naar Teamviewer of Any Desk te klikken die hij ze heeft toegestuurd. Via de software die dan gedownload wordt geeft de oplichter zichzelf toegang tot de computer van het slachtoffer. De besturing van het apparaat wordt volledig overgenomen. Als de dief dan ook nog de pincode of identificatiecode lospeutert bij het slachtoffer dan is zijn kostje gekocht en kan hij de bankrekening plunderen. Het computerscherm gaat dan voor het slachtoffer ‘op zwart’ en de oplichter sluist geld van betaal- en spaarrekening door naar zijn eigen rekening.
Fraudeurs maken soms gebruik van een telefoonnummer dat ze met speciale software hebben gekopieerd, waardoor het voor de ontvanger van het telefoontje lijkt alsof ze echt hun bank aan de lijn hebben. Dit wordt ‘spoofing’ genoemd. Ons advies is:
- Vraag altijd naar de naam van de medewerker
- Verbreek de verbinding, bel naar uw bank en vraag naar de betreffende medewerker
- Bel niet terug via het opgegeven telefoonnummer, maar zoek dit zelf op via de officiële website van uw bank
- Laat u niet ompraten om tijdens zo’n telefoongesprek software op uw computer te installeren
- Maak nooit gegevens zoals uw pincode of identificatiecode bekend
- Laat nooit geld overmaken naar een zogenoemde kluisrekening
- Bel de politie
Steeds meer slachtoffers
Verschillende slachtoffers zijn op deze manier voor duizenden euro’s gedupeerd en de politie waarschuwt dus tegen deze praktijken. We kunnen dit niet vaak genoeg doen, omdat er steeds weer mensen intrappen. Een bank vraagt nooit om dit soort dingen te doen, dus wordt u gebeld door iemand die zegt dat hij bij een bank werkt, en wordt u gevraagd om software te downloaden? Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding. U kunt ervan uitgaan dat u met een fraudeur van doen hebt.
Bron: politie.nl
Meer info over Tech Support Scam 》
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer digitale criminaliteit nieuws
49% toename aan verkoop cybercrime handleidingen op het darkweb
Uit onderzoek van 'Terbium Labs' blijken cybercrime handleidingen goed voor bijna de helft (49%) van de gegevens die op het darkweb werden verkocht, gevolgd door persoonlijke gegevens met15,6%.
WhatsApp-fraude flink in de lift
Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland ziet een flinke toename van het aantal aangiftes van WhatsApp fraude. De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. De cybercriminelen doen zich voor als het kind van het beoogde slachtoffer en proberen zo veel geld af te troggelen.
Voorbereiden op digitale ontwrichting vraagt om coördinatie overheid
Op 9 september 2019 nam secretaris-generaal Siebe Riedstra van het ministerie van Justitie en Veiligheid het eerste exemplaar van het WRR-rapport ‘Voorbereiden op digitale ontwrichting’ in ontvangst. In dit rapport presenteert de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) zijn analyse en adviezen op hoe Nederland voor te bereiden op een eventuele digitale ontwrichting.
Breda | Op de bank met | Veilig thuiswerken in tijden van corona
Vandaag is het zo ver! De allereerst aflevering van 'Op de bank met..' is live! 🎥 Samen met Jonathan van Eerd bespreken wij veilig thuiswerken in tijden van corona.
Organisaties lopen flink risico om geraakt te worden door ransomware
Organisaties lopen flink risico om geraakt te worden door ransomware én de impact kan dan groot zijn. Dit geven IT’ers aan in het 2020-securityonderzoek van AG Connect ‘Reageren op ransomware’, wat is uitgevoerd vlak voordat de coronacrisis uitbrak in Nederland.
Microsoft: Cybercriminelen misbruiken massaal angst voor het coronavirus
In Nederland, maar ook de rest van de wereld, is thuiswerk intussen de norm geworden. “Snel telewerk uitrollen op grote schaal was voor veel bedrijven een uitdaging”, weet Ann Johnson, Corporate Vice President bij Microsofts Cybersecurity Solutions Group. “In de eerste dagen was beveiliging geen prioriteit, maar dat veranderde gelukkig snel.”