Wereldwijd 55,3 miljard dollar verloren gegaan door online fraude

Gepubliceerd op 19 oktober 2022 om 15:00

First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑

Scams zijn een wereldwijde epidemie geworden

Volgens het rapport 'Global State of Scams 2022' van de Global Anti Scam Alliance (GASA) en ScamAdviser waarin de resultaten staan van een onderzoek dat uitgevoerd werd in 48 landen, is het aantal gemelde gevallen van online oplichting met 10,2% gestegen, van 266 miljoen meldingen in 2020 naar 293 miljoen meldingen in 2021. Het bedrag dat verloren is gegaan als gevolg van oplichting steeg met 15,7%, van 47,8 miljard dollar in 2020 tot 55,3 miljard dollar in 2021. 

Niet langer een westerse ziekte

GASA stelt dat oplichting niet langer een "westerse" ziekte is. 53% van de Filipino's verklaarde dat ze in de afgelopen 3 maanden het doelwit waren van fraudeurs. 11% van de respondenten zegt dat ze het slachtoffer van oplichting zijn geworden. Andere ontwikkelingslanden zoals Brazilië, Ghana, Nigeria, Kenia en Saoedi-Arabië melden een enorme toename van het aantal gevallen van online fraude, voornamelijk via mobiele telefoons. 

Beleggingsfraude blijft toenemen

Landen als Australië en Singapore melden dat fraude met beleggingen/cryptovaluta’s blijft toenemen. De Turkse regering heeft een beurs waar cryptovaluta’s verhandeld werden stilgelegd en 2 miljard dollar aan activa bevroren. Canada meldt 164 miljoen dollar schade door fraude met beleggingen, en Amerikaanse burgers hebben 575 miljoen dollar verloren. 

Oplichting blijft een van de meest ondergerapporteerde vormen van criminaliteit 

In Australië wordt naar schatting 13% van alle gevallen van oplichting gemeld. Canada schatte dat slechts 5% van de gevallen de rechtshandhaving bereikt, Israël schatte dit aantal op 9%, en de Nederlandse en Franse schattingen variëren tussen 12% en 17%. 

Sociale media zijn een springplank voor oplichters

Volgens de Pakistaanse autoriteiten begon 23% van de gemelde online misdrijven op Facebook in 2021. Indonesië stelt dat 51% van alle gevallen van oplichting begint via sociale media. Meer dan één op de vier mensen die in de Verenigde Staten geld verloren hebben, zei dat het begon op sociale media. 

Pak ze terwijl ze jong zijn

Jongeren zijn vaker het doelwit en verliezen vaker geld dan ouderen. In Finland werd de leeftijdsgroep tussen 18 en 30 jaar het zwaarst getroffen (23,3%). De Nederlandse Universiteit Twente bevestigt dat jongeren een grotere kans hebben om te worden opgelicht. 

De remedie voor oplichting?

Volgens een studie van het World Economic Forum wordt slechts 0,05% van alle cybercriminaliteit vervolgd. Nu oplichters steeds professioneler worden, is bewustmaking niet genoeg. Er is meer preventieve actie nodig en het is essentieel dat oplichting sneller wordt aangepakt. 

GASA organiseert de Global Anti Scam Summit (Wereldwijde top tegen oplichting) om concrete acties ter bestrijding van online fraude vast te stellen.

The Global State Of Scams Report 2022 V 221012 Final
PDF – 3,8 MB 182 downloads

Bron: ftc.gov, gasa.org, scamadviser.com

Bekijk alle vormen en begrippen

Meer actueel nieuws

17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte

Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.

Lees meer »

Spionage, ontwrichting en financieel gewin

Het afgelopen jaar kwam 58% van alle door Microsoft waargenomen cyberaanvallen vanuit natiestaten uit Rusland. En aanvallen van Russische natiestaten worden steeds effectiever, van een succesvol compromispercentage van 21% vorig jaar naar een percentage van 32% dit jaar. Dit meldt Microsoft in zijn 'Microsoft Digital Defense Report'.

Lees meer »

"De echte eigenaar van het gebelde 06 nummer heeft hier niets mee te maken"

Cybercriminelen proberen nietsvermoedende slachtoffers op te lichten met een nieuwe vorm van fraude. Ze gebruiken een Nederlands mobiel nummer en doen zich voor als een medewerker van een bedrijf of instantie. Vervolgens proberen ze persoonlijke gegevens zoals een burgerservicenummer te achterhalen, of geld te stelen door te zeggen dat er nog een schuld openstaat. Daarvoor waarschuwt Yoanne Spoormans, cybercrimedeskundige bij de politie.

Lees meer »

"Niet alleen meer blauw op straat, maar ook online"

Het is goed dat het kabinet geld uittrekt om meer ‘blauw op straat’ in te zetten. Investeren in ICT en digitalisering is echter minstens net zo belangrijk. Als de coronapandemie iets heeft laten zien, is het dat cybercriminelen in staat zijn om zich snel aan te passen en over te schakelen op nieuwe vormen van digitale criminaliteit.

Lees meer »