Vraag aan een ‘gemiddelde Nederlander’ hoe een crimineel er uitziet en je krijgt antwoorden als: zwart gekleed, bivakmuts op, tas met inbrekersspullen en wellicht een onverzorgd baardje. Klopt dat beeld anno 2021 nog steeds?
W3lk0m1
Vraag diezelfde ‘gemiddelde Nederlander’ hoe hij zijn huis of bedrijf beveiligt. Het antwoord is meestal: “Er zitten goede sloten op mijn deuren, want als ik dat niet doe, nodigt het criminelen uit om eens binnen te komen kijken!”
Ondertussen lacht de crimineel in zijn vuistje als blijkt dat het wachtwoord om de bankzaken te regelen op de computer áchter die voordeur met een veilig slot, W3lk0m1 is. En welkom is deze hacker dan ook als hij vanuit zijn eigen veilige omgeving op enkele honderden kilometers afstand, een pizzapunt in één hand, rustig zijn gang kan gaan.
Automatische programma's bezoeken honderden computers
Maar wat maakt iemand nu tot een interessant target? Doen cybercriminelen online onderzoek naar hoeveel geld er op je rekening staat of je interessante documenten hebt waarmee je gechanteerd kunt worden? Nee, dat is te veel moeite. Een automatisch programma ‘bezoekt’ in enkele seconden honderden computers tegelijk (zie het als schieten met hagel). En geeft een hit als ergens een deur op een kier staat. Dan is het nog een koud kunstje om het wachtwoord W3lk0m1 te kraken (ook daar bestaat een programma voor dat slechts 3 minuten nodig heeft). Tijd voor nog een pizzapunt. Maar die hacker heeft dan vast maanden gewerkt aan deze programma’s? Nee hoor, ook dat is te veel moeite. Dit soort programma’s zijn voor een klein bedrag te koop op het internet.
“Een cybercrimineel is niet alleen maar die pukkelige puber”
Criminelen zoeken de weg van de minste weerstand met de hoogste opbrengst en een zo’n laag mogelijk risico. Maar dat is niet het enige probleem met cybercrime. Opsporing en vervolging is ontzettend moeilijk. Een hacker is niet alleen meer de pukkelige puber die uit verveling kijkt hoe ver hij kan komen in iemands computer. Het zijn steeds vaker georganiseerde bendes, die vanuit verre landen te werk gaan.
Hackhelpdesk: digitale eerstehulpverlening
Ben je gehackt en wil je weten wat je moet doen, of wil je cybercriminelen succesvol buiten de deur houden? Op de website hackhelpdesk vind je een praktisch stappenplan dat je oplossingen biedt voor jouw probleem. Dat kun jij ook met een pizzapunt in je hand. Zie de website als een digitale eerstehulpverlening waarop ook aandacht is voor preventie.
Test hier je eigen digitale veiligheid, krijg tips over hoe je in 4 stappen een hogere digitale veiligheid bereikt, lees blogs en nieuwsberichten én stel je vragen via de chatfunctie. Zorg niet alleen voor een goede deur op je woning, maar ook voor een veilige digitale omgeving. Houd die crimineel – hoe hij er dan ook uit ziet – buiten.
De website hackhelpdesk is een initiatief vanuit de City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime.
Bron: hackhelpdesk.nl, hetccv.nl | Bas Goddrie
Meer info over cybercrime
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Cybercrime gerelateerde berichten
“Het gaat niet om één of enkele goede maatregelen, het gaat om het geheel”
Hoe zet je een goed cybersecuritybeleid op? Sándor Incze, CISO bij CM.com, legt stap voor stap uit wat hij gedaan heeft om CM.com tegen cybercriminelen te beschermen. “Het gaat niet om één of enkele goede maatregelen”, zegt hij. “Het gaat om het geheel.”
“Staatssecretaris moet focus onder meer op security en infrastructuur leggen”
Het nieuwe kabinet werd een kleine maand geleden beëdigd. In dat nieuwe kabinet zit voor het eerst ook een staatssecretaris voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering, Alexandra van Huffelen, die de digitale ambities van het nieuwe kabinet coördineert. Maar wat moeten die ambities eigenlijk zijn? AG Connect vroeg het de ICT-branche.
"Waarschuwing Nederlandse bedrijven in de vitale sector"
De cyberaanval op de Duitse tak van Shell, moet een waarschuwing zijn voor Nederlandse bedrijven in de vitale sector. We mogen niet denken dat we in ons land alles voor elkaar hebben op het gebied van cybersecurity. Nederlandse bedrijven die actief zijn in de essentiële sector moeten weerbaarder worden gemaakt tegen digitale dreigingen.
Aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%
In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Insider threats met 34% gestegen in 2021
Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.