Vraag aan een ‘gemiddelde Nederlander’ hoe een crimineel er uitziet en je krijgt antwoorden als: zwart gekleed, bivakmuts op, tas met inbrekersspullen en wellicht een onverzorgd baardje. Klopt dat beeld anno 2021 nog steeds?
W3lk0m1
Vraag diezelfde ‘gemiddelde Nederlander’ hoe hij zijn huis of bedrijf beveiligt. Het antwoord is meestal: “Er zitten goede sloten op mijn deuren, want als ik dat niet doe, nodigt het criminelen uit om eens binnen te komen kijken!”
Ondertussen lacht de crimineel in zijn vuistje als blijkt dat het wachtwoord om de bankzaken te regelen op de computer áchter die voordeur met een veilig slot, W3lk0m1 is. En welkom is deze hacker dan ook als hij vanuit zijn eigen veilige omgeving op enkele honderden kilometers afstand, een pizzapunt in één hand, rustig zijn gang kan gaan.
Automatische programma's bezoeken honderden computers
Maar wat maakt iemand nu tot een interessant target? Doen cybercriminelen online onderzoek naar hoeveel geld er op je rekening staat of je interessante documenten hebt waarmee je gechanteerd kunt worden? Nee, dat is te veel moeite. Een automatisch programma ‘bezoekt’ in enkele seconden honderden computers tegelijk (zie het als schieten met hagel). En geeft een hit als ergens een deur op een kier staat. Dan is het nog een koud kunstje om het wachtwoord W3lk0m1 te kraken (ook daar bestaat een programma voor dat slechts 3 minuten nodig heeft). Tijd voor nog een pizzapunt. Maar die hacker heeft dan vast maanden gewerkt aan deze programma’s? Nee hoor, ook dat is te veel moeite. Dit soort programma’s zijn voor een klein bedrag te koop op het internet.
“Een cybercrimineel is niet alleen maar die pukkelige puber”
Criminelen zoeken de weg van de minste weerstand met de hoogste opbrengst en een zo’n laag mogelijk risico. Maar dat is niet het enige probleem met cybercrime. Opsporing en vervolging is ontzettend moeilijk. Een hacker is niet alleen meer de pukkelige puber die uit verveling kijkt hoe ver hij kan komen in iemands computer. Het zijn steeds vaker georganiseerde bendes, die vanuit verre landen te werk gaan.
Hackhelpdesk: digitale eerstehulpverlening
Ben je gehackt en wil je weten wat je moet doen, of wil je cybercriminelen succesvol buiten de deur houden? Op de website hackhelpdesk vind je een praktisch stappenplan dat je oplossingen biedt voor jouw probleem. Dat kun jij ook met een pizzapunt in je hand. Zie de website als een digitale eerstehulpverlening waarop ook aandacht is voor preventie.
Test hier je eigen digitale veiligheid, krijg tips over hoe je in 4 stappen een hogere digitale veiligheid bereikt, lees blogs en nieuwsberichten én stel je vragen via de chatfunctie. Zorg niet alleen voor een goede deur op je woning, maar ook voor een veilige digitale omgeving. Houd die crimineel – hoe hij er dan ook uit ziet – buiten.
De website hackhelpdesk is een initiatief vanuit de City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime.
Bron: hackhelpdesk.nl, hetccv.nl | Bas Goddrie
Meer info over cybercrime
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Cybercrime gerelateerde berichten
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Pretexting: Het belangrijkste aspect van pretexting is het vertrouwen winnen
Internetoplichters zoeken steeds weer nieuwe manieren om nietsvermoedende consumenten geld afhandig te maken. Zo nemen criminelen een valse identiteit aan door middel van spoofing of doen ze zich voor als een familielid via WhatsApp-fraude. Nu is er iets nieuws: pretexting. In dit artikel leggen we uit wat het is en wat je ertegen kunt doen.
Ruim helft van de jongeren die ICT-onderwijs volgen plegen cyberdelicten
Een groot deel van de Nederlandse jongeren die ICT-onderwijs volgen, maakt zich wel eens schuldig aan cybercrime. Dit blijkt uit onderzoek van de VU en het NSCR. Toch blijkt het niet zo makkelijk om onderscheid te maken tussen jongeren die ´goede´ en ´slechte´ dingen doen met computers en ICT. Veel jongeren die online de wet overtreden, gebruiken hun ICT-vaardigheden tegelijkertijd om anderen te helpen of zich maatschappelijk in te zetten. Dit betekent dat jonge daders van online delicten kunnen worden gestimuleerd om hun vaardigheden positief in te zetten.
Cyberaanvallen: ‘Een crisismanager moet inhoudelijk snappen waar het over gaat’
De kans dat een organisatie getroffen wordt door een cyberincident is 1 op 8. Maar het voorbereiden op en het oefenen van een cybercrisis wordt nauwelijks gedaan. “Het beperken van de schade zit in een goede voorbereiding”, stelt Job Kuijpers, CEO bij EYE Security.
De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne
Nog elke dag zien we digitale criminaliteit toenemen. Door verschillende partners worden proactieve, preventieve maar ook repressieve activiteiten ingezet om digitaal slachtofferschap tegen te gaan.
Ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing
De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie die de domeinnamen voor het .nl-domein beheert, heeft in een jaar tijd ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing. Dat meldt de organisatie in een transparantierapport (pdf onderaan het artikel). Het gaat om de periode vanaf het vierde kwartaal van 2020 tot en met het derde kwartaal van 2021. Bij de meeste gevallen betrof het waarschuwingen voor phishing.