Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Interne dreigingen
Uit het nieuwste 2022 'Cost of Insider Threats Global Report' blijkt namelijk dat dergelijke bedreigingen jaarlijks een kostenpost van 15,4 miljoen dollar met zich meebrengen voor bedrijven. Vooral nalatige insiders zijn een probleem voor organisaties. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor 56 procent van de incidenten. Verder is het aantal gevallen waarbij inloggegevens worden gestolen bijna verdubbeld.
In 2022 Cost of Insider Threats Global Report brengt Proofpoint de kosten en trends in kaart die te maken hebben met nalatige, gecompromitteerde en kwaadwillende insiders. Uit het rapport blijkt dat getroffen organisaties gemiddeld 15,4 miljoen dollar (omgerekend 13,6 miljoen euro) per jaar kwijt zijn om insider threats te verhelpen. Dit is een stijging van 34 procent ten opzichte van 2020. Bovendien duurt het gemiddeld 85 dagen om elk incident onder controle te krijgen.
Het rapport toont aan dat de frequentie en kosten als gevolg van insider threats in de afgelopen twee jaar flink zijn toegenomen. Dit geldt voor alle drie de soorten insider threats:
-
Onzorgvuldige of nalatige werknemers
-
Criminele of kwaadwillende insiders
-
Diefstal van vertrouwelijke informatie door cybercriminelen.
“Het grotendeels werken op afstand en hybride werken in aanloop naar 'The Great Resignation' heeft het risico op incidenten met insider threats vergroot. Veel mensen hebben namelijk ontslag genomen bij hun werkgever en belangrijke informatie met zich meegenomen”, zegt Ryan Kalember, executive vice president cybersecurity strategy bij Proofpoint. “Bovendien zijn insiders, zoals werknemers, freelancers en externe leveranciers, een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Zij hebben namelijk vaak toegang tot kritieke systemen, gegevens en infrastructuur. Aangezien werknemers zich vaak in de frontlinie van cyberaanvallen bevinden, raden we een gelaagde verdediging aan. Deze moet onder meer een specifieke oplossing voor insider threat management en gedegen training in beveiligingsbewustzijn omvatten om de beste bescherming te bieden tegen dit soort risico's.”
De belangrijkste bevindingen uit het rapport
-
Insider threats kosten getroffen organisaties jaarlijks gemiddeld 15,4 miljoen dollar
Een stijging van 34 procent ten opzichte van de 11,45 miljoen dollar in 2020.
-
Het totale aantal incidenten is in slechts twee jaar tijd met maar liefst 44 procent gestegen
De frequentie van incidenten per bedrijf is ook gestegen: 67 procent van de bedrijven heeft te maken met tussen de 21 en meer dan 40 incidenten per jaar, tegenover 60 procent in 2020.
-
De nalatige insider is de hoofdoorzaak van de meeste incidenten
56% van de gemelde incidenten met insider threats was het gevolg van een onzorgvuldige werknemer of freelancer, wat gemiddeld 484.931 dollar per incident kostte. Dit kan het gevolg zijn van allerlei factoren, waaronder het niet beveiligen van apparaten, het niet opvolgen van beveiligingsbeleid of het vergeten van patches en upgrades.
-
Kwaadwillende of criminele insiders waren verantwoordelijk voor 1 op de 4 incidenten (26%), met een gemiddelde kostenpost van 648.062 dollar per incident
Kwaadwillende insiders zijn werknemers die hun toegang gebruiken voor schadelijke, onethische of illegale activiteiten. Omdat werknemers in de huidige 'work-from-anywhere'-cultuur steeds vaker toegang hebben tot onnodig veel gegevens, zijn kwaadwillende insiders moeilijker op te sporen dan externe aanvallers of hackers.
-
Diefstal van inloggegevens is bijna verdubbeld sinds het laatste onderzoek
Met een gemiddelde van 804.997 dollar per incident kost diefstal van inloggegevens het meeste geld om op te lossen. Het doel van de cybercrimineel is om de gestolen inloggegevens te gebruiken om toegang te krijgen tot kritieke gegevens en informatie. In totaal ging het bij gemiddeld 1.247 incidenten (oftewel 18%) om cybercriminelen die inloggegevens stalen.
-
Ten opzichte van het vorige onderzoek duurt het langer om een incident met insiders op te lossen
Gemiddeld duurt het bijna drie maanden (85 dagen) om een insider threat onder controle te krijgen, tegenover 77 dagen in het vorige onderzoek. Incidenten die langer dan 90 dagen duurden, kosten organisaties 17,19 miljoen dollar op jaarbasis, terwijl incidenten die minder dan 30 dagen duurden, gemiddeld 11,23 miljoen dollar kosten.
-
Financiële diensten en professionele diensten kennen de hoogste gemiddelde kosten
De gemiddelde kosten voor financiële diensten bedragen 21,25 miljoen dollar en voor professionele diensten 18,65 miljoen dollar. Onder dergelijke diensten vallen allerlei bedrijven, waaronder accountants, consultants en professionele dienstverleners.
-
De grootte van de organisatie beïnvloedt de kosten per incident
Grote organisaties met meer dan 75.000 werknemers gaven het afgelopen jaar gemiddeld 22,68 miljoen dollar uit om insider threats tegen te gaan. Kleinere organisaties met minder dan 500 werknemers gaven gemiddeld 8,13 miljoen dollar uit om de gevolgen van een incident met insiders te bestrijden.
-
Noord-Amerikaanse bedrijven betalen relatief het meest om insider threats aan te pakken
De kosten om insider threats tegen te gaan over een periode van 12 maanden waren gemiddeld 15,4 miljoen dollar. Noord-Amerikaanse bedrijven gaven echter gemiddeld 17,53 miljoen dollar uit. Europese bedrijven hadden de op een na hoogste kosten met 15,44 miljoen dollar.
Vijf signalen dat bedrijven een verhoogd risico lopen
- Medewerkers die wetten, mandaten of regelgeving met betrekking tot hun werk en die van invloed zijn op de beveiliging van de organisatie niet volledig begrijpen of kunnen toepassen.
- Medewerkers die niet weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de apparaten die ze gebruiken (zowel bedrijfsapparaten als BYOD-apparaten) te allen tijde zijn beveiligd.
- Medewerkers die zeer vertrouwelijke gegevens sturen naar een onbeveiligde locatie in de cloud, waardoor de organisatie aan risico's wordt blootgesteld.
- Medewerkers die het beveiligingsbeleid van een bedrijf schenden om taken te vereenvoudigen.
- Medewerkers die een bedrijf aan risico's blootstellen omdat ze apparaten en diensten niet patchen en upgraden naar de nieuwste versies.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: proofpoint.com, beveiligingswereld.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Actuele aanvallen overzicht per dag
Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
Online archief met oorlogsmisdaden van het Russisch regime in Oekraïne
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Zo voorkom je bankhelpdeskfraude
Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?
Cyberaanvallen op Nederlandse bedrijven fors toegenomen
ABN Amro ziet een sterke stijging in het aantal bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval. Dat wordt duidelijk uit onderzoek van de bank onder 233 bedrijven.
"We sloten de deur die de Russen gebruikten om er binnen te komen"
De Amerikaanse geheime dienst FBI zegt vorige maand een grootschalige Russische hackoperatie te hebben tegengehouden. Die aanval had mogelijk duizenden bedrijven wereldwijd kunnen raken. De groep die er achter zou zitten, viel eerder Oekraïne aan.
Gazprom onder vuur
De website van Gazprom Neft, de olietak van het Russische staatsgasbedrijf Gazprom, is momenteel uit de lucht. Op de site was enige tijd een kritische boodschap over de Russische invasie in Oekraïne te lezen. Een woordvoerder van het bedrijf doet de inhoud van de boodschap af als ‘onzin’.
Cyberciminelen eisen 15 miljoen euro van woningcorporaties
Eind maart vielen hackers negen woningcorporaties aan. De daders eisen losgeld, in totaal 15 miljoen euro, om de buitgemaakte gegevens niet openbaar te maken. De verhuurders zeggen contact te hebben gehad met de daders en dat ze geen losgeld gaan betalen.
Russisch darkweb marktplaats "Hydra Market" offline
De Duitse politie heeft gisteren mogelijk de grootste illegale marktplaats op het web uit de lucht gehaald. Het gaat om 'Hydra Market', een Russisch platform dat miljoenen actieve leden kende. Wie de beheerders zijn, is onbekend.
“Rebound”-aanvallen en de opkomst van een nieuw bedrijfsmodel zorgt voor een zeer sterke toename van ransomware-aanvallen
Ransomware-aanvallen zijn de afgelopen jaren qua aantallen en intensiteit toegenomen. In 2021 werden steeds meer bedrijven doelwit en de verwachting is dat dit in 2022 alleen nog maar verder zal oplopen.
Overzicht cyberaanvallen week 13-2022
In Belarus wordt een "spooroorlog" gevoerd, hoeveelheid cyberaanvallen op EU-organen in vier jaar tijd vertienvoudigd en cyberaanval op 3 woningcorporaties in Nederland. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 203 week 13-2022
De onzichtbare oorlog in het conflict Oekraïne en Rusland, jongeren vaker slachtoffer dan ouderen en met cyberambassadeurs bereiken we meer mensen. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 203.
Online opgelicht? Tóch je geld terug!
Een proef waarbij zoveel mogelijk wordt gedaan voor slachtoffers van online oplichting, is volgens de deelnemers zinvol. Tijdens de proef is geprobeerd om de slachtoffers in elk geval hun geld terug te laten krijgen. Dit lukte in meer dan een kwart van de gevallen geheel. In nog eens een kwart van de gevallen kregen de slachtoffers hun schade gedeeltelijk vergoed.
Hackers gebruiken nieuwe phishingtechniek
Cybersecurityexperts van Google hebben gezien dat 'GhostWriter' phishingcampagnes heeft opgezet met als doel om inloggegevens te bemachtigen. De groep gebruikt sinds kort een phishingtechniek die ‘Browser in a Browser’ wordt genoemd. Bezoekers worden dan doorgestuurd naar een gecompromitteerde site die op een betrouwbaar domein lijkt te staan. Wie probeert in te loggen krijgt een nieuw tabblad te zien. Gegevens die op deze pagina worden ingevoerd, belanden in de handen van de hackers.