Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Interne dreigingen
Uit het nieuwste 2022 'Cost of Insider Threats Global Report' blijkt namelijk dat dergelijke bedreigingen jaarlijks een kostenpost van 15,4 miljoen dollar met zich meebrengen voor bedrijven. Vooral nalatige insiders zijn een probleem voor organisaties. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor 56 procent van de incidenten. Verder is het aantal gevallen waarbij inloggegevens worden gestolen bijna verdubbeld.
In 2022 Cost of Insider Threats Global Report brengt Proofpoint de kosten en trends in kaart die te maken hebben met nalatige, gecompromitteerde en kwaadwillende insiders. Uit het rapport blijkt dat getroffen organisaties gemiddeld 15,4 miljoen dollar (omgerekend 13,6 miljoen euro) per jaar kwijt zijn om insider threats te verhelpen. Dit is een stijging van 34 procent ten opzichte van 2020. Bovendien duurt het gemiddeld 85 dagen om elk incident onder controle te krijgen.
Het rapport toont aan dat de frequentie en kosten als gevolg van insider threats in de afgelopen twee jaar flink zijn toegenomen. Dit geldt voor alle drie de soorten insider threats:
-
Onzorgvuldige of nalatige werknemers
-
Criminele of kwaadwillende insiders
-
Diefstal van vertrouwelijke informatie door cybercriminelen.
“Het grotendeels werken op afstand en hybride werken in aanloop naar 'The Great Resignation' heeft het risico op incidenten met insider threats vergroot. Veel mensen hebben namelijk ontslag genomen bij hun werkgever en belangrijke informatie met zich meegenomen”, zegt Ryan Kalember, executive vice president cybersecurity strategy bij Proofpoint. “Bovendien zijn insiders, zoals werknemers, freelancers en externe leveranciers, een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Zij hebben namelijk vaak toegang tot kritieke systemen, gegevens en infrastructuur. Aangezien werknemers zich vaak in de frontlinie van cyberaanvallen bevinden, raden we een gelaagde verdediging aan. Deze moet onder meer een specifieke oplossing voor insider threat management en gedegen training in beveiligingsbewustzijn omvatten om de beste bescherming te bieden tegen dit soort risico's.”
De belangrijkste bevindingen uit het rapport
-
Insider threats kosten getroffen organisaties jaarlijks gemiddeld 15,4 miljoen dollar
Een stijging van 34 procent ten opzichte van de 11,45 miljoen dollar in 2020.
-
Het totale aantal incidenten is in slechts twee jaar tijd met maar liefst 44 procent gestegen
De frequentie van incidenten per bedrijf is ook gestegen: 67 procent van de bedrijven heeft te maken met tussen de 21 en meer dan 40 incidenten per jaar, tegenover 60 procent in 2020.
-
De nalatige insider is de hoofdoorzaak van de meeste incidenten
56% van de gemelde incidenten met insider threats was het gevolg van een onzorgvuldige werknemer of freelancer, wat gemiddeld 484.931 dollar per incident kostte. Dit kan het gevolg zijn van allerlei factoren, waaronder het niet beveiligen van apparaten, het niet opvolgen van beveiligingsbeleid of het vergeten van patches en upgrades.
-
Kwaadwillende of criminele insiders waren verantwoordelijk voor 1 op de 4 incidenten (26%), met een gemiddelde kostenpost van 648.062 dollar per incident
Kwaadwillende insiders zijn werknemers die hun toegang gebruiken voor schadelijke, onethische of illegale activiteiten. Omdat werknemers in de huidige 'work-from-anywhere'-cultuur steeds vaker toegang hebben tot onnodig veel gegevens, zijn kwaadwillende insiders moeilijker op te sporen dan externe aanvallers of hackers.
-
Diefstal van inloggegevens is bijna verdubbeld sinds het laatste onderzoek
Met een gemiddelde van 804.997 dollar per incident kost diefstal van inloggegevens het meeste geld om op te lossen. Het doel van de cybercrimineel is om de gestolen inloggegevens te gebruiken om toegang te krijgen tot kritieke gegevens en informatie. In totaal ging het bij gemiddeld 1.247 incidenten (oftewel 18%) om cybercriminelen die inloggegevens stalen.
-
Ten opzichte van het vorige onderzoek duurt het langer om een incident met insiders op te lossen
Gemiddeld duurt het bijna drie maanden (85 dagen) om een insider threat onder controle te krijgen, tegenover 77 dagen in het vorige onderzoek. Incidenten die langer dan 90 dagen duurden, kosten organisaties 17,19 miljoen dollar op jaarbasis, terwijl incidenten die minder dan 30 dagen duurden, gemiddeld 11,23 miljoen dollar kosten.
-
Financiële diensten en professionele diensten kennen de hoogste gemiddelde kosten
De gemiddelde kosten voor financiële diensten bedragen 21,25 miljoen dollar en voor professionele diensten 18,65 miljoen dollar. Onder dergelijke diensten vallen allerlei bedrijven, waaronder accountants, consultants en professionele dienstverleners.
-
De grootte van de organisatie beïnvloedt de kosten per incident
Grote organisaties met meer dan 75.000 werknemers gaven het afgelopen jaar gemiddeld 22,68 miljoen dollar uit om insider threats tegen te gaan. Kleinere organisaties met minder dan 500 werknemers gaven gemiddeld 8,13 miljoen dollar uit om de gevolgen van een incident met insiders te bestrijden.
-
Noord-Amerikaanse bedrijven betalen relatief het meest om insider threats aan te pakken
De kosten om insider threats tegen te gaan over een periode van 12 maanden waren gemiddeld 15,4 miljoen dollar. Noord-Amerikaanse bedrijven gaven echter gemiddeld 17,53 miljoen dollar uit. Europese bedrijven hadden de op een na hoogste kosten met 15,44 miljoen dollar.
Vijf signalen dat bedrijven een verhoogd risico lopen
- Medewerkers die wetten, mandaten of regelgeving met betrekking tot hun werk en die van invloed zijn op de beveiliging van de organisatie niet volledig begrijpen of kunnen toepassen.
- Medewerkers die niet weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de apparaten die ze gebruiken (zowel bedrijfsapparaten als BYOD-apparaten) te allen tijde zijn beveiligd.
- Medewerkers die zeer vertrouwelijke gegevens sturen naar een onbeveiligde locatie in de cloud, waardoor de organisatie aan risico's wordt blootgesteld.
- Medewerkers die het beveiligingsbeleid van een bedrijf schenden om taken te vereenvoudigen.
- Medewerkers die een bedrijf aan risico's blootstellen omdat ze apparaten en diensten niet patchen en upgraden naar de nieuwste versies.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: proofpoint.com, beveiligingswereld.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Actuele aanvallen overzicht per dag
Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Man die wapen wilde kopen op het Darkweb hoort eis OM
Het Openbaar Ministerie eist tegen een 45-jarige Delfzijlster een half jaar celstraf, waarvan de helft voorwaardelijk. Na een tip van de Australische politie liep de verdachte tegen de lamp toen hij een illegaal wapen wilde kopen.
Spoofing: ‘Twee soorten slachtoffers, de mensen die gebeld worden, en de mensen die hun telefoonnummer misbruikt zien worden’
Hoe kunnen criminelen vanuit het echte nummer van jouw bank bellen? En, nog veel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat je niet in hun val trapt? Dit moet je weten over spoofing, een veelvoorkomende vorm van telefonische oplichting.
"Waarschuwing Nederlandse bedrijven in de vitale sector"
De cyberaanval op de Duitse tak van Shell, moet een waarschuwing zijn voor Nederlandse bedrijven in de vitale sector. We mogen niet denken dat we in ons land alles voor elkaar hebben op het gebied van cybersecurity. Nederlandse bedrijven die actief zijn in de essentiële sector moeten weerbaarder worden gemaakt tegen digitale dreigingen.
Aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%
In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Zeventien jarig meisje aangehouden voor bankhelpdesk fraude - “De buit bedroeg zeker 44.000 euro”
Dank voor het delen, meisje van 17 is herkend
Insider threats met 34% gestegen in 2021
Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Ik ben opgelicht, ik wil mijn geld terug! Kan dat?
Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug?
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Overzicht cyberaanvallen week 04-2022
Ransomware cybercriminelen verhogen de inspanningen om insiders in te schakelen voor aanvallen, bijna vijfduizend mensen dupe van hack Nederlandse Rode Kruis en de geschiedenis van REvil. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 194 week 04-2022
Toename gebruik van versleutelde verbindingen voor het afleveren van zerodays en malware, De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne en oorlog in cyberspace in volle gang omtrent situatie Rusland-Oekraïne. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 194.
Datalek nieuws en overzicht week 04-2022
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.