In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Gemiddelde wekelijkse aanvallen per organisatie per branche 2021, vergeleken met 2020.
Security Report van het Check Point Research
Dit blijkt uit het 2022 Security Report van het Check Point Research (CPR). Het rapport beschrijft de belangrijkste aanvalsvectoren en technieken waarvan CPR in 2021 getuige is geweest. De belangrijkste hoogtepunten uit het rapport zijn onder meer de terugkeer van Emotet, scheuren in het ransomware-ecosysteem en kwetsbaarheden in cloudservices. Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers. CPR benadrukt de noodzaak van meer samenhangende beveiliging na de Log4J-exploits in december en recente arrestaties door REvil.
Andere opvallende cijfers uit het rapport zijn:
- Communicatie zag gemiddeld 1.079 wekelijkse aanvallen (51% toename)
- Softwareleveranciers kenden de grootste groei in aanvallen op jaarbasis (146%)
- Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers.
Supply chain-aanvallen
De beruchte SolarWinds-aanval legde de basis voor supply chain-aanvallen. In 2021 waren er talloze geavanceerde aanvallen zoals Codecov in april en Kaseya in juli, met als afsluiting de Log4j-kwetsbaarheid die in december aan het licht kwam. De opvallende impact die door één kwetsbaarheid in een open-sourcebibliotheek wordt bereikt, toont het grote risico voor softwaretoeleveringsketens aan.
In 2021 nam het aantal aanvallen op kritieke infrastructuur toe, wat leidde tot een enorme verstoring van het dagelijkse leven van individuen en in sommige gevallen zelfs hun gevoel van fysieke veiligheid bedreigde.
Clouddiensten onder vuur
Kwetsbaarheden bij cloudproviders werden in 2021 veel alarmerender dan voorheen. Door de kwetsbaarheden die het hele jaar door werden blootgelegd, konden aanvallers willekeurige code uitvoeren, escaleren naar rootrechten, toegang krijgen tot grote hoeveelheden privé-inhoud en zelfs tussen verschillende omgevingen schakelen.
Bedreigingsactoren gebruikten steeds vaker smishing (sms-phishing) voor de verspreiding van malware en hebben ze aanzienlijke inspanningen geleverd om sociale media-accounts te hacken om toegang te krijgen tot mobiele apparaten. De verdere digitalisering van de banksector in 2021 leidde tot de introductie van verschillende apps die zijn ontworpen om persoonlijke interacties te beperken, en die hebben op hun beurt geleid tot de verspreiding van nieuwe bedreigingen.
Scheuren in het ransomware-ecosysteem
Regeringen en wetshandhavingsinstanties veranderden hun standpunt over georganiseerde ransomware-groepen in 2021 en veranderden van preventieve en reactieve maatregelen in proactieve offensieve operaties tegen de ransomware-exploitanten, hun fondsen en ondersteunende infrastructuur.
Een van de gevaarlijkste en beruchtste botnets in de geschiedenis is terug: Emotet. Sinds Emotet's terugkeer in november, constateerde CPR dat de activiteit van de malware ten minste 50% was van het niveau dat werd waargenomen in januari 2021, kort voor de eerste verwijdering. Deze stijgende trend zette zich in december voort met verschillende eindejaarsaanvallen en houdt naar verwachting tot ver in 2022 aan. In ieder geval tot de volgende verwijderingspoging.
'Gegroeid en verfijnder'
“Bedreigingsactoren zijn gegroeid en worden verfijnder. Dit culmineerde in de uitbuiting van de Log4j-kwetsbaarheid en het enorme risiconiveau dat inherent is aan softwaretoeleveringsketens naar voren bracht. Ook zagen we dat cloudservices werden aangevallen, bedreigingsactoren hun focus op mobiele apparaten vergrootten en de heropleving van een van de gevaarlijkste botnets in de geschiedenis. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. We zagen scheuren in het ransomware-ecosysteem in 2021 groter worden, toen regeringen en wetshandhavingsinstanties over de hele wereld besloten harder op te treden tegen met name ransomware-groepen. In plaats van te vertrouwen op reactieve en corrigerende maatregelen, hebben sommige schokkende gebeurtenissen regeringen doen beseffen dat ze een meer proactieve benadering moesten volgen om cyberrisico's aan te pakken. Diezelfde filosofie geldt ook voor bedrijven, die het zich niet langer kunnen veroorloven om een onsamenhangende, afgezonderde, reactionaire benadering te hanteren bij het omgaan met dreigingen. Ze hebben 360-graden zichtbaarheid, realtime dreigingsinformatie en een beveiligingsinfrastructuur nodig die op een effectieve, gecombineerde manier kan worden gemobiliseerd”, aldus Maya Horowitz, VP Research bij Check Point Software.
Gedetailleerd overzicht van het landschap
Het Cyber Security Report 2022 geeft een gedetailleerd overzicht van het landschap van cyberdreigingen en aanbevelingen om de volgende cyberpandemie te voorkomen. Deze bevindingen zijn gebaseerd op gegevens van Check Point Software's ThreatCloud Intelligence tussen januari en december 2021, en benadrukken de belangrijkste tactieken die cybercriminelen gebruiken om bedrijven aan te vallen. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: checkpoint.com, dutchitchannel.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Actuele aanvallen overzicht per dag
Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 26-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Video’s daarvan worden gedeeld op het darkweb
Tijdens de coronapandemie zijn vermoedelijk honderden kinderen seksueel uitgebuit. Eén op de zeven slachtoffers geven aan dat hun eigen ouders daarbij betrokken waren.
Kwetsbaarheden bij ziekenhuizen en GGD
Twee weken geleden hadden we het over de kwetsbaarheden bij overheidswebsites, maar hoe zit het eigenlijk bij ziekenhuizen?
"De Nederlandse politie heeft voortdurend een belangrijke rol in dit soort internationale onderzoeken"
Door een grootschalige en internationaal gecoördineerde actie zijn politie-eenheden uit diverse landen erin geslaagd om de VPN-provider DoubleVPN offline te halen. Politiediensten uit onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Canada en de Verenigde Staten zeggen dat hackers en cybercriminelen de VPN-service gebruikten om ransomware-aanvallen en andere digitale misdrijven uit te voeren. Nu de gehele infrastructuur van DoubleVPN platligt, is het criminele circuit een gevoelige klap toegebracht.
Aanval hoeven niet altijd geraffineerd te zijn om succes te hebben
Hackers en cybercriminelen gaan steeds geraffineerder te werk bij het uitvoeren van cyberaanvallen. Doordat burgers te weinig of geen beveiligingsmaatregelen nemen en onvoldoende opletten, zijn steeds meer aanvallen succesvol. Het bestrijden van cybercrime is dan ook ‘een forse uitdaging’ die ‘een blijvende inspanning’ vraagt. Dat schrijft demissionair minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus in een brief aan de Tweede Kamer.
Mandemakers groep: ‘ondanks adequate beveiliging’ toch slachtoffer
Keuken- en meubelverkoper De Mandemakers Groep (DMG) is het slachtoffer geworden van hackers. Zij slaagden erin om een groot deel van de IT-systemen te blokkeren. DMG heeft aangifte gedaan bij de politie en melding van het voorval gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Cybersecuritybedrijf Fox-IT helpt het bedrijf bij de afwikkeling van de aanval en het versterken van de beveiligingsmaatregelen.
Is er $5K betaald voor de dataset van 700 miljoen Linkedin gebruikers?
Opnieuw heeft er zich een datalek voorgedaan bij LinkedIn. Ditmaal worden persoons- en contactgegevens van 700 miljoen LinkedIn-gebruikers verkocht op het darkweb. LinkedIn zegt de kwestie te onderzoeken, maar benadrukt dat de data is vergaard via scraping.
Cyber Security Beeld Nederland 2021: "De schade van ransomware is groot"
In het zojuist verschenen Cyber Security Beeld Nederland (CSBN) is dit jaar een apart hoofdstuk gewijd aan ransomware en het complexe ondergrondse criminele ecosysteem daaromheen.
Phishing meest voorkomende start cyberincident bij middelgrote en kleine bedrijven
Een cyberaanval op middelgrote en kleine bedrijven (MKB) heeft ernstige gevolgen voor de bedrijfsvoering. De helft van de ondernemers vreest dat zo’n aanval het einde van zijn bedrijf betekent. De grootste bedreiging voor het MKB is echter geen cyberaanval, maar phishing.
Overzicht cyberaanvallen week 25-2021
Luik (B) meldt grootschalige en gerichte aanval op gemeentesystemen, ransomware-aanval kostte Ierse gezondheidszorg al 100 miljoen euro en ChaChi RAT-trojan richt zich met ransomware op onderwijs. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 164 week 25-2021
Versoepeling coronamaatregelen zijn kansen voor cybercriminelen, cybercriminelen verhandelen de toegang tot organisaties en de politie en de wethouder van Breda hebben je hulp nodig. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 164.
Datalek nieuws en overzicht week 25-2021
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.