Het Cybercrimeteam van Oost-Brabant heeft er voor gezorgd dat er een server, bedoeld voor criminele activiteiten, uit de lucht is gehaald. Daarmee is voorkomen dat er mensen slachtoffer werden van bijvoorbeeld hackers, computervredebreuk of oplichting.
Onderzoek
Uit Duitsland kwam informatie dat er in Nederland een website werd gehost waarop vermoedelijk gehackte servers werden verkocht. Het betrof een soort markplaats voor kopers en verkopers van gehackte systemen. Eenmaal in het bezit van zo’n gehackte server wordt dit altijd voor criminele doeleinden gebruikt.
Het Cybercrimeteam van Oost-Brabant startte een onderzoek. Al vrij snel werd duidelijk dat er inderdaad sprake was van het aanbieden van gehackte servers via de website. Om duidelijk te krijgen wat daar achter schuilging, heeft het cybercrimeteam door het inzetten van verschillende opsporingsmethodes toegang gekregen tot vier Nederlandse servers. Hierdoor kreeg het team een hoop waardevolle informatie en werd het mogelijk om slachtoffers te identificeren en te benaderen. Deze gaven aan van niets te weten, waardoor nogmaals bevestigd werd dat het om gehackte servers ging. Vervolgens wist het team alle IP-adressen te achterhalen en daarmee ook alle slachtoffers die vervolgens werden ingelicht.
De server van de betreffende website is in beslag genomen en alle slachtoffers zijn benaderd. Ook de back-up server is ontoegankelijk gemaakt.
Waartoe geleid
De website is offline gehaald en de data op de server is door het team veiliggesteld. Daarnaast zijn alle rechtmatige gebruikers, in deze de slachtoffers, welke legitiem gebruik maakte van de aanboden IP-adressen door de politie benaderd. Zij ontvingen een bericht van de politie in het kader van slachtoffernotificatie. Hierin stond dat ze slachtoffer waren van computervredebreuk en welke maatregelen zij moesten nemen.
Andere insteek
De aanpak van cybercrime kent een andere insteek dan traditionele criminaliteit. In dit onderzoek zijn er geen aanhoudingen gedaan. De voornaamste doelen waren om aan de voorkant het proces van criminele activiteiten te verstoren én het voorkomen van slachtoffers. Door de website ontoegankelijk te maken kan het platform niet meer worden gebruikt en kan er geen toegang meer worden gekocht tot gehackte systemen. Door het notificeren van de slachtoffers is mogelijk misbruik van systemen gestopt en voorkomen.
'We geven hiermee een signaal af dat dit soort praktijken strafbaar zijn en willen de gebruikers hiervan bewust maken. We willen dergelijke criminele website op Nederlands grondgebied weren. Met het verstoren en neerhalen van zo’n infrastructuur verstoren we ook het verdienmodel van cybercriminelen. Het effect op de veiligheid is zo vele malen effectiever dan dadergerichte opsporing', aldus de teamleider van het Cybercrimeteam.
Met de verkregen data zal worden bekeken of er nog een vervolgonderzoek kan worden gestart naar de beheerder en de gebruikers van het platform.
Bron: politie.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel nieuws
Datalek nieuws en overzicht week 05-2022
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Man die wapen wilde kopen op het Darkweb hoort eis OM
Het Openbaar Ministerie eist tegen een 45-jarige Delfzijlster een half jaar celstraf, waarvan de helft voorwaardelijk. Na een tip van de Australische politie liep de verdachte tegen de lamp toen hij een illegaal wapen wilde kopen.
Spoofing: ‘Twee soorten slachtoffers, de mensen die gebeld worden, en de mensen die hun telefoonnummer misbruikt zien worden’
Hoe kunnen criminelen vanuit het echte nummer van jouw bank bellen? En, nog veel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat je niet in hun val trapt? Dit moet je weten over spoofing, een veelvoorkomende vorm van telefonische oplichting.
"Waarschuwing Nederlandse bedrijven in de vitale sector"
De cyberaanval op de Duitse tak van Shell, moet een waarschuwing zijn voor Nederlandse bedrijven in de vitale sector. We mogen niet denken dat we in ons land alles voor elkaar hebben op het gebied van cybersecurity. Nederlandse bedrijven die actief zijn in de essentiële sector moeten weerbaarder worden gemaakt tegen digitale dreigingen.
Aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%
In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Zeventien jarig meisje aangehouden voor bankhelpdesk fraude - “De buit bedroeg zeker 44.000 euro”
Dank voor het delen, meisje van 17 is herkend
Insider threats met 34% gestegen in 2021
Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Ik ben opgelicht, ik wil mijn geld terug! Kan dat?
Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug?
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Overzicht cyberaanvallen week 04-2022
Ransomware cybercriminelen verhogen de inspanningen om insiders in te schakelen voor aanvallen, bijna vijfduizend mensen dupe van hack Nederlandse Rode Kruis en de geschiedenis van REvil. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 194 week 04-2022
Toename gebruik van versleutelde verbindingen voor het afleveren van zerodays en malware, De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne en oorlog in cyberspace in volle gang omtrent situatie Rusland-Oekraïne. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 194.