First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Op woensdagavond 30 november betrapten politieagenten op heterdaad twee mannen die een oudere man probeerden op te lichten. Ze deden zich voor als een bankmedewerker en koerier om de betaalpas en pincode van het slachtoffer te bemachtigen. De senior vertrouwde de boel niet en belde de politie.
Agenten houden oplichter na korte vluchtpoging alsnog staande
Een 71-jarige man uit Raamsdonk werd opgebeld door iemand die zich voordeed als een helpdeskmedewerker van een bank. De werknemer meldde dat er iets mis was met zijn betaalrekening en het slachtoffer direct actie moest ondernemen. De ‘bankmedewerker’ zei dat hij uit veiligheidsoverwegingen een koerier zou langs sturen om zijn betaalkaart en pincode op te halen.
Omdat de man op leeftijd al eens eerder met dit bijltje had gehakt, vertrouwde hij het zaakje niet. Hij besloot daarom de politie te waarschuwen. Toen de zogenaamde koerier bij het adres van de man arriveerde, trof hij niet de bewoner maar een politieagent aan. De verdachte, een 19-jarige man uit Capelle aan den IJssel, probeerde nog aan de politie te ontkomen, maar zonder succes. Al snel na zijn vluchtpoging werd hij door agenten alsnog aangehouden.
Politie traceert en arresteert handlanger
Andere politieagenten hielden de omgeving van het slachtoffer nauwlettend in de gaten. Toen ze een automobilist met gedoofde lichten zagen wegrijden, dwongen agenten hem tot stoppen. De bestuurder, een 20-jarige man uit Sliedrecht, werd gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij het misdrijf.
In de auto van de verdachte troffen agenten cash geld en een gestolen bankpas aan. Het onderzoek naar de herkomst van de kaart is in volle gang. De twee verdachten verkeren in voorlopige hechtenis. Het onderzoek is nog in volle gang. De mannen worden verdacht van bankhelpdeskfraude.
Meerdere verdachten helpdeskfraude aangehouden
Eerder deze week arresteerde het Cybercrimeteam van de eenheid Noord-Nederland eveneens twee verdachten van helpdeskfraude. Een 20-jarige man uit Assen en een 20-jarige handlanger uit Hoogezand vroegen aan hun slachtoffers om software op hun computer te installeren zodat ze van afstand konden meekijken. In werkelijkheid waren ze alleen geïnteresseerd in het banksaldo van hun doelwit.
Over de zaak zijn weinig details bekend. We weten dat twee slachtoffers aangiften tegen de mannen hebben gedaan. Ze zouden voor enkele tienduizenden euro’s zijn opgelicht. Het is onbekend of de verdachten meerdere slachtoffers hebben gemaakt. Ze worden verdacht van computervredebreuk, oplichting, geld witwassen en het bezitten van niet-openbare gegevens.
In beide zaken ging het om helpdeskfraude. Dat fenomeen veroorzaakte volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) afgelopen jaar voor 47,6 miljoen euro aan schade.
Voorkom dat je slachtoffer wordt met het ABC
- A = alert blijven
Te mooi om waar te zijn, is niet oké
Blijf op de hoogte
Klik nooit zomaar op een link
- B = bescherm jezelf
Blijf up-to-date met updates
Gebruik sterke wachtwoorden
Gebruik actuele anti-virus programma’s
Maak offline back-up’s
- C = check altijd
Vertrouw je het niet, verbreek het contact
Check de contactgegevens van de afzender
Bron: politie.nl
Meer info over bankhelpdesk fraude
Meer bankhelpdesk fraude nieuws
Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd
De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.
Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak
Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.
Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude
Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.
Zo voorkom je bankhelpdeskfraude
Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?
Vijf verdachten van crimineel netwerk rondom bankhelpdeskfraude aangehouden
Op dinsdagochtend 22 maart 2022 heeft de politie vijf personen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude en witwassen. De verdachten hebben door het hele land slachtoffers gemaakt.
Belscripts, een bedrijfspand en personeel: zo professioneel werken de oplichters achter bankhelpdesk fraude
Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdesk fraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.