Bankhelpdeskfraude in 2022: Schade stijgt tot boven 50 miljoen euro, Cybercrimeinfo licht toe
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit
De telefoon gaat over en het nummer of de naam van je bank staat in de display, je krijgt een keurige Nederlandstalig sprekende man of vrouw aan de lijn. In het telefoongesprek vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. De medewerker deelt persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum om zo te bewijzen dat u niet met een oplichter te maken heeft. Er komt een bankmedewerker aan uw deur knipt de pinpas doormidden en doet deze in een enveloppe van de bank.
En toch achteraf blijkt een onbekende geld van je rekening gepind te hebben. Hoe is dit nu toch mogelijk, alles klopte!
Oplichters kunnen u opbellen en zich voordoen als een medewerker van de bank. U ziet dan in uw display een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. Soms gebruiken de oplichters ook de naam van een bankmedewerker. Het lijkt dan alsof u echt wordt gebeld door een medewerker van uw bank.
Via de techniek die ‘spoofing’ wordt genoemd, is het mogelijk dat uw telefoonscherm een ander nummer laat zien dan het nummer waarmee een beller eigenlijk belt. Op die manier kunnen oplichters u het nummer van de bank laten zien, zodat het net lijkt alsof u echt door uw bank gebeld wordt.
Het komt voor dat ‘de bank’ u precies weet te vertellen wat uw huidige banksaldo is en wat de laatste transacties waren. In dat geval hebben de oplichters zichzelf waarschijnlijk toegang verschaft tot uw bankrekening, bijvoorbeeld middels phishing via een nep-betaallink. Ook is het mogelijke dat, via een link of bijlage in een valse e-mail, software (malware) op de computer van het slachtoffer is geplaatst. Die maakt een schermafbeelding op het moment dat je internetbankieren afsluit. Zo weten ze precies hoe uw bankrekening er op dat moment uitziet.
Doordat de oplichter veel van u lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg geloofwaardig over.
In het telefoongesprek vertelt de ‘nep-medewerker’ u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. Soms noemen oplichters persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum. Het lijkt alsof ze veel van u weten, waardoor het allemaal erg geloofwaardig overkomt. Oplichters hebben uw gegevens vaak op illegale wijze in handen gekregen. Bijvoorbeeld via het hacken van websites van internetwinkels of via een datalek. Of door simpel weg te zoeken op internet zoals Google, Facebook, Instagram of te wel te sociale engineren. Doordat de oplichter veel van u lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg overtuigend over, U kunt er dus niets aan doen als een oplichter u benadert.
Omwille van de urgentie kan de ‘helpdeskmedewerker’ deze overboeking nu onderscheppen. Om de overboeking volledig ongedaan te maken, moest het slachtoffer zijn pincode aan een bankmedewerker geven. Deze zogenoemde werknemer zou iemand langs sturen om de bankpas op te halen en te vernietigen. Als de bankmedewerker aanbelde kon het slachtoffer de helpdeskmedewerker bellen die hij eerder sprak. Zo wist het slachtoffer zeker dat er geen vuiltje aan de lucht was.
De bankmedewerker verschijnt aan de deur knipt de pinpas door en doet de pinpas in een envelop en neemt deze mee. Daarna wordt er voor honderden of duizenden euro’s cash gepind met de zogenaamd vernietigde pas en bijbehorende pincode.
Met dank aan de Bibliotheek Roosendaal voor deze video
30 mrt. 2023 15:00
Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
6 jan. 2023 22:54
De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
2 dec. 2022 15:00
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
28 okt. 2022 15:00
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
12 mei 2022 15:37
Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.
19 apr. 2022 18:23
De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.