First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Op woensdagavond 30 november betrapten politieagenten op heterdaad twee mannen die een oudere man probeerden op te lichten. Ze deden zich voor als een bankmedewerker en koerier om de betaalpas en pincode van het slachtoffer te bemachtigen. De senior vertrouwde de boel niet en belde de politie.
Agenten houden oplichter na korte vluchtpoging alsnog staande
Een 71-jarige man uit Raamsdonk werd opgebeld door iemand die zich voordeed als een helpdeskmedewerker van een bank. De werknemer meldde dat er iets mis was met zijn betaalrekening en het slachtoffer direct actie moest ondernemen. De ‘bankmedewerker’ zei dat hij uit veiligheidsoverwegingen een koerier zou langs sturen om zijn betaalkaart en pincode op te halen.
Omdat de man op leeftijd al eens eerder met dit bijltje had gehakt, vertrouwde hij het zaakje niet. Hij besloot daarom de politie te waarschuwen. Toen de zogenaamde koerier bij het adres van de man arriveerde, trof hij niet de bewoner maar een politieagent aan. De verdachte, een 19-jarige man uit Capelle aan den IJssel, probeerde nog aan de politie te ontkomen, maar zonder succes. Al snel na zijn vluchtpoging werd hij door agenten alsnog aangehouden.
Politie traceert en arresteert handlanger
Andere politieagenten hielden de omgeving van het slachtoffer nauwlettend in de gaten. Toen ze een automobilist met gedoofde lichten zagen wegrijden, dwongen agenten hem tot stoppen. De bestuurder, een 20-jarige man uit Sliedrecht, werd gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij het misdrijf.
In de auto van de verdachte troffen agenten cash geld en een gestolen bankpas aan. Het onderzoek naar de herkomst van de kaart is in volle gang. De twee verdachten verkeren in voorlopige hechtenis. Het onderzoek is nog in volle gang. De mannen worden verdacht van bankhelpdeskfraude.
Meerdere verdachten helpdeskfraude aangehouden
Eerder deze week arresteerde het Cybercrimeteam van de eenheid Noord-Nederland eveneens twee verdachten van helpdeskfraude. Een 20-jarige man uit Assen en een 20-jarige handlanger uit Hoogezand vroegen aan hun slachtoffers om software op hun computer te installeren zodat ze van afstand konden meekijken. In werkelijkheid waren ze alleen geïnteresseerd in het banksaldo van hun doelwit.
Over de zaak zijn weinig details bekend. We weten dat twee slachtoffers aangiften tegen de mannen hebben gedaan. Ze zouden voor enkele tienduizenden euro’s zijn opgelicht. Het is onbekend of de verdachten meerdere slachtoffers hebben gemaakt. Ze worden verdacht van computervredebreuk, oplichting, geld witwassen en het bezitten van niet-openbare gegevens.
In beide zaken ging het om helpdeskfraude. Dat fenomeen veroorzaakte volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) afgelopen jaar voor 47,6 miljoen euro aan schade.
Voorkom dat je slachtoffer wordt met het ABC
- A = alert blijven
Te mooi om waar te zijn, is niet oké
Blijf op de hoogte
Klik nooit zomaar op een link
- B = bescherm jezelf
Blijf up-to-date met updates
Gebruik sterke wachtwoorden
Gebruik actuele anti-virus programma’s
Maak offline back-up’s
- C = check altijd
Vertrouw je het niet, verbreek het contact
Check de contactgegevens van de afzender
Bron: politie.nl
Meer info over bankhelpdesk fraude
Meer bankhelpdesk fraude nieuws
25-jarige man aangehouden voor bankhelpdesk fraude
Na een aantal maanden onderzoek te hebben gedaan naar bankhelpdesk fraude is op dinsdag 22 februari 2022 een 25-jarige verdachte aangehouden.
Zeventien jarig meisje aangehouden voor bankhelpdesk fraude - “De buit bedroeg zeker 44.000 euro”
Dank voor het delen, meisje van 17 is herkend
Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode
De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.
"Banken moeten de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren"
Banken moeten meer doen om te voorkomen dat klanten het slachtoffer worden van helpdesk fraude of spoofing. Het zelf kunnen verlagen van de overboeklimiet is een van maatregelen die klanten noemen om fraude tegen te gaan. Banken mogen dit signaal niet negeren.
Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen
De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.
Drie aanhoudingen voor bankhelpdesk fraude tijdens controle auto
Er is momenteel veel sprake van oplichtingsvormen zoals spoofing met bankhelpdesk fraude.