De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.
Bankhelpdesk fraude
Helpdeskfraude is een fenomeen waar de laatste maanden veel om te doen is. In essentie komt het op het volgende neer: kwaadwillenden doen zich voor als een medewerker van een betrouwbare instantie, zoals een bank. Telefonisch benaderen ze een slachtoffer en zeggen ze dat zijn of haar spaargeld in gevaar is. De persoon in kwestie dient direct in actie te komen en zijn of haar geld tijdelijk over te boeken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’.
Wat lang niet alle slachtoffers weten, is dat zo’n rekening helemaal niet bestaat. In werkelijkheid gaat het om de bankrekening van de oplichters. Slachtoffers die spaargeld naar deze rekening overmaken, zijn hun geld kwijt. Tegen de tijd dat ze erachter komen dat ze zijn opgelicht, is het kwaad al geschied.
Er zijn meerdere manieren om goedgelovige mensen op te lichten via helpdeskfraude. Zo zagen we de afgelopen maanden meerdere voorbeelden van cybercriminelen die aan hun slachtoffers vroegen om software op hun computer te installeren waarmee ze over hun schouder konden meekijken. In werkelijkheid sluisden de oplichters geld over van de rekening van hun slachtoffer naar hun eigen rekening. Het ophalen van de betaalpas inclusief pincode is een andere veelgehoorde oplichtingstruc.
Medewerkers van Nederlandse Vereniging van Banken
Momenteel zijn er oplichters die zich voordoen als medewerker van de Nederlandse Vereniging van Banken. Ze benaderen slachtoffers met de smoes dat er ‘fraude op de rekening’ heeft plaatsgevonden en dat ze zo snel mogelijk hun geld moeten overmaken naar een ‘veilige kluisrekening’. Om de zwendel geloofwaardiger te maken, gebruiken de oplichters de namen van medewerkers die daadwerkelijk bij de NVB werken.
De brancheorganisatie waarschuwt dat het hier om helpdeskfraude gaat. “De NVB (of een andere instantie) zal u nooit bellen om geld over te maken of een meekijkprogramma op uw computer te installeren!”, zo zegt de instantie in een persverklaring.
Om mensen weerbaar te maken tegen helpdeskfraude, lanceerde de NVB vorig jaar september een online training. Deelnemers leren daarin om helpdeskfraude te herkennen en wat ze kunnen doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden.
Kostenpost van tientallen miljoenen euro’s
Helpdeskfraude was in 2021 goed voor 47,6 miljoen euro aan financiële schade. Dat zijn de meest recente statistieken: cijfers over 2022 worden in de loop van het eerste kwartaal verwacht.
Bron: spotify.com, zowerktfraude.nl, nvb.nl, vpngids.nl
Meer info over bankhelpdesk fraude
Meer bankhelpdesk fraude nieuws
Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd
De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.
Drie aanhoudingen in Bankhelpdeskfraude zaak
Een alerte schoonzoon heeft de politie snel op het spoor gezet van oplichters die zijn schoonmoeder wilde bestelen via bankhelpdeskfraude. Drie mannen zijn aangehouden.
Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude
Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.
Zo voorkom je bankhelpdeskfraude
Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?
Vijf verdachten van crimineel netwerk rondom bankhelpdeskfraude aangehouden
Op dinsdagochtend 22 maart 2022 heeft de politie vijf personen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij bankhelpdeskfraude en witwassen. De verdachten hebben door het hele land slachtoffers gemaakt.
Belscripts, een bedrijfspand en personeel: zo professioneel werken de oplichters achter bankhelpdesk fraude
Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdesk fraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.