Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken

Gepubliceerd op 6 januari 2023 om 22:54

De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.

Bankhelpdesk fraude

Helpdeskfraude is een fenomeen waar de laatste maanden veel om te doen is. In essentie komt het op het volgende neer: kwaadwillenden doen zich voor als een medewerker van een betrouwbare instantie, zoals een bank. Telefonisch benaderen ze een slachtoffer en zeggen ze dat zijn of haar spaargeld in gevaar is. De persoon in kwestie dient direct in actie te komen en zijn of haar geld tijdelijk over te boeken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’.

Wat lang niet alle slachtoffers weten, is dat zo’n rekening helemaal niet bestaat. In werkelijkheid gaat het om de bankrekening van de oplichters. Slachtoffers die spaargeld naar deze rekening overmaken, zijn hun geld kwijt. Tegen de tijd dat ze erachter komen dat ze zijn opgelicht, is het kwaad al geschied.

Er zijn meerdere manieren om goedgelovige mensen op te lichten via helpdeskfraude. Zo zagen we de afgelopen maanden meerdere voorbeelden van cybercriminelen die aan hun slachtoffers vroegen om software op hun computer te installeren waarmee ze over hun schouder konden meekijken. In werkelijkheid sluisden de oplichters geld over van de rekening van hun slachtoffer naar hun eigen rekening. Het ophalen van de betaalpas inclusief pincode is een andere veelgehoorde oplichtingstruc.

Medewerkers van Nederlandse Vereniging van Banken

Momenteel zijn er oplichters die zich voordoen als medewerker van de Nederlandse Vereniging van Banken. Ze benaderen slachtoffers met de smoes dat er ‘fraude op de rekening’ heeft plaatsgevonden en dat ze zo snel mogelijk hun geld moeten overmaken naar een ‘veilige kluisrekening’. Om de zwendel geloofwaardiger te maken, gebruiken de oplichters de namen van medewerkers die daadwerkelijk bij de NVB werken.

De brancheorganisatie waarschuwt dat het hier om helpdeskfraude gaat. “De NVB (of een andere instantie) zal u nooit bellen om geld over te maken of een meekijkprogramma op uw computer te installeren!”, zo zegt de instantie in een persverklaring.

Om mensen weerbaar te maken tegen helpdeskfraude, lanceerde de NVB vorig jaar september een online training. Deelnemers leren daarin om helpdeskfraude te herkennen en wat ze kunnen doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden.

Kostenpost van tientallen miljoenen euro’s

Helpdeskfraude was in 2021 goed voor 47,6 miljoen euro aan financiële schade. Dat zijn de meest recente statistieken: cijfers over 2022 worden in de loop van het eerste kwartaal verwacht.

Bron: spotify.com, zowerktfraude.nl, nvb.nl, vpngids.nl

Meer info over bankhelpdesk fraude

Meer bankhelpdesk fraude nieuws

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »