Steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerkers van de Nederlandse Vereniging van Banken

Gepubliceerd op 6 januari 2023 om 22:54

De 'Nederlandse Vereniging van Banken' (NVB) krijgt steeds meer meldingen dat cybercriminelen zich voordoen als medewerker van de organisatie. Daarbij gaan ze geraffineerd te werk door namen van werknemers te gebruiken die daadwerkelijk voor de NVB werken. Omdat de gevolgen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen helpdeskfraude leren herkennen.

Bankhelpdesk fraude

Helpdeskfraude is een fenomeen waar de laatste maanden veel om te doen is. In essentie komt het op het volgende neer: kwaadwillenden doen zich voor als een medewerker van een betrouwbare instantie, zoals een bank. Telefonisch benaderen ze een slachtoffer en zeggen ze dat zijn of haar spaargeld in gevaar is. De persoon in kwestie dient direct in actie te komen en zijn of haar geld tijdelijk over te boeken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’.

Wat lang niet alle slachtoffers weten, is dat zo’n rekening helemaal niet bestaat. In werkelijkheid gaat het om de bankrekening van de oplichters. Slachtoffers die spaargeld naar deze rekening overmaken, zijn hun geld kwijt. Tegen de tijd dat ze erachter komen dat ze zijn opgelicht, is het kwaad al geschied.

Er zijn meerdere manieren om goedgelovige mensen op te lichten via helpdeskfraude. Zo zagen we de afgelopen maanden meerdere voorbeelden van cybercriminelen die aan hun slachtoffers vroegen om software op hun computer te installeren waarmee ze over hun schouder konden meekijken. In werkelijkheid sluisden de oplichters geld over van de rekening van hun slachtoffer naar hun eigen rekening. Het ophalen van de betaalpas inclusief pincode is een andere veelgehoorde oplichtingstruc.

Medewerkers van Nederlandse Vereniging van Banken

Momenteel zijn er oplichters die zich voordoen als medewerker van de Nederlandse Vereniging van Banken. Ze benaderen slachtoffers met de smoes dat er ‘fraude op de rekening’ heeft plaatsgevonden en dat ze zo snel mogelijk hun geld moeten overmaken naar een ‘veilige kluisrekening’. Om de zwendel geloofwaardiger te maken, gebruiken de oplichters de namen van medewerkers die daadwerkelijk bij de NVB werken.

De brancheorganisatie waarschuwt dat het hier om helpdeskfraude gaat. “De NVB (of een andere instantie) zal u nooit bellen om geld over te maken of een meekijkprogramma op uw computer te installeren!”, zo zegt de instantie in een persverklaring.

Om mensen weerbaar te maken tegen helpdeskfraude, lanceerde de NVB vorig jaar september een online training. Deelnemers leren daarin om helpdeskfraude te herkennen en wat ze kunnen doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden.

Kostenpost van tientallen miljoenen euro’s

Helpdeskfraude was in 2021 goed voor 47,6 miljoen euro aan financiële schade. Dat zijn de meest recente statistieken: cijfers over 2022 worden in de loop van het eerste kwartaal verwacht.

Bron: spotify.com, zowerktfraude.nl, nvb.nl, vpngids.nl

Meer info over bankhelpdesk fraude

Meer bankhelpdesk fraude nieuws

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »