Bankhelpdesk fraude in de lift

Gepubliceerd op 15 juli 2021 om 07:00

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Spoofing zorgt voor succes

Zeker tien slachtoffers uit onder meer Goes, Kloetinge, Kortgene en Wolphaartsdijk zijn benaderd door een man die claimde een medewerker van de bank te zijn. Doordat de dader het telefoonnummer ID van de bank vervalste -ook wel spoofing genoemd- kwam de oplichtingstruc geloofwaardig over. Daardoor leek het alsof de bank inderdaad contact opnam met de slachtoffers.

De ‘bankmedewerker’ zei dat de bankrekening of de bankpas van slachtoffers was gehackt. Om ‘meer schade te voorkomen’, moest de bankpas worden vervangen. Om een nieuwe betaalpas aan te vragen, moest de bankmedewerkers de pincode van de weten. Nadat de pincode was bemachtigd, ging ‘een collega’ bij het slachtoffer langs om de oude pas op te halen en de nieuwe te bezorgen. De daders verhoogden zonder medeweten de opnamelimiet en pinden daarna hoge bedragen. In de meeste gevallen leden de slachtoffers vier- tot vijfduizend euro aan schade.

De politie benadrukt dat iedereen het slachtoffer kan worden van deze babbeltruc met bankpasfraude. Het zijn echter voornamelijk senioren van vijftig jaar en ouder die de dupe zijn van dit soort oplichtingstrucs. De Zeeuwse slachtoffers waren allemaal 80 jaar of ouder.

Ouderen makkelijke prooi

De zoon van één van de slachtoffers had zijn moeder meerdere malen hiervoor gewaarschuwd. “We hebben mijn moeder al vaker gezegd geen pincode aan anderen door te geven. Maar bij oudere mensen blijft dit vaak niet hangen.” Hij vindt dat we als samenleving de plicht hebben om ouderen te beschermen. Hoe? Door ze overzichtelijke informatie via de brief te verstrekken.

“Een bank of een gemeente zou hierin het voortouw kunnen nemen. Maar ook de directe omgeving van dierbaren, dus de (klein)kinderen, buren of zorgmedewerkers moeten regelmatig in gesprek gaan, zodat de niet actieve senioren alerter worden en ze tips krijgen om zich te beschermen”, aldus de man.

Enorme piek bankpasfraude

De politie is een onderzoek gestart naar de ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. De politie adviseert om de telefoon op te hangen als je twijfelt aan de echtheid en identiteit van de beller. In dat geval is het verstandig om het nummer van je bank op te zoeken, deze te bellen en om opheldering te vragen. Als er inderdaad iets speelt, ben je daar zo achter.

De bank vraagt bovendien nooit naar het saldo of een pincode, ook niet ter controle. Mocht degene aan de andere kant van de lijn daar toch om vragen, verstrek deze informatie dan niet. In plaats daarvan leg je de telefoon neer en waarschuw je de bank. Door aangifte te doen bij de politie help je haar in het onderzoek naar babbeltrucs, bankpasfraude, helpdeskfraude of andere vormen van oplichting.

Kwetsbare in onze samenleving

Eerder deze maand moesten een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag zich verantwoorden voor de rechtbank. Net als de mannen uit dit bericht deden zij zich voor als helpdeskmedewerkers van een bank. Verschillende senioren uit Oegstgeest, Sassenheim, Bennebroek, Alphen aan den Rijn, Zoetermeer en Hoofddorp werden voor duizenden euro’s opgelicht door het duo.

De officier van justitie omschreef de babbeltruc als “een hele lage vorm van criminaliteit die zich speciaal richt op kwetsbare ouderen”. Vanwege de financiële impact en emotionele schade eiste hij een gevangenisstraf van twaalf maanden voor beide verdachten, waarvan vier maanden voorwaardelijk. De rechtbank doet volgende week uitspraak in deze zaak.

Bron: politie.nl, vpngids.nl

Meer info over bankhelpdesk fraude

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Bankhelpdesk fraude gerelateerde berichten