Bankhelpdesk fraude in de lift

Gepubliceerd op 15 juli 2021 om 07:00

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Spoofing zorgt voor succes

Zeker tien slachtoffers uit onder meer Goes, Kloetinge, Kortgene en Wolphaartsdijk zijn benaderd door een man die claimde een medewerker van de bank te zijn. Doordat de dader het telefoonnummer ID van de bank vervalste -ook wel spoofing genoemd- kwam de oplichtingstruc geloofwaardig over. Daardoor leek het alsof de bank inderdaad contact opnam met de slachtoffers.

De ‘bankmedewerker’ zei dat de bankrekening of de bankpas van slachtoffers was gehackt. Om ‘meer schade te voorkomen’, moest de bankpas worden vervangen. Om een nieuwe betaalpas aan te vragen, moest de bankmedewerkers de pincode van de weten. Nadat de pincode was bemachtigd, ging ‘een collega’ bij het slachtoffer langs om de oude pas op te halen en de nieuwe te bezorgen. De daders verhoogden zonder medeweten de opnamelimiet en pinden daarna hoge bedragen. In de meeste gevallen leden de slachtoffers vier- tot vijfduizend euro aan schade.

De politie benadrukt dat iedereen het slachtoffer kan worden van deze babbeltruc met bankpasfraude. Het zijn echter voornamelijk senioren van vijftig jaar en ouder die de dupe zijn van dit soort oplichtingstrucs. De Zeeuwse slachtoffers waren allemaal 80 jaar of ouder.

Ouderen makkelijke prooi

De zoon van één van de slachtoffers had zijn moeder meerdere malen hiervoor gewaarschuwd. “We hebben mijn moeder al vaker gezegd geen pincode aan anderen door te geven. Maar bij oudere mensen blijft dit vaak niet hangen.” Hij vindt dat we als samenleving de plicht hebben om ouderen te beschermen. Hoe? Door ze overzichtelijke informatie via de brief te verstrekken.

“Een bank of een gemeente zou hierin het voortouw kunnen nemen. Maar ook de directe omgeving van dierbaren, dus de (klein)kinderen, buren of zorgmedewerkers moeten regelmatig in gesprek gaan, zodat de niet actieve senioren alerter worden en ze tips krijgen om zich te beschermen”, aldus de man.

Enorme piek bankpasfraude

De politie is een onderzoek gestart naar de ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. De politie adviseert om de telefoon op te hangen als je twijfelt aan de echtheid en identiteit van de beller. In dat geval is het verstandig om het nummer van je bank op te zoeken, deze te bellen en om opheldering te vragen. Als er inderdaad iets speelt, ben je daar zo achter.

De bank vraagt bovendien nooit naar het saldo of een pincode, ook niet ter controle. Mocht degene aan de andere kant van de lijn daar toch om vragen, verstrek deze informatie dan niet. In plaats daarvan leg je de telefoon neer en waarschuw je de bank. Door aangifte te doen bij de politie help je haar in het onderzoek naar babbeltrucs, bankpasfraude, helpdeskfraude of andere vormen van oplichting.

Kwetsbare in onze samenleving

Eerder deze maand moesten een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag zich verantwoorden voor de rechtbank. Net als de mannen uit dit bericht deden zij zich voor als helpdeskmedewerkers van een bank. Verschillende senioren uit Oegstgeest, Sassenheim, Bennebroek, Alphen aan den Rijn, Zoetermeer en Hoofddorp werden voor duizenden euro’s opgelicht door het duo.

De officier van justitie omschreef de babbeltruc als “een hele lage vorm van criminaliteit die zich speciaal richt op kwetsbare ouderen”. Vanwege de financiële impact en emotionele schade eiste hij een gevangenisstraf van twaalf maanden voor beide verdachten, waarvan vier maanden voorwaardelijk. De rechtbank doet volgende week uitspraak in deze zaak.

Bron: politie.nl, vpngids.nl

Meer info over bankhelpdesk fraude

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Bankhelpdesk fraude gerelateerde berichten

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »