Digitale fraude, oplichting meldingen week 19-2021

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Oplichters sturen phishingmails namens T-Mobile: 'Beveilig je account van T-Mobile'

Oplichters sturen momenteel valse mails uit naam van telecomprovider T-Mobile. De vorm is opvallend: de mail is door de oplichters in de vorm van een nieuwsbrief met tips over online veiligheid gegoten, en dat doen ze om jou op het verkeerde been te zetten. Krijg jij een mail van het mailadres klanten@mailing.t-mobile.ml met de tekst 'Hoe veilig ben je online?' in de onderwerpregel? Wees dan even op je hoede. Bron


Het succes van Smishing

Nu smishing helemaal in is, maken de media in de Verenigde Staten, Italië en Brazilië melding van tal van alarmerende verhalen over nieuwe scams. De Duitse politie heeft zelfs een officiële waarschuwing uitgegeven over een van de campagnes. Het fenomeen is enorm in populariteit gestegen, wat we ook terugzien in de populariteit van de zoekresultaten. Dus wat is smishing nou eigenlijk? Lees verder


Cybercriminelen maken misbruik van de woningnood

Koopwoningen die voor veel mensen onbetaalbaar worden, jarenlange wachtlijsten voor een huurwoning, Nederland heeft een groot tekort aan huizen. Op allerlei manieren proberen cybercriminelen een slaatje te slaan uit dergelijke crisissen, is het nu de coronacrisis of de woningcrisis. Zo ook voor de website Hurenmethuurtoeslag.nl. Lees verder


Gevaarlijke cocktail van gemak en vertrouwen

Cybercriminelen gaan creatief te werk om geld te plunderen van nietsvermoedende slachtoffers. Een oplichtingstruc die de laatste weken regelmatig wordt gebruikt, is de malafide QR-code. Het gevaar van deze methode is dat je vooraf niet kunt zien welke informatie in een QR-code is verstopt. Daarnaast verschijnen de codes zowel digitaal als offline in communicatie die afkomstig lijkt van betrouwbare partijen, waaronder banken. Lees verder


Phishing en Smishing berichten die momenteel verstuurd worden door cybercriminelen:

  • Heb je een sms gehad uit naam van DigiD over de teruggave van een fors bedrag? Klik niet door! Het sms-bericht is nep.
  • Krijg je een sms waarin staat dat je betaalpas is verouderd? Of doet iemand een wel heel bijzondere aanbieding vanuit een bedrijf via WhatsApp? Dan is het goed om op te letten!
  • Er gaat momenteel een phishing sms rond uit naam van Google. Er wordt gesuggereerd dat er beveiligingsgegevens zijn vervangen, met een link om de gegevens te bekijken.
  • Momenteel gaan er veel phishing sms'jes rond waarin de naam van PostNL misbruikt wordt. In deze sms'jes wordt aangegeven dat er een pakket of een aangetekende brief bezorgd wordt. Soms staat er in zo'n sms dat de bezorgkosten nog betaald moeten worden.
  • Let op: de sms uit naam van ING om een incasso-opdracht te controleren is verzonden door online criminelen. Bekijk hieronder het voorbeeld. Ontvang je een sms waarin dit wordt gevraagd?
  • Heb je een sms gehad over teruggave van een belastingtoeslag? Klik niet door, de DigiD-link is nep.

Bekijk de voorbeelden:


Leiden - WhatsApp fraude

Een 59-jarige inwoonster van Leiden kreeg op dinsdag 30 maart een zogenaamd WhatsApp bericht van haar dochter met een hulpvraag. Het slachtoffer maakte vervolgens een bedrag van 2751,- euro over naar het zogenaamde bankrekening van haar dochter. In de uitzending worden er camerabeelden getoond van de pinner in Rotterdam. Bekijk de verdachte


Meer weekoverzichten

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Alle het nieuws

"Yeah baby" take down door politie diensten

De Russische hackersgroep REvil is deze week door de FBI, samen met de Amerikaanse Secret Service, het Amerikaanse ministerie van Defensie en diverse buitenlandse mogendheden offline gehaald. Dat schrijft het Amerikaanse persbureau Reuters op basis van diverse bronnen.

Lees meer »

Alleen al bekijken via het previewvenster in de Verkenner is genoeg om de aanval in te zetten

Het HP Wolf Security bedreigingsonderzoeksteam vond bewijs dat cybercriminelen zich snel organiseren om een lek in software die nog niet bij het moederbedrijf bekend is, maar wel bij hackers (zero-day) in te zetten op nieuwe kwetsbaarheden. Op 8 september onderschepte HP voor het eerst een stukje code (exploit) gericht op de kwetsbaarheid met de benaming CVE-2021-40444 die via misbruik van Microsoft Office-documenten het systeem infecteerde. Dit gebeurde een week voordat de patch werd vrijgegeven op 14 september.

Lees meer »

'Hidden persistence' de meest gevreesde cyberaanval

Deep Instinct, aanbieder van een op deep learning gebaseerde security-framework, publiceerde vorige week zijn halfjaarlijkse Voice of SecOps Report. Uit dit rapport blijkt dat organisaties gemiddeld 17,2 uur nodig hebben om op een cyberaanval te reageren, oftewel twee werkdagen. Wereldwijd ligt dit gemiddeld nog hoger, namelijk 20.9 uur. Gezien de vertraging die security-teams vaak oplopen wanneer ze met een beveiligingsincident te maken krijgen, hebben de respondenten weinig vertrouwen in hun vermogen om de constante golf van cyberaanvallen de baas te blijven.

Lees meer »

Fors meer ransomware aanvallen op Europese zorginstellingen

Europese zorginstellingen zijn vaker het slachtoffer van ransomware-aanvallen. Sinds begin dit jaar hebben er 25 aanvallen met gijzelsoftware plaatsgevonden, waarbij 66 locaties zijn geraakt. Dat zijn er fors meer vorig jaar. In ons land zijn tot nu toe vier zorgorganisaties getroffen door ransomware.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »