
Uit het phishing-onderzoek van Ivanti blijkt dat 80% van de respondenten een toename ziet van het aantal phishing-pogingen en 85% zegt dat de aanvallen steeds geavanceerder worden. Verder was bij 73% van de respondenten het IT-personeel het doelwit van phishing, waarvan 47% van de pogingen succesvol waren. Nieuwe vormen van oplichting als smishing (phishing via tekstberichten) en vishing (phishing via spraakberichten) zijn sterk in opkomst en specifiek op mobiele gebruikers gericht. Volgens recent onderzoek van Aberdeen hebben aanvallers een hoger succespercentage op mobiele devices dan op servers, en die trend lijkt te verergeren. Inmiddels bedraagt het jaarlijkse financiële risico van een datalek als gevolg van mobiele phishing-aanvallen ongeveer 1,7 miljoen dollar, wat kan oplopen tot een maximum van ongeveer 90 miljoen dollar.
Nieuwe gaten beveiliging
Hackers maken momenteel massaal misbruik van de nieuwe gaten in de beveiliging van organisaties in de zogeheten Everywhere Workplace. Werknemers werken overal en meer dan ooit op mobiele apparaten om toegang te krijgen tot bedrijfsgegevens. In het onderzoek noemt 37% van de respondenten een gebrek aan de juiste technologie en kennis van de medewerkers hiervan als de belangrijkste oorzaken voor succesvolle phishing-aanvallen. Verder zegt 34% dat succesvolle aanvallen voortkomen uit een gebrek aan inzicht bij de medewerkers. Maar liefst 96% van de IT-professionals zegt dat hun organisatie cyberbeveiligingstraining aanbiedt om werknemers te leren over veelvoorkomende aanvallen zoals phishing en ransomware. Helaas gaf slechts 30% van de respondenten aan dat 80 tot 90 procent van de werknemers de training ook daadwerkelijk had gevolgd.
Tekort IT-talent
Uit het Ivanti-onderzoek bleek ook dat de effecten van phishing-aanvallen zijn verergerd door een tekort aan IT-talent. Meer dan de helft (52%) van de respondenten zegt dat hun organisatie het afgelopen jaar te maken heeft gehad met een tekort aan personeel. Zo’n 64% van die respondenten bevestigt dat een tekort aan personeel de oorzaak is van de langere tijd die nodig is om incidenten op te lossen. Met minder werknemers neemt het vermogen van een organisatie om beveiligingsproblemen snel op te lossen sterk af. Elke downtime als gevolg van een beveiligingsincident kost een organisatie geld en schaadt de productiviteit. Bovendien noemt 46% van de respondenten de toename van phishing-aanvallen een direct gevolg van het personeelstekort.
“Het risico verlagen van phishing-aanvallen is op meerdere manieren een race tegen de klok. Enterprise IT-professionals moeten niet alleen de cybercriminelen voorblijven die voortdurend nieuwe aanvallen bedenken, maar ook hun eigen gebruikers – die schrikbarend snel op kwaadaardige links klikken,” zegt Derek E. Brink, vice president en research fellow bij Aberdeen Strategy & Research. “Hoewel veel organisaties hebben geïnvesteerd in initiatieven als security awareness training zouden ze ook prioriteit moeten geven aan het toepassen van geavanceerde automatisering, kunstmatige intelligentie en machine learning-technologieën om phishing-bedreigingen sneller en consistenter te identificeren, te verifiëren en te verhelpen.”
“Iedereen, ongeacht zijn ervaring of kennis van cybersecurity, is vatbaar voor een phishing-aanval. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bijna de helft van de IT-professionals wel eens gedupeerd is,” zegt Chris Goettl, senior director product management bij Ivanti. “Om phishing-aanvallen effectief te bestrijden, moeten organisaties een ‘zero trust’ beveiligingsstrategie implementeren die unified endpoint management combineert met mogelijkheden als on-device threat detection en anti-phishing. Organisaties moeten verder ook overwegen om wachtwoorden af te schaffen door gebruik te maken van authenticatie op mobiele apparaten met biometrische toegang. Daarmee kunnen ze het primaire toegangspunt bij phishing-aanvallen elimineren.”
Ivanti ondervroeg voor dit onderzoek meer dan 1.000 enterprise IT-professionals in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Australië en Japan.
Phishing, Smishing en Vishing populair als aanvalstechniek
De covid19 pandemie heeft wereldwijd honderdduizenden levens geëist, massale werkloosheid veroorzaakt en de manier waarop veel mensen hun leven leiden veranderd. Zelfs de economisch meest welvarende en stabiele economieën maken zich zorgen.
"Vertrouwde" phishingmail aanvallen van derden is de trend
Een van de meest voorkomende zorgen van IT-beveiligers en CISO's (Chief Information Security Officer) is de toename van phishingaanvallen afkomstig van gehackte vertrouwde partners en contractpartners.
Een ‘verzendlabel’ aanmaken, doe dit niet
Internetcriminelen hebben een nieuwe methode bedacht om persoonlijke informatie van nietsvermoedende slachtoffers buit te maken.
Netflix phishing pagina schuilt achter werkende CAPTCHA
Een recente golf van phishingaanvallen die erop zijn gericht om betaalkaart gegevens en inloggegevens voor de Netflix-streamingdienst te stelen, begint met het omleiden naar een functionerende CAPTCHA-pagina om e-mail beveiligings maatregelen te omzeilen.
Spear Phishing: topbedreigingen en trends, "Inbox is archief"
Als kwaadwillenden toegang hebben tot een bedrijfsaccount dan struinen ze daar weken of maanden rond.
Kopstuk landelijk opererende phishing bende tot gevangenisstraf veroordeeld
Na ruim 1,5 jaar onderzoek door het regionale cyberteam van de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant werd op vrijdag 26 juni een kopstuk van een landelijk opererende phishing bende tot een gevangenisstraf van drie jaar veroordeeld, waarvan een jaar voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar.