Phishing, nepshop en fraude meldingen week 01-2022

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Kijk uit voor verschillende phishing-mails van ‘ICS’

De naam International Card Services wordt de laatste dagen gebruikt in een rits oplichtingsmails, blijkt uit gegevens van de Fraudehelpdesk. Het creditcardbedrijf zou jouw inloggegevens nodig hebben vanwege een verdachte inlogpoging of een ander soort ‘controle’. Wat het excuus ook is, kijk uit voor zulke ICS-mails. Oplichters willen je kaartgegevens hebben. Twee nepmails, die zijn gemeld bij de Fraudehelpdesk, vragen je om in te loggen op je account in het kader van fraudepreventie. ‘Veiligheid staat voorop’, schrijven de dieven. Twee andere fraudemails vragen je om in te loggen omdat je zonder identificatie geen gebruik meer kunt maken van ICS. Je account zou binnenkort of vanaf 4 januari geblokkeerd worden.

De mails bevatten enkele taalfouten die de oplichting verraden, zoals 'een verificatie en validatiecode dat word verzonden per e-mail en telefoon' en 'de actualisatie formulier gekoppeld aan het emailadres'. Maar het taalgebruik is grotendeels correct, en met een zogenaamd bezorgde, officiële toon willen de fraudeurs je naar hun phishingsite lokken om daar je gegevens te stelen. 

Als je een van de onderstaande mails ontvangt, of een soortgelijke verdachte mail, doe dan melding van phishing bij de Fraudehelpdesk en gooi het bericht vervolgens weg. Je kunt de mail ook melden bij ICS zelf. Als je een mail krijgt van je bank of andere financiële instelling waarin die vraagt om je gegevens, klik dan nooit op een link. Zo gaat een bedrijf als ICS namelijk niet te werk - zij vragen nooit om je gegevens in te vullen via een e-mail. 


Valse ICS-mail: 'Veiligheid staat voorop als uw gebruik maakt van uw card'

 

Kunt u deze e-mail niet goed lezen, bekijk dan de ********* (Link).

Het gebruik van uw Card is tijdelijk beperkt

Geachte Dhr. *. ***********,

International Card Services (ICS) vindt fraudepreventie erg belangrijk. Om fraude te voorkomen,voeren wij dan ook regelmatig de nodige controles uit. Uit deze controles is gebleken dat er mogelijk misbruik van uw Card-gegevens is gemaakt. Het betreft hier uw Credit Card .

Uit veiligheidsoverwegingen hebben wij daarom uw toegang tot icscards.nl en uw Credit Cardtijdelijk beperkt voor gebruik. Voordat wij deze beperking opheffen of uw Card gaan vervangen, willen wij graag een aantal gegevens met u controleren. Wij verzoeken u daarom om zo spoedig mogelijk uw gegevens te valideren door op de onderstaande link te klikken.

Klik **** ** ** starten *** ** ICS ********* te valideren (Link)

Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar op nummer 020 – 6 *** ***. U kunt ook contact met onsopnemen via de Servicedesk. Het telefoonnummer hiervan vindt u op de achterzijde van uw Card. Vermeld tijdens het gesprek uw ICS-klantnummer.

Met vriendelijke groet,

International Card Services


Valse ICS-mail: 'Online identificatie in afwachting'

 

Online identificeren voor bestaande klanten

Geachte heer/mevrouw,

Veiligheid voor u als klant staat bij ICS voorop. Daarbij hoort een veilige financiële wereld. We willen daarom voorkomen dat onze Cards gebruiktworden voor financiële criminaliteit. Zoals het witwassen van crimineel gelden de financiering van terrorisme. Dat doen we op verschillende manieren. Onder andere door ervoor te zorgen dat we weten wie onze klanten zijn, waar het geld van onze klanten vandaan komt en waar het naartoe gaat. Dat zijn wij ook verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). En zo zorgen we samen met u voor een veiligere maatschappij.

Jaarlijks voeren wij onderzoek naar het veiligstellen en waarborgen van onze klanten hun persoons- en contactgegevens. Bij het onderzoek dat we doen naar onze klanten, vragen en controleren we onder andere het volgende:

–  De persoons- en contactgegevens van onze klanten controleren

–  De persoons- en contactgegevens van onze klanten bevestigen

–  Identificatie – we vragen onze klanten om zich te legitimeren met behulp van een verificatie en validatiecode dat word verzonden per e-mail en telefoon

Wij gaan heel zorgvuldig om met alle klantgegevens die wij ontvangen. Lees in het Privacy Statement meer over hoe wij omgaan met deze gegevens. Klik op de onderstaande button om te worden doorverwezen. Vul alles naar behoren in.

Online *******ceren (Link)

Ik heb mij al eens geidentificeerd. Waarom moet dit nu nog eens? Toen u klant bij ons werd, hebben wij u gevraagd om u te identificeren. In het verleden gebeurde dit vaak door 1 cent over te maken vanaf een betaalrekening waarvoor u zich al had geïdentificeerd. Toezichthouders vonden deze manier van identificeren toen nog veilig, maar nu niet meer. Daarom vragen wij nu al onze klanten om zich opnieuw te identificeren.

Deze keer op een manier die past bij deze tijd en de veiligheid die wij als ICS aan onze klanten willen bieden. Bovendien vragen wij u nu niet alleen om uw identificatie.

We vragen u aan het einde van de online identificatie ook om de gegevensdie bij ons bekend zijn te controleren en aan te vullen als dat nodig is. Door deze actie grondig uit te voeren, kunnen wij al onze gegevens bijwerken en op een uniforme wijze vastleggen.

Samen met u zorgen we zo voor een veiligere maatschappij. Bij voorbaat dank aan uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

International card services


Valse ICS-mail: 'Uw ongelezen bericht'

 

Geachte Heer/mevrouw,

Uit een administratieve controle bij International Card Services is er gebleken dat de actualisatie formulier gekoppeld aan het emailadres: ***** @*********** nog niet geregistreerd staat. Wij verzoeken u om deze als nog in te vullen om de blokkade van uw Card(s) & Mijn Card Online tegen te houden.

Het niet volledig invullen van het formulier heeft als ongunstigheid dat u geen gebruik meer kan maken van de diensten van International Card Services BV.

Mijn actualisatie formulier invullen

Na het volledig invullen van het formulier zal u een bevestiging per post ontvangen met betrekking tot het beletten van de blokkade van uw Card(s) & Mijn Card Online.

Mijn beveiligd formulier aanvragen via de volgende link: icscards.nl/***** (Link)

Met vriendelijke groet,

International Card Services BV


Valse ICS-mail: 'Online identificatie-Herinnering'

 

Online identificatie – Laatste Herinnering

Geachte ICS Card-houder,

Onlangs hebben we u gevraagd om u online te identificeren, helaas hebben wij uw identificatie nog niet ontvangen. Zonder identificatie kunt u per 4 Januari geen gebruik meer maken van de services van International Card Services. U heeft voor de identificatie het referentienummer uit deze e-mail nodig.

Uw referentienummer: 18****Let op: deze code is 4 dagen geldig.

1.  Ga met uw mobiel naar: www.********.nl/******-******ficatie (Link)

2.  Vul uw benodigde gegevens in

3.  Voltooi uw sms-verificatie

4.  Identificatie afgerond

Met vriendelijke groet,

Interntaional Card Services


Waarom phishing nog steeds een succes formule is

De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen. Lees verder


De impact van digitale criminaliteit wordt vaak nog onderschat

Mensen die de dupe zijn van online criminaliteit, voelen zich vaak in de kou staan. Ze zijn al het slachtoffer van oplichting en worden vaak ook door hun omgeving veroordeeld dat ze zich in de maling hebben laten nemen. De impact van deze vorm van criminaliteit wordt vaak nog onderschat. Lees verder


Phishingmails Banken

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Overheidsinstanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishingmails Verzekeraars, en andere instanties

Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

    Nieuwste phishing melding staat achteraan het rijtje


    Politie


    Best - Bankhelpdesk fraude

    Drie spoofing zaken uit Best. Bekijk hier de beelden van de personen die allemaal 1 ding gemeen hebben: ze worden gezocht voor oplichting middels bankhelpdesk fraude. Lees verder


    Bron: diverse en anonieme tips

    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »