Mandemakers groep: ‘ondanks adequate beveiliging’ toch slachtoffer

Gepubliceerd op 1 juli 2021 om 07:00

Keuken- en meubelverkoper De Mandemakers Groep (DMG) is het slachtoffer geworden van hackers. Zij slaagden erin om een groot deel van de IT-systemen te blokkeren. DMG heeft aangifte gedaan bij de politie en melding van het voorval gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Cybersecuritybedrijf Fox-IT helpt het bedrijf bij de afwikkeling van de aanval en het versterken van de beveiligingsmaatregelen.

Adequate beveiliging

De keuken- en meubelverkoper zegt dat ze ‘ondanks adequate beveiliging’ toch het slachtoffer is geworden van hackers. Zij wisten ‘een groot deel van de operationele systemen’ te blokkeren. Dit wijst op een ransomware-aanval. Kwaadwillenden dringen dan de computersystemen van een organisatie binnen, stelen vertrouwelijke gegevens en gooien bestanden op slot voor medewerkers. Tegen betaling maken ze de buitgemaakte data niet openbaar en krijgt het slachtoffer de sleutel om de verzegelde bestanden van het slot te halen: de decryptor.

Of de hackers losgeld hebben geëist, is onduidelijk. Langstraat Media, een lokaal medium, meldt dat DMG twee dagen de tijd heeft om ‘een megabedrag in bitcoins’ te betalen aan de afpersers. Eigenaar Ben Mandemakers doet hier geen mededelingen over.

Mandemakers heeft de hulp ingeroepen van Fox-IT. Het cybersecuritybedrijf kijkt hoe de hackers de computersystemen van DMG hebben weten binnen te dringen. Tevens brengt het bedrijf in kaart welke bestanden zij hebben ingezien en gestolen. Tot slot helpt Fox-IT met het verbeteren van de beveiliging om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Aangifte politie

DMG bevestigt dat het aangifte heeft gedaan bij de politie van het voorval. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens is op de hoogte gesteld, voor het geval er privacygevoelige data zoals klantgegevens is buitgemaakt. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht bedrijven om, als er zich een datalek heeft voorgedaan, dit binnen 72 uur te melden. Zo niet, dan riskeert de organisatie een bestuurlijke boete voor het te laat doorgeven van het lek.

Wie er verantwoordelijk is voor de ransomware-aanval, laat Mandemakers in het midden. Wel zegt de verkoper de ‘bron van de aanval’ te kennen. Het bedrijf zegt er alles aan te doen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. “Het spijt ons dat voor sommige klanten de levering is vertraagd en dat we moeilijker bereikbaar zijn dan normaal. We zijn een sterk familiebedrijf dat altijd de klant centraal zet. Dat is ook nu dag en nacht onze focus”, zegt DMG tegenover het Brabants Dagblad.

Mandemakers Groep

De cyberaanval heeft zowel voor klanten als medewerkers consequenties. Meubels, keukens en sanitair worden vandaag volgens afspraak geleverd. Vanaf donderdag 1 juli worden leveringen tijdelijk opgeschort. “We zullen klanten die dit betreft zo spoedig mogelijk informeren en een nieuwe afspraak voor levering met hen maken”, aldus DMG in verklaring. Afspraken voor inmeten, bezorgen, monteren en serviceonderhoud gaan grotendeels door als gepland. Vertragingen worden echter niet uitgesloten.

Verder is DMG telefonisch niet of nauwelijks bereikbaar via het algemene nummer. Klanten met vragen kunnen het beste contact opnemen via de e-mail of chatdienst op de website. Voor spoedgevallen is er een noodnummer in het leven geroepen. De winkels zijn gewoon geopend voor bezoekers. Langstraat Media meldt dat veel medewerkers dinsdag naar huis zijn gestuurd, omdat er niet meer gewerkt kon worden in de systemen. Zij worden via WhatsApp op de hoogte gehouden.

De Mandemakers Groep of DMG zegt je misschien niet zoveel. Het concern bezit een groot aantal winkelketenformules, waaronder Brugman Keukens, Keuken Concurrent, Keuken Kampioen, Keukenmaxx en Woonexpress. De onderneming bezit meer dan tweehonderd filialen door heel Nederland.

Bron: diverse, langstraatmedia.nl, vpngids.nl

Meer info over hacking

Meer info over ransomware

Meer info over cybercrime

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Ransomware gerelateerde berichten

Cybercriminelen blijven op het netwerk van slachtoffers actief

Cybercriminelen die organisaties met ransomware infecteren blijven na het versleutelen van systemen op de netwerken van hun slachtoffers actief en lezen mee met de berichten die worden ontvangen en verstuurd. Iets wat gevolgen heeft voor de manier waarop getroffen bedrijven met de infectie en het herstel moeten omgaan.

Lees meer »

Koninklijke Reesink: waarschijnlijk gaat het om miljoenen euro’s

De Nederlandse landbouwdistributeur 'Royal Reesink' is slachtoffer geworden van een aanval met ransomware. Het Apeldoornse bedrijf, dat in 10 landen vestigingen heeft en in 2019 een omzet had van bijna 1 miljard euro, lag sinds begin juni plat. Zeventig procent van de 35 aangesloten bedrijven werd geraakt door de digitale aanval. 

Lees meer »

IT bedrijf moet ransomware schade door zwakke beveiliging betalen

Een it-bedrijf dat netwerkbeheer voor een Hilversums administratiekantoor uitvoerde moet de schade door een ransomware-infectie grotendeels vergoeden, zo heeft de rechtbank Amsterdam bepaald. Het gaat om een bedrag van ruim 10.000 euro, alsmede de proceskosten van 3.100 euro. Tevens hoeft het administratiekantoor de herstelwerkzaamheden die het it-bedrijf verrichtte niet te betalen.

Lees meer »

6 miljoen dollar nog niet voldoende voor cybercriminelen achter REvil ransomware

De bende achter de beruchte REvil-ransomware, ook bekend als Sodinokibi, is begonnen met het veilen van de data die bij een slachtoffer is gestolen. Volgens de FBI hebben slachtoffers van deze ransomware al meer dan 6 miljoen dollar betaald voor het ontsleutelen van hun bestanden. Net als verschillende andere ransomwaregroepen besloot de REvil-bende om data van slachtoffers niet alleen te versleutelen, maar ook te stelen.

Lees meer »