1.105.987 euro schade door Smishing al dit jaar!
Het aantal meldingen van cybercrime via sms (smishing) neemt sterk toe. Dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de Fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door Cybercriminelen.
De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit
Smishing staat voor 'SMS phishing'. Zoals bij phishing, krijgt de gebruiker een berichtje dat op een eerder urgente manier vraagt om actie te ondernemen. Bij smishing wordt een tekstbericht verzonden naar de telefoon van de gebruiker, in plaats van naar het e-mailaccount. Het bericht vraagt de gebruiker doorgaans om onmiddellijk actie te ondernemen door een telefoonnummer te bellen of zich naar een bepaalde website te begeven. Het telefoontje wordt vaak beantwoord door een automatisch antwoordsysteem. Aan de gebruiker wordt gevraagd om actie te ondernemen door persoonlijke informatie zoals wachtwoorden of creditcard informatie te verstrekken. Klik niet op dit soort links en bel niet naar het telefoonnummer. (mogelijk ook nog eens Wangiri-fraude).
"Smishing is een opkomende en groeiende bedreiging in de digitale wereld"
Smishing is vooral angstaanjagend omdat mensen vaak eerder geneigd zijn om een sms te vertrouwen dan een e-mail. De meeste mensen zijn zich bewust van de beveiligingsrisico's die verbonden zijn aan het klikken op links in e-mails. Dit is minder waar als het gaat om sms-berichten.
Smishing gebruikt elementen van 'social engineering' om je persoonlijke informatie te delen. Deze tactiek maakt gebruik van uw vertrouwen om uw informatie te verkrijgen. De informatie waarnaar een smisher op zoek is, kan van alles zijn, van een online wachtwoord tot uw sofinummer tot uw creditcardgegevens.
Een andere optie die wordt gebruikt door smisher is om te zeggen dat als u niet op een koppeling klikt en uw persoonlijke gegevens invoert, u per dag moet worden gefactureerd voor het gebruik van een service. Als u zich niet hebt aangemeld voor de service, negeert u het bericht. Als u ongeautoriseerde afschrijvingen op uw creditcard- of bankpas overzicht ziet, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank.
Over het algemeen beantwoord je niet zomaar berichten van onbekenden. Dat is ook de beste manier om geen slachtoffer te worden. Wanneer de sms afkomstig is van een telefoonnummer dat u niet bekend voorkomt bijvoorbeeld +447481 25xxxx kan dit een teken zijn. Klik nooit zomaar op links die u op uw telefoon krijgt, tenzij u zeker weet van wie deze berichten komen. Zelfs als u een sms ontvangt met een link van een vriend, overweeg dan om te verifiëren of hij/zij daadwerkelijk deze sms heeft verstuurd.
Een VPN is ook een aan te raden optie voor uw mobiele apparaten. Dit beveiligt en codeert elke communicatie die plaatsvindt tussen uw mobiel en internet aan de andere kant. Installeer nooit apps uit tekstberichten. Alle apps die u op uw apparaat installeert, moeten rechtstreeks uit de officiële app store komen. Deze programma's krijgen te maken met testprocedures voordat ze op de markt worden toegelaten.
Steeds vaker worden uit naam van banken zoals ABN AMRO, Rabobank, ING, en SNS Bank phishingmails verzonden. Klik in deze mails niet op links, deel nooit je persoonlijke gegevens, open geen bijlagen. Banken attenderen klanten zelf ook actief op de valkuilen en gevaren. Zo waarschuwt ABN AMRO voor phishingmails, informeert ING erover en heeft de Rabobank een aparte pagina met voorlichting.
Maar smishing is niet altijd hengelen naar gegevens, het kan ook gecombineerd worden met malware, waarbij je gelokt wordt tot het installeren van malafide software, die de controle van je telefoon overneemt. Een voorbeeld hiervan is de FluBot-malware - Het aantal KPN-klanten dat met een piek in het sms-gebruik te maken kreeg is vorige week na de uitbraak van de FluBot-malware sterk gestegen, zo laat de telecomprovider tegenover de media weten. Daarnaast gebruikt de malware nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren. KPN is begonnen om klanten die vermoedelijk met de FluBot-malware besmet zijn proactief te waarschuwen. Meer info over dit specifieke voorbeeld lees je hier -
6 okt 2019 09:49
Het aantal meldingen van cybercrime via sms (smishing) neemt sterk toe. Dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de Fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door Cybercriminelen.
22 aug 2019 21:13
Cybercriminelen sturen steeds vaker phishing-sms'jes (smishing) die afkomstig lijken van je bank. Ze zijn lastig te herkennen als berichten van oplichters. Het kabinet wil deze vorm van internetcriminaliteit aanpakken, omdat het aantal slachtoffers blijft toenemen.
25 jul 2019 22:53
Vraag CCINL: "Ontvang je wel eens een SMS van je Bank?"
12 jun 2019 09:45
Er zijn veel valse SMS berichten in omloop namens Intrum Justitia en namens Intrum Justilia. In de sms-berichten wordt gevraagd een bedrag te voldoen via een betaallink. (Smishing, Phishing)
22 mei 2019 09:25
Opnieuw wordt de naam van de Belastingdienst misbruikt. Oplichters sturen namelijk sms-berichten (smishing) over een betalingsachterstand. Via de link kunt u eenvoudig betalen. Doe dit niet!
8 mei 2019 19:09
Heeft u een sms’je ontvangen met daarin een link (smishing)? Wees dan alert. Oplichters versturen namelijk sms-berichten in grote aantallen. De Fraudehelpdesk ziet een enorme toename van meldingen.
2 mei 2019 07:44
Oplichters hebben het lange Paasweekend gebruikt om een nieuw foefje te bedenken. Zij versturen per sms nep-boetes (smishing) wegens te hard rijden.
7 mrt 2019 00:17
Veel phishing-sms’jes (smishing) in omloop. Deze keer gaat het vooral om berichtjes uit naam van twee banken: de Rabobank en Van Lanschot.
29 jan 2019 20:50
Er worden momenteel op grote schaal phishing-sms’jes (smishing) verstuurd. Het gaat zowel om berichtjes uit naam van enkele 'grote banken' als uit naam van een 'telefoonprovider'.
24 dec 2018 12:49
Heb jij een sms gekregen van de 'Rabobank' waarin staat dat je verplicht een nieuwe betaalpas moet aanvragen? Trap er niet in! Dit is 'Smishing'.