Zevenbergen - Bankhelpdesk fraude

Wie herkent deze personen?

Zevenbergen Bankhelpdesk Fraude
Afbeelding – 2,2 MB 72 downloads

Click here or click 'CHOOSE LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑

Zaaknummer: 2023034819

Datum delict: 08-02-2023

Plaats delict: Zevenbergen

Op 8 februari 2023 werd een 60-jarige man uit Zevenbergen het slachtoffer van een geraffineerde bankpasfraude, ook bekend als 'spoofing'. Dit is recentelijk bevestigd door de politie via hun officiële website. De zaaknummer 2023034819 is hiervoor geopend.

Het slachtoffer werd telefonisch benaderd door een man die zich voordeed als een medewerker van de Regiobank. De oplichter misleidde het slachtoffer door te stellen dat er een poging was gedaan om geld over te maken van zijn bankrekening naar een rekening in Turkije. Om dit vermeende probleem op te lossen, werd het slachtoffer verzocht om het programma Anydesk te installeren.

De oplichter ging echter nog verder. Een handlanger van de oplichter kwam langs om het pinpasje van het slachtoffer op te halen. Zodra ze de pas in hun bezit hadden, haalden de criminelen de volledige bankrekening van het slachtoffer leeg. Duizenden euro's werden overgemaakt naar een andere bankrekening. Bovendien werd met de gestolen pinpas geld opgenomen bij een geldautomaat. De persoon die de transactie uitvoerde, is op camerabeelden vastgelegd.

De politie is momenteel op zoek naar meer informatie over deze zaak. Specifiek willen ze graag weten wie de persoon is die geld heeft opgenomen met de gestolen bankpas. Individuen die mogelijk tips hebben die kunnen bijdragen aan het onderzoek, worden aangemoedigd om dit te melden via het tipformulier op de website van de politie.

Bron: politie.nl

Bankhelpdesk fraude?

Wanneer de telefoon overgaat en het nummer of de naam van uw bank verschijnt op de display, en u een keurige Nederlandstalige man of vrouw aan de lijn krijgt, vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel actie te ondernemen en de medewerker deelt persoonlijke informatie, zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum, om te bewijzen dat u niet te maken hebt met een oplichter. Vervolgens komt er een bankmedewerker bij u langs die uw pinpas doorknipt en deze in een envelop van de bank doet.

Desondanks blijkt later dat er onbekend geld van uw rekening is afgeschreven. Hoe is dit mogelijk, alles leek zo correct?

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'.

Meer info over Bankhelpdesk fraude 》

of alle begrippen en vormen van A tot Z 》

Verschillende manieren om informatie te delen met de politie

Als u over informatie beschikt en deze wilt delen met de politie, zijn er verschillende manieren om dat te doen. U kunt gratis bellen naar de Opsporingstiplijn op 0800-6070, of gebruik maken van het Politie Tip formulier op https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/tipformulier.html. Het is ook mogelijk om informatie door te geven via WhatsApp op 06-17214856.

Als u de voorkeur geeft aan anonimiteit, dan kunt u uw informatie doorgeven via Meld Misdaad Anoniem. U kunt gratis bellen naar 0800-7000 of het online formulier gebruiken op https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/.

Als u vertrouwelijke informatie wilt delen en een afspraak wilt maken met de politie, dan kunt u contact opnemen met het Team Nationale Inlichtingen op 079-345 8999. Het algemene nummer van de politie is 0900-8844.