First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Cybercrime draait om geld. Het is dan ook niet verrassend dat financieel gewin het belangrijkste motief is sinds 'Verizon' dit ging betrekken in haar jaarlijkse 'Data Breach Investigations Report'. Ongeveer negentig procent van de inbreuken geanalyseerd in het DBIR van 2022 laat dit motief zien. De business case achter cyberaanvallen is nog altijd erg lucratief en daar moet iets aan gedaan worden. Zo lang organisaties bijvoorbeeld blijven betalen na ransomware-aanvallen is het echter dweilen met de kraan open.
Negen van de tien gevallen geldelijk gewin motief
Criminelen doen feitelijk alles om er zelf financieel beter van te worden, daarin zijn cybercriminelen niet anders. In negen van de tien gevallen van databreaches gaat het om geldelijk gewin. De overige 10 procent komt op het conto van spionage en een heel klein deel heeft een ideologisch motief (hacktivisme). Ook wanneer cyberaanvallers er niet in slagen zich te verrijken, zijn de financiële gevolgen voor het slachtoffer aanzienlijk. Cyberaanvallen kunnen een organisatie miljoenen kosten, in de vorm van reputatieschade, gegevensverlies en diefstal. Recentelijk werd duidelijk dat beelden van een nieuwe versie van een internationaal mateloos populaire game waren gelekt en gepubliceerd. De beurswaarde van het concern dat de game produceert, daalde prompt. En wat te denken van de kosten van hersteloperaties? Experts moeten worden ingevlogen en nieuwe hardware moet worden aangeschaft en ingericht om weer operationeel te worden. Om nog maar te zwijgen van de omzet die is misgelopen en de klanten die hun heil ergens anders zijn gaan zoeken.
Binnendringen van kernsystemen
Bij het grote publiek blijven vooral de berichten over grote sommen losgeld hangen, die worden geëist na een ransomware-aanval. Dit is niet verwonderlijk. Het aandeel ransomware in het totaal aantal data inbreuken is nog nooit zo veel gestegen als afgelopen jaar. Het aantal gevallen van ransomware alleen nam in één jaar met dertien procent toe; een toename groter dan de voorgaande vijf jaar bij elkaar. Het mag geen verrassing zijn dat ransomware is toegenomen tijdens de pandemie, omdat thuiswerkers lakser omgaan met IT-veiligheid. De toename toont aan dat cybercriminelen steeds beter worden in het binnendringen van kernsystemen en vervolgens het versleutelen van gegevens. Daar komt bij dat eenmaal binnen, de aanvallers niets anders hoeven te doen dan kritieke functies te dwarsbomen door data en systemen te versleutelen. Zij hoeven niet op zoek naar specifieke items zoals wachtwoorden, creditkaartgegevens of bankinformatie.
Schade beperken
Zolang waardevolle gegevens beschikbaar zijn en bedrijven bereid zijn criminelen te betalen, blijft ransomware een winstgevende cybertactiek. En daar wringt de schoen. Zolang organisaties dit geld blijven betalen, blijft het voor criminelen een lucratief businessmodel. Er gaan wel stemmen op om als bedrijfsleven en overheid de krachten te bundelen en elkaar te helpen - met geld, kennis en mensen - in geval van een ransomware-aanval. Zie dit als een verzekering, waardoor je niet lang uit de lucht bent en de schade enigszins beperkt blijft. Alles om maar te voorkomen dat er geld betaald wordt aan criminelen, voor wie ransomware alleen maar aantrekkelijk wordt.
Malware wordt niet herkend
Om in ieder geval een begin van een sterke verdediging te bouwen is het interessant om patronen te herkennen in de manier hoe aanvallers binnenkomen om een ransomwareaanval te plegen. Twee van de vijf ransomware-incidenten betreft het gebruik van desktop sharing-software. Hierbij wordt gebruik gemaakt van buitgemaakte wachtwoorden of van kwetsbaarheden door het uitblijven van patches. En bij 35 procent van de gevallen gaat het om het misbruik van e-mail, wat doorgaans wordt gevolgd door een phishing-aanval. Daarnaast zien we dat malwarecode verstopt wordt in bestaande 'vertrouwde’ toepassingen binnen organisaties; ze kunnen vrijelijk bewegen zonder op tijd herkend te worden. In meer dan de helft van de gevallen waarin malware wordt ontdekt, komt dat vaak omdat de dader zichzelf bekendmaakt of door een derde partij wordt onthuld - niet door de organisatie zelf. Je moet ervoor zorgen maatregelen te nemen om dit soort aanvallen op te vangen. Dit omvat een uitgebreid en in de praktijk gebracht incident response (IR)-plan, zodat je snel kunt reageren. Dit is cruciaal tijdens een ransomware-aanval.
De moed zou je in de schoenen kunnen zakken, maar we moeten niet vergeten dat we best veel aanvallen detecteren. Overheden, bedrijfsleven en de cybersecurity community slaan de handen ineen om dreigingsinformatie te delen. Nu nog stoppen met het betalen van losgeld. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: verizon.com, agconnect.nl
Meer cybercrime nieuws
Costa Rica, eerste land dat de noodtoestand afroept als gevolg van een cyberaanval
Costa Rica roept noodtoestand uit na cyberaanval, het eerste land dat de noodtoestand afroept als gevolg van een cyberaanval.
Digiweerbaar met de Cyber Sessies: Aflevering 4 'Het is niet de vraag óf, maar wanneer cyberaanvallen plaatsvinden'
Cyberaanvallen kosten de economie ruim €10 miljard per jaar en dit bedrag zal alleen maar stijgen naarmate meer en meer bedrijven dagelijks slachtoffer van online criminelen worden. In deze vierde aflevering wordt onze digitale veiligheid door de ogen van de politiek besproken. Presentator Remy Gieling spreekt met drie kopstukken uit de wereld van online veiligheid; Queeny Rajkowski (Kamerlid VVD), Inge Bryan (directeur FOX-IT) en Harm Teunis (tech-verslaggever RTL Z).
OM: “Cybercrime neemt toe met bijna een derde ten opzichte van 2020 en drie keer meer dan in 2019”
Het aandeel cybercriminaliteit is afgelopen jaar fors toegenomen. In 2021 ontving de politie 14.000 meldingen van cybercrime. Dat is een derde meer in vergelijking met het jaar ervoor. Ook de impact van cybercriminaliteit steeg vorig jaar. Dat schrijft het Openbaar Ministerie (OM) in het jaarverslag.
Digiweerbaar met de Cyber Sessies: Aflevering 3 'Ethisch hackers? Dit kunnen we van ze leren'
Deze week spreekt presentator Remy Gieling met drie kopstukken uit de wereld van online veiligheid; Pim Takkenberg (directeur cyber security Northwave), Sanne Maasakkers (security specialist Nationaal Cyber Security Centrum) en Dave Maasland (CEO ESET Nederland). De drie deskundigen gaan in op het onderwerp 'digitale veiligheid door de ogen van de aanvaller.' Door te weten hoe een aanvaller werkt, kun je je als bedrijf en burger beter verdedigen. Er wordt ingegaan op vragen als: wat doet een ethisch hacker? Waarom zou je als bedrijf met ethisch hackers in zee gaan? En welke maatregelen kunnen bedrijven treffen om het hackers - en dus ook de ethisch hackers - moeilijk te maken?
Nieuwe 'Black Basta' cybercriminelen maken in korte tijd veel slachtoffers
Een nieuwe hackersgroep genaamd 'Black Basta' timmert hard aan de weg. In de tweede week van april maakte de groep zijn eerste slachtoffer. In de daarop volgende week vielen meerdere bedrijven ten prooi aan de ransomware-aanvallen van Black Basta.
Cybercriminele kartels richten zich nu ook op marktstrategieën, beleggingsrekeningen en banken
Financiële instellingen zijn in toenemende mate slachtoffer van ransomware en hebben te maken met destructieve aanvallen. Cybercriminele kartels beperken zich niet langer tot fraude met overschrijvingen, maar richten zich nu ook op marktstrategieën, beleggingsrekeningen en banken.