First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Naar nu blijkt is afgelopen zomer een Amerikaanse investeringsbank op een wel heel bijzondere manier slachtoffer geworden van een cyberaanval. Op het dak van de bank werden namelijk twee drones gevonden met diverse draadloze netwerkapparaten aan boord, die door hackers waren ingezet om het bedrijfsnetwerk binnen te dringen. Het is echter niet voor het eerst dat op deze manier in de praktijk een cyberaanval is uitgevoerd.
Hacking vanuit de lucht
Dat drones ingezet kunnen worden om in te breken op draadloze netwerken bleek al in 2016, toen beveiligingsonderzoekers erin slaagden om de controle over te nemen over de verlichting van een gebouw. Daarbij werd gebruik gemaakt van een kwetsbaarheid in de beveiliging van de populaire Philips Hue-verlichting. Door met een drone met daaraan een ‘attack kit’ in de buurt van een wifihotspot te vliegen, kon de controle over de verlichting worden overgenomen.
Naar nu blijkt kunnen drones met dergelijke attack kits aan boord ook worden ingezet voor minder onschuldige doeleinden, zoals het inbreken op bedrijfsnetwerken. Afgelopen zomer is een Amerikaanse investeringsbank hiervan het slachtoffer geworden. Het is overigens niet voor het eerst dat er bewijs is gevonden voor een cyberaanval door middel van drones, stelt beveiligingsonderzoeker Greg Linares. Om lering te trekken uit het voorval deed hij in een serie tweets uit de doeken hoe de hackers te werk zijn gegaan.
This will be a thread discussing a real world breach involving a drone delivered exploit system that occurred this summer
— Greg Linares (@Laughing_Mantis) October 10, 2022
Some details I am not able to discuss, however for the blue teams & red teams out there I hope this provides a good measure of capability.
🧵🚁 🎮🖥️🦠
Verdachte netwerkactiviteiten
De aanval werd in eerste instantie ontdekt door een intern cybersecurityteam. Het team merkte op dat een bepaalde gebruiker vanuit een extern IP-adres was ingelogd op het bedrijfsnetwerk, maar tegelijk ook via het interne wifinetwerk contact maakte, iets wat normaal gesproken onmogelijk is. Daarop besloot het team om met een speciale wifitracker op zoek te gaan naar het device waarmee draadloos contact werd gemaakt met het netwerk.
Op het dak van het gebouw deed het team een opmerkelijke ontdekking. Er stonden namelijk twee drones bij elkaar in de buurt: een DJI Phantom en een DJI Matrice 600. De Phantom was uitgerust met een zogenaamde 'wifi pineapple', een apparaat waarmee zogenaamde penetration tests (pentests) kunnen worden uitgevoerd. Aan de DJI Matrice 600 waren een Raspberry Pi, een aantal accu’s, een GPD Micro PC, een 4G modem, en nog een wifi-apparaat bevestigd. De Matrice was beschadigd, maar nog wel beperkt operationeel.
Gerichte aanval
Uit nader onderzoek bleek dat de DJI Phantom met de wifisniffer als eerste was geland, en gebruikt was om de inlognaam en het wachtwoord van een gebruiker te onderscheppen. Die gegevens waren vervolgens ingevoerd in de apparatuur aan de DJI Matrice. Daarmee was vervolgens aan gerichte aanval uitgevoerd op een server die gebruikt wordt voor werken op afstand.
De cyberaanval was slechts een gedeeltelijk succes, concludeerden de beveiligingsonderzoekers uiteindelijk. Ook bleek dat de hackers gepoogd hadden om de drones weer te laten opstijgen om te voorkomen dat de hackpoging ontdekt zou worden. Daarbij was de Matrice vermoedelijk gecrasht en daardoor beschadigd geraakt.
Lessen leren
“De les die we kunnen leren is dat hackers er geen probleem mee hebben om 15.000 dollar aan drones en apparatuur in te zetten voor een eenmalige aanval”, concludeert Linares. “We moeten leren van hun methodes en manieren verzinnen om cyberaanvallen te identificeren, detecteren en mitigeren. Dit is voor mij de derde keer dat ik hoor van een cyberaanval met behulp van drones. Dit is de realiteit waarin we tegenwoordig leven.”
De bank in kwestie houdt tegenwoordig ook het dak in de gaten middels een monitoringsysteem en voert inmiddels regelmatig dakinspecties uit, meldt Linares tot slot.
Can say our red team used a DJI Phantom 4 one in an engagement to attack signals. The attack was successful enough that we now have a roof monitoring system and roof inspection team.
— Greg Linares (@Laughing_Mantis) October 10, 2022
Bron: Greg Linares, hak5.org, dronewatch.nl
Meer actueel nieuws
Game Mania slachtoffer ransomware aanval
Game Mania is deze week getroffen door een aanval met gijzelsoftware. De daders slaagden erin om toegang te krijgen tot persoonsgegevens van klanten. Er zijn geen wachtwoorden of betaalgegevens buitgemaakt. Het voorval is gemeld bij de nationale toezichthouder in Nederland en België.
Hoe een valse reboot aanval voet aan de grond krijgt in het besturingssysteem van een smartphone
Om er absoluut zeker van te zijn dat uw telefoon u niet trackt of gesprekken afluistert, kunt u hem uitzetten. Dat lijkt logisch, want op die manier kan uw telefoon niets doen, zelfs niet als de telefoon geïnfecteerd is met ernstige spyware.
Drie kennissessies over de cyberrisico's bij procesautomatisering
Eind 2021 organiseerden diverse partijen - waaronder het CIP - drie kennissessies over de cyberrisico's bij procesautomatisering. Van deze sessies zijn nu ook podcasts beschikbaar. Zeker ook interessant voor overheden!
Aantal cyberaanvallen steeg in 2021 met 50% vergeleken met een jaar eerder
Het aantal cyberaanvallen per week steeg in 2021 met 50% vergeleken met een jaar eerder, stellen cybersecurity onderzoekers. In het vierde kwartaal was er een recordhoogte van 925 aanvallen per week per organisatie wereldwijd. Dit melden onderzoekers van Check Point, een multinationaal IT-securitybedrijf.
Cryptogeld gelinkt aan criminelen bereikte een record bedrag van 12,3 miljard euro in 2021
Een stijging van 45% ten opzichte van 2020. Toen was het bedrag $ 7,8 miljard (6,8 miljard euro). Volgens Chainalysis was 'DeFi' het zwaarst getroffen segment van crypto en 'Rug pulls' was goed voor meer dan $2,8 miljard (2,4 miljard euro) van het gestolen geld.
"Banken moeten de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren"
Banken moeten meer doen om te voorkomen dat klanten het slachtoffer worden van helpdesk fraude of spoofing. Het zelf kunnen verlagen van de overboeklimiet is een van maatregelen die klanten noemen om fraude tegen te gaan. Banken mogen dit signaal niet negeren.