Cybercriminelen gebruikten drones om in te breken op wifinetwerk

Gepubliceerd op 18 november 2022 om 15:00

First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑

Naar nu blijkt is afgelopen zomer een Amerikaanse investeringsbank op een wel heel bijzondere manier slachtoffer geworden van een cyberaanval. Op het dak van de bank werden namelijk twee drones gevonden met diverse draadloze netwerkapparaten aan boord, die door hackers waren ingezet om het bedrijfsnetwerk binnen te dringen. Het is echter niet voor het eerst dat op deze manier in de praktijk een cyberaanval is uitgevoerd.

Hacking vanuit de lucht

Dat drones ingezet kunnen worden om in te breken op draadloze netwerken bleek al in 2016, toen beveiligingsonderzoekers erin slaagden om de controle over te nemen over de verlichting van een gebouw. Daarbij werd gebruik gemaakt van een kwetsbaarheid in de beveiliging van de populaire Philips Hue-verlichting. Door met een drone met daaraan een ‘attack kit’ in de buurt van een wifihotspot te vliegen, kon de controle over de verlichting worden overgenomen.
Naar nu blijkt kunnen drones met dergelijke attack kits aan boord ook worden ingezet voor minder onschuldige doeleinden, zoals het inbreken op bedrijfsnetwerken. Afgelopen zomer is een Amerikaanse investeringsbank hiervan het slachtoffer geworden. Het is overigens niet voor het eerst dat er bewijs is gevonden voor een cyberaanval door middel van drones, stelt beveiligingsonderzoeker Greg Linares. Om lering te trekken uit het voorval deed hij in een serie tweets uit de doeken hoe de hackers te werk zijn gegaan.

Verdachte netwerkactiviteiten

De aanval werd in eerste instantie ontdekt door een intern cybersecurityteam. Het team merkte op dat een bepaalde gebruiker vanuit een extern IP-adres was ingelogd op het bedrijfsnetwerk, maar tegelijk ook via het interne wifinetwerk contact maakte, iets wat normaal gesproken onmogelijk is. Daarop besloot het team om met een speciale wifitracker op zoek te gaan naar het device waarmee draadloos contact werd gemaakt met het netwerk.
Op het dak van het gebouw deed het team een opmerkelijke ontdekking. Er stonden namelijk twee drones bij elkaar in de buurt: een DJI Phantom en een DJI Matrice 600. De Phantom was uitgerust met een zogenaamde 'wifi pineapple', een apparaat waarmee zogenaamde penetration tests (pentests) kunnen worden uitgevoerd. Aan de DJI Matrice 600 waren een Raspberry Pi, een aantal accu’s, een GPD Micro PC, een 4G modem, en nog een wifi-apparaat bevestigd. De Matrice was beschadigd, maar nog wel beperkt operationeel.

Gerichte aanval

Uit nader onderzoek bleek dat de DJI Phantom met de wifisniffer als eerste was geland, en gebruikt was om de inlognaam en het wachtwoord van een gebruiker te onderscheppen. Die gegevens waren vervolgens ingevoerd in de apparatuur aan de DJI Matrice. Daarmee was vervolgens aan gerichte aanval uitgevoerd op een server die gebruikt wordt voor werken op afstand.
De cyberaanval was slechts een gedeeltelijk succes, concludeerden de beveiligingsonderzoekers uiteindelijk. Ook bleek dat de hackers gepoogd hadden om de drones weer te laten opstijgen om te voorkomen dat de hackpoging ontdekt zou worden. Daarbij was de Matrice vermoedelijk gecrasht en daardoor beschadigd geraakt.

Lessen leren

“De les die we kunnen leren is dat hackers er geen probleem mee hebben om 15.000 dollar aan drones en apparatuur in te zetten voor een eenmalige aanval”, concludeert Linares. “We moeten leren van hun methodes en manieren verzinnen om cyberaanvallen te identificeren, detecteren en mitigeren. Dit is voor mij de derde keer dat ik hoor van een cyberaanval met behulp van drones. Dit is de realiteit waarin we tegenwoordig leven.”
De bank in kwestie houdt tegenwoordig ook het dak in de gaten middels een monitoringsysteem en voert inmiddels regelmatig dakinspecties uit, meldt Linares tot slot.

Bron: Greg Linares, hak5.org, dronewatch.nl

Meer actueel nieuws

Koninklijke Reesink: waarschijnlijk gaat het om miljoenen euro’s

De Nederlandse landbouwdistributeur 'Royal Reesink' is slachtoffer geworden van een aanval met ransomware. Het Apeldoornse bedrijf, dat in 10 landen vestigingen heeft en in 2019 een omzet had van bijna 1 miljard euro, lag sinds begin juni plat. Zeventig procent van de 35 aangesloten bedrijven werd geraakt door de digitale aanval. 

Lees meer »

'Elke 7,5 seconden verschijnt er een nieuwe malware Android-app'

Deze week heeft G Data CyberDefense weer zijn jaarlijkse mobile malware analyse uitgebracht. Hieruit blijkt dat er opnieuw een negatief record is aan Android-malware. Het afgelopen jaar identificeerden experts maar liefst 4.18 miljoen nieuwe schadelijke Android-malware apps. Vorig jaar was er ook al een record te melden en lag de hoeveelheid op 4.12 miljoen.

Lees meer »

De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

Lees meer »

Ethical Hacker PH-CybSec: "Mijn meest dankbare Hack"

Etisch hacker PH-SybSec antwoord meestal met een knipoog en een brede lach, als iemand aan hem vraagt: “Wat doe jij nu eigenlijk precies voor werk?” Eigenlijk ben ik een “legale crimineel!” Ik denk als een boef, maar met het doel om mensen en bedrijven te helpen hun computerbeveiliging te verbeteren. Hacken is per definitie illegaal, mits je vooraf duidelijke toestemming hebt om een hack uit te voeren en is overeengekomen wat er wel en niet bij het onderzoek hoort. Dat heet White-Hat hacken.

Lees meer »

700 aangiften per week "In eerste vier maanden 2020 al meer dan geheel 2019"

De afgelopen maanden is het aantal meldingen en slachtoffers van 'hulpvraagoplichting' sterk toegenomen. Vooral sinds we sociale media als gevolg van de corona-lockdown veel intensiever gebruiken om met vrienden en familie in contact te blijven, slaan oplichters grootschalig toe. De Fraudehelpdesk heeft in de eerste vier maanden van 2020 al meer meldingen over hulpvraagoplichting ontvangen dan in heel 2019. Sinds het eind april mogelijk werd om online aangifte te doen van 'vriend-in-noodoplichting', is het aantal aangiften toegenomen van 300 naar 700 per week. Nederlandse banken hebben in de lockdown-maanden maart, april en mei van dit jaar ruwweg drie keer zoveel meldingen van oplichting via sociale media ontvangen als in de laatste drie maanden van 2019. In mei ontvingen de banken naar schatting zo’n 70 meldingen per dag.

Lees meer »