Proofpoint presenteert zijn jaarlijkse 'Human Factor-rapport'. Hierin zijn de drie belangrijkste aspecten van gebruikersrisico’s (kwetsbaarheid, aanvallen en privileges) uitvoerig geanalyseerd. Daarnaast beschrijft het rapport hoe de gebeurtenissen van 2020 het huidige dreigingslandschap hebben veranderd. Human Factor 2021 is gebaseerd op data en inzichten uit een jaar van onderzoek en behandelt bedreigingen die zijn gedetecteerd, bestreden en opgelost in een van de grootste datasets op het gebied van cybersecurity.
Mensen de belangrijkste factor
“Aanvallers hacken niet, ze loggen simpelweg in. Daarom blijven mensen de belangrijkste factor bij het al dan niet slagen van cyberaanvallen. Het ecosysteem van bedreigingen heeft zich het afgelopen jaar ontwikkeld. Dit rapport beschrijft hoe een mensgerichte aanpak van cybersecurity de risico’s waar we nu mee te maken hebben, kan verkleinen”, zegt Ryan Kalember, EVP Cybersecurity Strategy bij Proofpoint. “Ransomware- en Business Email Compromise (BEC)-aanvallen winnen aan populariteit en worden steeds complexer. Daarnaast zien we een enorme toename van minder bekende methoden, zoals CAPTCHA-technieken en steganografie, die verrassend effectief blijken te zijn.”
Risico’s en kwetsbaarheden
Elke dag analyseert Proofpoint meer dan 2,2 miljard e-mailberichten, 35 miljard URL’s, 200 miljoen bijlagen en 35 miljoen cloudaccounts. Dit rapport is gebaseerd op analyse van die gegevens over heel 2020 door een team van deskundige onderzoekers. De risico’s en kwetsbaarheden die hierin naar voren komen, zijn:
- Ransomware was alomtegenwoordig, met meer dan 48 miljoen malware-berichten die worden gebruikt als ingang voor ransomware-aanvallen. E-mail blijft de voornaamste methode voor cybercriminelen om first-stage malware mee te verspreiden.
- Credential phishing – zowel gericht op consumenten als op bedrijven – was veruit het meestvoorkomende type cyberaanval, goed voor twee derde van alle schadelijke berichten. Credential phishing leidt tot de overname van een account, dat vervolgens weer wordt gebruikt voor andere aanvallen, zoals business email compromise (BEC).
- Van alle phishing-methoden (bijlage, data, link) bleek de bijlage het meest succesvol, aangezien gemiddeld één op de vijf gebruikers hierop klikte – een hoger percentage dan de andere twee bij elkaar.
- Er werden steeds complexere BEC-aanvallen uitgevoerd. Proofpoint ontdekte een geval waarbij een cybercriminele groep (TA2520) BEC gebruikte om zich voor te doen als directieleden. De aanvaller gaf meerdere e-mailontvangers de opdracht om bedragen van meer dan een miljoen dollar over te maken vanwege een zogenaamde bedrijfsovername.
- Steganografie was opvallend succesvol. Meer dan één op de drie mensen op wie dergelijke aanvallen waren gericht, klikte op de schadelijke e-mail – het hoogste succespercentage van alle aanvallen. Bij steganografie wordt schadelijke software verborgen in schijnbaar onschuldige bestanden zoals foto’s en audio. Nadat de moeilijk te detecteren bestanden op de computer van de gebruiker zijn beland, worden ze gedecodeerd en geactiveerd.
- Aanvallen met CAPTCHA-technieken leverden vijftig keer meer clicks op dan vorig jaar. Omdat mensen CAPTCHA-tests meestal associëren met maatregelen om fraude tegen te gaan, klikte vijf procent erop – een stijging met een factor vijftig.
- Cybercriminelen gebruikten Remote Access Trojans (RAT). Bijna één op de vier e-mailaanvallen gebruikte RAT-software. Het aantal aanvallen waarbij Cobalt Strike werd gebruikt – een commerciële securitytool die organisaties helpt systeemzwaktes op te sporen – is bijvoorbeeld met 161 procent gestegen.
- Eén op de vier aanvalscampagnes gebruikte gecomprimeerde uitvoerbare bestanden om malware te verbergen. Bij deze methode moet een gebruiker een kwaadaardige bijlage zoals een Excel-spreadsheet of PowerPoint-presentatie openen om de payload uit te voeren.
Bron: proofpoint.com
Wat is steganografie?
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Cybercrime gerelateerde berichten
Bankieren en betalen via de smartphone is dat eigenlijk nog wel veilig?
Mobiel bankieren is inmiddels bij alle banken mogelijk. Handig en snel, want card-readers en TAN-codes zijn dan overbodig. U kunt internetbankieren en zelfs contactloos afrekenen met uw smartphone. Maar is het ook veilig? En hoe zit het met contactloos betalen met de pinpas?
“Het gaat niet om één of enkele goede maatregelen, het gaat om het geheel”
Hoe zet je een goed cybersecuritybeleid op? Sándor Incze, CISO bij CM.com, legt stap voor stap uit wat hij gedaan heeft om CM.com tegen cybercriminelen te beschermen. “Het gaat niet om één of enkele goede maatregelen”, zegt hij. “Het gaat om het geheel.”
“Staatssecretaris moet focus onder meer op security en infrastructuur leggen”
Het nieuwe kabinet werd een kleine maand geleden beëdigd. In dat nieuwe kabinet zit voor het eerst ook een staatssecretaris voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering, Alexandra van Huffelen, die de digitale ambities van het nieuwe kabinet coördineert. Maar wat moeten die ambities eigenlijk zijn? AG Connect vroeg het de ICT-branche.
"Waarschuwing Nederlandse bedrijven in de vitale sector"
De cyberaanval op de Duitse tak van Shell, moet een waarschuwing zijn voor Nederlandse bedrijven in de vitale sector. We mogen niet denken dat we in ons land alles voor elkaar hebben op het gebied van cybersecurity. Nederlandse bedrijven die actief zijn in de essentiële sector moeten weerbaarder worden gemaakt tegen digitale dreigingen.
Aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%
In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Insider threats met 34% gestegen in 2021
Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.