Mensen die de dupe zijn van online criminaliteit, voelen zich vaak in de kou staan. Ze zijn al het slachtoffer van oplichting en worden vaak ook door hun omgeving veroordeeld dat ze zich in de maling hebben laten nemen. De impact van deze vorm van criminaliteit wordt vaak nog onderschat.
Criminelen hebben hun werkterrein verlegd
Het aandeel cybercriminaliteit wordt met de dag groter. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals de toenemende digitalisering van de samenleving, het feit dat mensen steeds vaker van thuis uit werken en we vaker online onze aankopen doen, heeft ervoor gezorgd dat criminelen hun werkterrein hebben verlegd. Traditionele vormen van criminaliteit zoals inbraak, straatroof, beroving en diefstal raken steeds verder op de achtergrond. In de plaats daarvan worden mensen steeds vaker online opgelicht.
Nieuwe cijfers laten dit goed zien. Tot en met november ontving de politie 13.000 aangiften van cybercrime. Dat is een toename van bijna 20 procent ten opzichte van 2020, toen er in heel 2020 bijna 11.000 aangiften binnenstroomden. Het aantal (online) fraudezaken neemt naar verwachting nog verder toe.
VIN fraude
Een bekende vorm van cybercriminaliteit is WhatsApp-fraude. Hoewel het aandeel van deze vriend-in-noodfraude of hulpvraag fraude het afgelopen jaar iets afnam, ontving de politie gemiddeld bijna honderd aangiften per dag. De totale schade als gevolg van WhatsApp-fraude in 2021, wordt door experts geschat op 13 miljoen euro.
Impact cybercrime wordt onderschat
De impact van cybercrime wordt te vaak onderschat. Slachtofferhulp Nederland benadrukt dat de gevolgen zowel financieel als emotioneel groot kunnen zijn. Sommige slachtoffers zijn tienduizenden euro’s lichter nadat ze door cybercriminelen zijn benaderd. Gedupeerden schamen zich vaak voor wat hen is overkomen en verliezen het vertrouwen in de medemens.
Uit schaamte en schuldgevoel melden lang niet alle slachtoffers van internetoplichting zich bij de politie. De cijfers van de politie zijn volgens Jolise Stol, cybercrime-expert bij Slachtofferhulp Nederland, waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg.
Slachtoffers van cybercrime worden volgens Stol vaak door hun omgeving veroordeeld als ze erover vertellen. Gedupeerden zijn zodoende twee keer het slachtoffer. “Mensen zeggen vaak: ‘Hoe kun je nou zo stom zijn? Je snapt toch dat zoiets niet pluis is?’ Je bent al opgelicht en veel geld kwijtgeraakt, en als je dan ook nog eens wordt veroordeeld door je omgeving, ben je nog een keer slachtoffer”, aldus Stol.
Pakkans klein
Wat het nog eens extra wrang maakt, is dat de pakkans van cybercriminelen laag is. Omdat cybercrime zich op grote schaal plaatsvindt en onderzoek veel tijd en energie kost, is het voor de politie nagenoeg onmogelijk om de daders te achterhalen.
De politie doet er weliswaar alles aan om het cybercriminelen zo lastig mogelijk te maken, maar het lijkt een druppel op een gloeiende plaat. De nadruk ligt momenteel op het verstoren van de werkwijze van internetcriminelen. In september vorig jaar startte de politie de campagne ‘Mijn scam, jouw probleem!’ om het aantal geldezels terug te dringen.
Aankomend jaar
Voor aankomend jaar wil de politie de samenwerking met banken en het bedrijfsleven opschroeven. Daarnaast wordt er meer tijd en aandacht geschonken aan het verbeteren van de digitale vaardigheden van agenten. Tot slot gaat de politie meer preventieve maatregelen treffen om de aanwas van nieuwe, jonge daders tegen te gaan.
Bron: nos.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 01-2020
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 01-2020
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Van het Darkweb tot Snapchat Dealers: dit was het decennium van internetdrugs
De verkoop van medicijnen, zoals de mensen die ze consumeren, is voorbestemd om te evolueren. In dit decennium hebben transacties zich verplaatst van achterbankjes en straathoeken naar DM's en de online zwarte markt. Volgens de Global Drug Survey van 2019 is het aantal gebruikers dat drugs op het darkweb heeft gekocht sinds 2014 verdubbeld tot bijna 28,6 procent. Ondertussen onthulde het 'DM For Details'-rapport uit 2019 over de handel in sociale media door Volteface, een Britse organisatie voor schadebeperking, dat 24 procent van de jongeren drugs op sociale media had gezien. Rekening houdend met de relatieve nieuwheid van de technologie - het is pas in de afgelopen tien jaar dat we mobiel internet en platforms zoals Instagram en Spotify hadden - dit is een snelle vooruitgang.
Hoe ransomware zich verspreidt: 9 meest voorkomende infectiemethoden
Hoewel ransomware misschien steeds geavanceerder wordt, is het belangrijk om te onthouden dat het nog steeds aan dezelfde regels moet voldoen als gewone oude malware.
Veiliger 'online' in 2020?
Het begin van een nieuw jaar is het perfecte moment om met nieuwe voornemens te starten. Hoewel sommigen kiezen voor extra te gaan sporten of het leren van een derde taal, is het ook een gelegenheid om enkele wijzigingen aan te brengen in de manier waarop u omgaat met uw digitale apparatuur.
Phishing verschuift steeds meer naar SMS en WhatsApp
In de eerste helft van 2019 is de schade door fraude in het betalingsverkeer als gevolg van phishing en bankpasfraude met ongeveer een derde toegenomen. Banken rapporteren de afgelopen maanden opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger. Dat blijkt uit de fraudecijfers van Nederlandse banken die Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken verzamelen en rapporteren.
Industriële spionage door hackers in dienst van de Chinese veiligheidsdiensten
De cyberaanvallers beweerde te werken voor de Chinese inlichtingendienste, ze hebben tal van blauwdrukken en bedrijfsinformatie gestolen in de afgelopen jaren. Zo stelden ze gevoelige informatie van de bedrijven Rio Tinto en Philips .
Ze weten alles van me, hoe kan dit?
Hoe jaloerse partners en paranoïde werkgevers je kunnen bespioneren en waarom het gebruik van 'lege chip zakken' het beste kunnen worden overgelaten aan filmhelden.
Nieuwsbrief 86 (week 52-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
Datalek overzicht week 52-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Meer geavanceerde ransomware in 2019
Verschillende Nederlandse bedrijven zijn getroffen door geavanceerde gijzelsoftware in 2019. Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport van het Nationaal Cyber Security Centrum.
Cybercriminelen weten als geen ander dat kleinere organisaties niet altijd even goed zijn beveiligd
Uit een recent onderzoek van het 'Ponemon Institute' was dit jaar meer dan de helft van het mkb in de Benelux slachtoffer van cybercrime. "Ik verwacht dat in 2020 het aantal cyberaanvallen op het mkb eerder toe- dan afneemt."