Mensen die de dupe zijn van online criminaliteit, voelen zich vaak in de kou staan. Ze zijn al het slachtoffer van oplichting en worden vaak ook door hun omgeving veroordeeld dat ze zich in de maling hebben laten nemen. De impact van deze vorm van criminaliteit wordt vaak nog onderschat.
Criminelen hebben hun werkterrein verlegd
Het aandeel cybercriminaliteit wordt met de dag groter. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals de toenemende digitalisering van de samenleving, het feit dat mensen steeds vaker van thuis uit werken en we vaker online onze aankopen doen, heeft ervoor gezorgd dat criminelen hun werkterrein hebben verlegd. Traditionele vormen van criminaliteit zoals inbraak, straatroof, beroving en diefstal raken steeds verder op de achtergrond. In de plaats daarvan worden mensen steeds vaker online opgelicht.
Nieuwe cijfers laten dit goed zien. Tot en met november ontving de politie 13.000 aangiften van cybercrime. Dat is een toename van bijna 20 procent ten opzichte van 2020, toen er in heel 2020 bijna 11.000 aangiften binnenstroomden. Het aantal (online) fraudezaken neemt naar verwachting nog verder toe.
VIN fraude
Een bekende vorm van cybercriminaliteit is WhatsApp-fraude. Hoewel het aandeel van deze vriend-in-noodfraude of hulpvraag fraude het afgelopen jaar iets afnam, ontving de politie gemiddeld bijna honderd aangiften per dag. De totale schade als gevolg van WhatsApp-fraude in 2021, wordt door experts geschat op 13 miljoen euro.
Impact cybercrime wordt onderschat
De impact van cybercrime wordt te vaak onderschat. Slachtofferhulp Nederland benadrukt dat de gevolgen zowel financieel als emotioneel groot kunnen zijn. Sommige slachtoffers zijn tienduizenden euro’s lichter nadat ze door cybercriminelen zijn benaderd. Gedupeerden schamen zich vaak voor wat hen is overkomen en verliezen het vertrouwen in de medemens.
Uit schaamte en schuldgevoel melden lang niet alle slachtoffers van internetoplichting zich bij de politie. De cijfers van de politie zijn volgens Jolise Stol, cybercrime-expert bij Slachtofferhulp Nederland, waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg.
Slachtoffers van cybercrime worden volgens Stol vaak door hun omgeving veroordeeld als ze erover vertellen. Gedupeerden zijn zodoende twee keer het slachtoffer. “Mensen zeggen vaak: ‘Hoe kun je nou zo stom zijn? Je snapt toch dat zoiets niet pluis is?’ Je bent al opgelicht en veel geld kwijtgeraakt, en als je dan ook nog eens wordt veroordeeld door je omgeving, ben je nog een keer slachtoffer”, aldus Stol.
Pakkans klein
Wat het nog eens extra wrang maakt, is dat de pakkans van cybercriminelen laag is. Omdat cybercrime zich op grote schaal plaatsvindt en onderzoek veel tijd en energie kost, is het voor de politie nagenoeg onmogelijk om de daders te achterhalen.
De politie doet er weliswaar alles aan om het cybercriminelen zo lastig mogelijk te maken, maar het lijkt een druppel op een gloeiende plaat. De nadruk ligt momenteel op het verstoren van de werkwijze van internetcriminelen. In september vorig jaar startte de politie de campagne ‘Mijn scam, jouw probleem!’ om het aantal geldezels terug te dringen.
Aankomend jaar
Voor aankomend jaar wil de politie de samenwerking met banken en het bedrijfsleven opschroeven. Daarnaast wordt er meer tijd en aandacht geschonken aan het verbeteren van de digitale vaardigheden van agenten. Tot slot gaat de politie meer preventieve maatregelen treffen om de aanwas van nieuwe, jonge daders tegen te gaan.
Bron: nos.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws
Cybercrime nieuwsbrief 188 week 50-2021
Cybercriminelen scannen massaal op beveiligingslek ‘Apache Log4j’, elke beveiliger kan een doelwit zijn voor criminelen en vijf jaar en negen maanden gevangenisstraf voor eigenaar cyberbunker. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 188.
Datalek nieuws en overzicht week 50-2021
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 50-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Vijf jaar en negen maanden gevangenisstraf voor eigenaar 'cyberbunker'
De Nederlandse eigenaar van de Cyberbunker, een van ‘s werelds grootste ‘kogelvrije hostingbedrijven’ voor illegale websites, is in Duitsland tot vijf jaar en negen maanden gevangenisstraf veroordeeld. Herman-Johan Xentt exploiteerde een datacenter voor het darkweb en wordt indirect verantwoordelijk gesteld voor de strafbare feiten van zijn criminele klanten.
Elke beveiliger kan een doelwit zijn voor criminelen. Ken jij jouw digitale sporen?
Hoe ga jij als beveiliger verstandig om met jouw digitale leven? Wat zijn de gevaren van cybercrime? En welke rol spelen sociale media hierin? Peter Lahousse en Jonathan van Eerd, initiatiefnemers van www.cybercrimeinfo.nl pleiten voor meer alertheid in het online verkeer. “Denk niet: ik ben niet interessant voor cybercriminelen. Dat ben je namelijk wel.”
Log4j aanvallen: Cybercriminelen bevinden zich nu nog in fase 1 van de Cyber Kill Chain
Het recente beveiligingslek in software van Apache heeft al bij 47 procent van de bedrijfsnetwerken in Nederland geleid tot een poging tot misbruik. Dat meldt Check Point Research (pdf) op basis van eigen onderzoek. Het bedrijf waarschuwt dat 46 procent van de pogingen gedaan wordt door bekende kwaadwillende groepen.
Retailers, bereid je voor op het seizoen van de cyberaanvallen
Retailers zitten middenin de belangrijkste periode van het jaar: de feestdagen. Black Friday en Sinterklaas hebben we achter de rug en er we doen nu volop inkopen voor Kerst. Precies in deze periode worden veel retailers getroffen door ransomware. Het resultaat: onbereikbare websites en verstoorde supply chains. Dit leidt tot teleurgestelde klanten en omzetverlies. Datasecurity is het hele jaar door een belangrijk punt van aandacht, maar rondom seizoensgebeurtenissen moeten bedrijven in de retailbranche extra goed voorbereid zijn op een eventuele ransomware-aanval.
De transformatie van traditionele criminaliteit naar digitale criminaliteit
Er is steeds vaker sprake van digitale criminaliteit in Nederland. In het eerste kwartaal van 2021 zag de politie een verdubbeling van het aantal geregistreerde digitale misdrijven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Cyber incidenten blijven jaar na jaar toenemen
Onderzoek van Orange Cyberdefense, onthullen dat het aantal cyberaanvallen op ondernemingen de afgelopen 12 maanden met 13 procent is gestegen, met een stijging in ransomware incidenten, en voor het eerst een merkbare golf van aanvallen tegen mobiele apparaten.
'Log4j' kerstcadeau voor cybercriminelen
Diverse bedrijven grijpen hard in en zetten uit voorzorg webapplicaties uit. Verschillende gemeenten hebben dat nu al gedaan. Ook ABN Amro bevestigt tegenover de krant een deel van zijn systemen te hebben uitgeschakeld. IT-beveiligers zeggen bij de NOS dat het slechts een kwestie van dagen zal zijn voor er ransomware-aanvallen plaatsvinden die veel systemen tegelijk kunnen grijpen.
Cybercriminelen scannen massaal op beveiligingslek ‘Apache Log4j’
De kans dat jij als ondernemer dus geraakt wordt of bent door deze kwetsbaarheid is zeer waarschijnlijk.
Overzicht cyberaanvallen week 49-2021
Volvo raakt geheime data kwijt bij cyberaanval, 'ALPHV BlackCat' de meest geavanceerde ransomware van dit jaar en SP pleit voor invoering van meldplicht bij ransomware-aanvallen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.