In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Gemiddelde wekelijkse aanvallen per organisatie per branche 2021, vergeleken met 2020.
Security Report van het Check Point Research
Dit blijkt uit het 2022 Security Report van het Check Point Research (CPR). Het rapport beschrijft de belangrijkste aanvalsvectoren en technieken waarvan CPR in 2021 getuige is geweest. De belangrijkste hoogtepunten uit het rapport zijn onder meer de terugkeer van Emotet, scheuren in het ransomware-ecosysteem en kwetsbaarheden in cloudservices. Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers. CPR benadrukt de noodzaak van meer samenhangende beveiliging na de Log4J-exploits in december en recente arrestaties door REvil.
Andere opvallende cijfers uit het rapport zijn:
- Communicatie zag gemiddeld 1.079 wekelijkse aanvallen (51% toename)
- Softwareleveranciers kenden de grootste groei in aanvallen op jaarbasis (146%)
- Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers.
Supply chain-aanvallen
De beruchte SolarWinds-aanval legde de basis voor supply chain-aanvallen. In 2021 waren er talloze geavanceerde aanvallen zoals Codecov in april en Kaseya in juli, met als afsluiting de Log4j-kwetsbaarheid die in december aan het licht kwam. De opvallende impact die door één kwetsbaarheid in een open-sourcebibliotheek wordt bereikt, toont het grote risico voor softwaretoeleveringsketens aan.
In 2021 nam het aantal aanvallen op kritieke infrastructuur toe, wat leidde tot een enorme verstoring van het dagelijkse leven van individuen en in sommige gevallen zelfs hun gevoel van fysieke veiligheid bedreigde.
Clouddiensten onder vuur
Kwetsbaarheden bij cloudproviders werden in 2021 veel alarmerender dan voorheen. Door de kwetsbaarheden die het hele jaar door werden blootgelegd, konden aanvallers willekeurige code uitvoeren, escaleren naar rootrechten, toegang krijgen tot grote hoeveelheden privé-inhoud en zelfs tussen verschillende omgevingen schakelen.
Bedreigingsactoren gebruikten steeds vaker smishing (sms-phishing) voor de verspreiding van malware en hebben ze aanzienlijke inspanningen geleverd om sociale media-accounts te hacken om toegang te krijgen tot mobiele apparaten. De verdere digitalisering van de banksector in 2021 leidde tot de introductie van verschillende apps die zijn ontworpen om persoonlijke interacties te beperken, en die hebben op hun beurt geleid tot de verspreiding van nieuwe bedreigingen.
Scheuren in het ransomware-ecosysteem
Regeringen en wetshandhavingsinstanties veranderden hun standpunt over georganiseerde ransomware-groepen in 2021 en veranderden van preventieve en reactieve maatregelen in proactieve offensieve operaties tegen de ransomware-exploitanten, hun fondsen en ondersteunende infrastructuur.
Een van de gevaarlijkste en beruchtste botnets in de geschiedenis is terug: Emotet. Sinds Emotet's terugkeer in november, constateerde CPR dat de activiteit van de malware ten minste 50% was van het niveau dat werd waargenomen in januari 2021, kort voor de eerste verwijdering. Deze stijgende trend zette zich in december voort met verschillende eindejaarsaanvallen en houdt naar verwachting tot ver in 2022 aan. In ieder geval tot de volgende verwijderingspoging.
'Gegroeid en verfijnder'
“Bedreigingsactoren zijn gegroeid en worden verfijnder. Dit culmineerde in de uitbuiting van de Log4j-kwetsbaarheid en het enorme risiconiveau dat inherent is aan softwaretoeleveringsketens naar voren bracht. Ook zagen we dat cloudservices werden aangevallen, bedreigingsactoren hun focus op mobiele apparaten vergrootten en de heropleving van een van de gevaarlijkste botnets in de geschiedenis. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. We zagen scheuren in het ransomware-ecosysteem in 2021 groter worden, toen regeringen en wetshandhavingsinstanties over de hele wereld besloten harder op te treden tegen met name ransomware-groepen. In plaats van te vertrouwen op reactieve en corrigerende maatregelen, hebben sommige schokkende gebeurtenissen regeringen doen beseffen dat ze een meer proactieve benadering moesten volgen om cyberrisico's aan te pakken. Diezelfde filosofie geldt ook voor bedrijven, die het zich niet langer kunnen veroorloven om een onsamenhangende, afgezonderde, reactionaire benadering te hanteren bij het omgaan met dreigingen. Ze hebben 360-graden zichtbaarheid, realtime dreigingsinformatie en een beveiligingsinfrastructuur nodig die op een effectieve, gecombineerde manier kan worden gemobiliseerd”, aldus Maya Horowitz, VP Research bij Check Point Software.
Gedetailleerd overzicht van het landschap
Het Cyber Security Report 2022 geeft een gedetailleerd overzicht van het landschap van cyberdreigingen en aanbevelingen om de volgende cyberpandemie te voorkomen. Deze bevindingen zijn gebaseerd op gegevens van Check Point Software's ThreatCloud Intelligence tussen januari en december 2021, en benadrukken de belangrijkste tactieken die cybercriminelen gebruiken om bedrijven aan te vallen. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: checkpoint.com, dutchitchannel.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Actuele aanvallen overzicht per dag
Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 36-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 36-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Meer verzekeringsclaims van phishing
Van alle soorten cybercriminaliteit leiden zakelijke 'Phishing mails' tot de meeste verzekeringsclaims. Voor het eerst ontving verzekeraar AIG in 2018 daarvan meer claims dan van 'Ransomware' en 'Datalekken'.
Invulformulieren steeds populairder bij hackers
Online formulieren zoals 'login velden' en 'winkelmandjes' worden steeds vaker misbruikt door cybercriminelen om persoonlijke gegevens te achterhalen. Formjacking is uitgegroeid tot één van de meest gebruikte tactieken.
Breda maakt inwoners weerbaarder tegen Cybercrime
Cybercrime wordt landelijk een steeds groter probleem: meer mensen worden het slachtoffer van online fraude, het aantal phishingmails en nep-smsjes neemt toe en het schadebedrag dat mensen kwijtraken wordt hoger. In Breda is een buurtinitiatief gelanceerd om bewoners weerbaarder te maken.
Drugshandel op Darkweb leidt naar Sliedrecht
Drugshandel gebeurt niet alleen op straat, ook via het Darkweb kun je aan je pillen en poeders komen. Kopers en verkopers denken hier anoniem te zijn maar niets is minder waar. Het cybercrimeteam Rotterdam deed een onderzoek naar deze online handel, wat heeft geleid tot de veroordeling van een man en vrouw die vanuit hun huis in Sliedrecht ruim 47 pakketten met drugs naar het buitenland verstuurden.
Interne netwerk van tientallen Nederlandse bedrijven en organisaties staat wagenwijd open voor hackers
Het interne netwerk van tientallen grote Nederlandse bedrijven, organisaties en overheden staat wagenwijd open voor hackers. Dat blijkt uit onderzoek van Ralph Moonen van beveiligingsbedrijf Secura, waarvan de resultaten aan BNR zijn bevestigd door twee andere beveiligingsbedrijven.
Cyberaanval die in eerste instantie enkel gericht leek te zijn op iPhone, blijkt groter te zijn dan gedacht
Een cyberaanval die in eerste instantie enkel gericht leek te zijn op iPhone, blijkt groter te zijn dan gedacht. Ook Google's eigen mobiele besturingssysteem Android en Windows PC's zijn via dezelfde website aangevallen.
Nieuwsbrief 69 (week 35-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 35-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 35-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
E-sim maakt overnemen mobiel nummer door hackers eenvoudiger
Een e-sim is een elektronische simkaart die al in je telefoon of tablet zit. Het enige wat je hoeft te doen, is een abonnement op de e-sim zetten. Door een e-sim kun je meerdere abonnementen tegelijkertijd op één toestel gebruiken, bijvoorbeeld een zakelijk en privé-abonnement, maar ook een tijdelijke databundel voor gebruik in de VS. De smartphones die in Nederland verkrijgbaar zijn en e-sim ondersteunen, zijn de iPhone XS, XS Max en XR. Bij tablets gaat het om de iPad Pro en iPad Air. Het maakt voor de aanval niet uit welk apparaat het slachtoffer heeft: elke klant van T-Mobile kan een e-sim activeren. Het is niet duidelijk hoeveel Nederlanders gebruikmaken van een e-sim. Wanneer andere providers de e-sim gaan aanbieden en op welke manier, is ook nog niet bekend.