Mobiel bankieren is inmiddels bij alle banken mogelijk. Handig en snel, want card-readers en TAN-codes zijn dan overbodig. U kunt internetbankieren en zelfs contactloos afrekenen met uw smartphone. Maar is het ook veilig? En hoe zit het met contactloos betalen met de pinpas?
Inloggen en geld overmaken met de mobiele app
Mobiel bankieren is geldzaken regelen via een app op uw tablet of smartphone. Anders dan bij internetbankieren doorloopt u geen 2-stapsverficatie: inloggen op de website en een unieke code invoeren die via SMS of cardreader beschikbaar is. Nee, de mobiele app werkt met maar 1 stap: met een een 4-, 5- of 6-cijferige mobiele pincode invoeren. De beveiliging is dus lager, en mede daardoor zijn de mogelijkheden ook beperkter. De meeste mobiele apps hanteren een lagere grens van wat u maximaal mag overmaken, dit verschilt per bank.
Ook zijn er een aantal banken waar u standaard alleen geld kunt overmaken naar bekende rekeningnummers, dus mensen die in uw adresboek staan, en nummers waar in de afgelopen periode al geld naar is overgemaakt via internetbankieren. Deze beperkingen worden wel langzaamaan minder naarmate de tijd vordert.
Andere mogelijkheden
Naast het controleren van uw saldo en het overmaken van geldbedragen bieden de apps van banken vaak andere mogelijkheden, zoals het inzien van creditcards en spaarrekeningen. Bij een groot aantal banken kunt u een incasso terugboeken, of uw giropas blokkeren in geval van diefstal. Ook kunt u uw pas aanzetten voor betalen buiten Europa, contactloos betalen aan- en uitzetten en de limieten verhogen en verlagen.
En dan nu de hamvraag: is het veilig?
Smartphones zijn zelden voorzien van een virusscanner en een TAN-code of cardreader is niet nodig. Is het dan wel veilig? Kunnen mensen de gegevens niet van uw telefoon stelen?
Het korte antwoord: ja, het is in principe net zo veilig als bankieren via de PC. Sterker nog, apps hebben op vlak van veiligheid een streepje voor omdat ze volledig door de bank zelf zijn geschreven. De code die achter apps zit, is veel diverser en specialistischer dan bij de websites die u via een browser laadt. Ze zijn dus juist moeilijker te hacken. Die variatie maakt de vertaalslag voor de cybercrimineel moeilijker en zorgt ervoor dat deze het vaak niet waard acht om voor één bepaalde applicatie een virus (malware) te gaan schrijven. Het is minder inspannend en winstgevender voor een crimineel om te proberen computers te hacken dan een telefoon.
Maar het hangt in hoge mate af van hoe u er zelf mee omgaat. Houd altijd het volgende in gedachten:
- Controleer uw bankrekening regelmatig. Eventuele vreemde of onterechte afschrijvingen heeft u dan snel in de gaten.
- Download altijd de nieuwste en officiële versie van de app via de App Store of Google Play Store
- Kies een pincode die niet makkelijk te raden is. Gebruik bijvoorbeeld niet uw geboortedatum
- Beveilig ook de smartphone zelf met een pincode
- Gebruik geen openbaar wifi-netwerk. Ook geen beveiligd netwerk. Doe het liever via 4/5G of uw wifi thuis
- Sluit de sessie altijd af na gebruik
- Installeer geen illegale apps op uw telefoon
- Verlaag het maximaal overboekbare bedrag. Gaat er iets mis, dan blijft de schade beperkt
- Trap niet in phishing-mails. In zo'n mail wordt u gevraagd op een link te klikken, zodat u op een nepwebsite komt die erg lijkt op de site van de bank. Op die website wordt u meestal gevraagd om uw gegevens en uw beveiligingscodes in te vullen
Contactloos betalen met een app op de smartphone
U kunt tegenwoordig ook betalen door uw smartphone tegen de betaalautomaat aan te houden. Banken bieden ook apps aan waarmee dit mogelijk is.
Betalen met de smartphone is relatief veilig. Het is dan wel belangrijk om de telefoon te beveiligen met bijvoorbeeld een pincode, wachtwoord of patroon. Voordat u de betaling uitvoert, moet u op uw mobiel een pincode invoeren. Zodra u dit heeft gedaan, gaat de klok tikken: u heeft 30 seconden om de betaling te voltooien. Houd uw telefoon even bij de betaalmachine en klaar is Kees. U kunt trouwens die pincode vaak ook uitzetten (voor transacties tot 50 euro) maar dat brengt natuurlijk risico's met zich mee. Maar zoals gezegd, als u uw telefoon toch beveiligt is er alsnog weinig aan de hand bij diefstal.
Dit kan met vrijwel iedere moderne telefoon, vanaf grofweg de generatie Samsung Galaxy S4 of Galaxy Note 3 en Apple iPhone 6 of nieuwer. De telefoon heeft een Near Field Communication (NFC) chip nodig. Check bij de fabrikant of uw telefoon aan deze eisen voldoet. Maar ook in een nieuwe SIMkaart wordt tegenwoordig standaard een NFC geplaatst, dus u hoeft niet eens een nieuw toestel te kopen. Vervolgens kunt u bij uw bank de app downloaden.
Het 'gevaar' van betalen met je smartphone zit hem in de kwetsbaarheid van software, zowel Android als de app. In onveilige apps, kon een aanvaller bijvoorbeeld het rekeningnummer van de ontvanger wijzigen. Tegenwoordig zou het echter een stuk veiliger zijn geworden.
Contactloos betalen met de pinpas
Bij contactloos betalen rekent u af door de betaalpas tegen de betaalautomaat te houden, zonder op een toets te drukken. Bedragen lager dan 25 euro rekent u af zonder pincode. Betalingen worden direct van de betaalrekening afgeschreven. Bedragen hoger dan 25 euro rekent u af met pincode.
U kunt niet meer dan 25 euro per keer afrekenen zonder pincode, en een limiet van 50 euro in korte termijn zonder pincode. Koopt u een worstenbroodje op het station van 1 euro, dan kan dit 50 keer. Bij de 51e poging moet u een pincode invoeren, tot de volgende 50 euro.
Hoe veilig is het?
Veilig, zo blijkt in de praktijk. Theoretisch bestaat de mogelijkheid om 25 tot 50 euro verliezen als u in fysiek contact komt met vreemden die kwaad in de zin hebben. Iemand met de juiste apparatuur die 'per ongeluk' tegen u opbotst. Dit alles bleek uit een test van de Consumentenbond.
Maar in de praktijk is dit tot op heden nooit gebeurd, stelt Betaalvereniging Nederland. Sterker nog: volgens de betaalvereniging draagt contactloos betalen juist bij aan de veiligheid. Want veruit de meeste schade door fraude met betaalpassen ontstaat door ouderwets shoulderen: eerst de pincode afkijken en daarna de betaalpas stelen. Met pincode en betaalpas kan de dief zijn gang gaan tot de betaalpas wordt geblokkeerd. Contactloos betalen helpt om juist die dominante vorm van fraude terug te dringen.
Sommige banken (zoals ABN Amro) verstrekken wel een speciaal hoesje om passen te beschermen tegen contactloos zakkenrollen. Bij bijna alle banken kunt u bovendien de functie van contactloos betalen met de pinpas aan- en uitzetten. Dat kan telefonisch en via internetbankieren.
Bron: youtube.com, consumentenbond.nl, plusonline.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
‘Zo'n 80% van de organisaties betaalt losgeld’
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Waarom nog inbreken met een koevoet als jij de deur digitaal wagenwijd openzet?
Vraag aan een ‘gemiddelde Nederlander’ hoe een crimineel er uitziet en je krijgt antwoorden als: zwart gekleed, bivakmuts op, tas met inbrekersspullen en wellicht een onverzorgd baardje. Klopt dat beeld anno 2021 nog steeds?
"Laat staan dat er draaiboeken klaarliggen waarin staat wat gedaan moet worden bij een hack"
Veel gemeenten zijn niet voorbereid op aanvallen van cybercriminelen. Laat staan dat er draaiboeken klaarliggen waarin staat wat gedaan moet worden bij een hack. In sommige gevallen hebben gemeenten niet eens tweestapsverificatie ingesteld voor hun medewerkers, blijkt uit een rondgang van vakbladen AG Connect en Binnenlands Bestuur.
FluBot-malware gebruikt nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren
Het aantal KPN-klanten dat met een piek in het sms-gebruik te maken kreeg is vorige week na de uitbraak van de FluBot-malware sterk gestegen, zo laat de telecomprovider tegenover de media weten. Daarnaast gebruikt de malware nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren. KPN is begonnen om klanten die vermoedelijk met de FluBot-malware besmet zijn proactief te waarschuwen.
Hack op netwerk van Belgisch ministerie na twee jaar ontdekt
De zaak kwam aan het licht door de Hafnium-affaire, waarbij (Chinese) hackers computers binnendrongen via veiligheidslekken in Microsoft Exchange. “Omdat ze zo professioneel te werk gaan, wordt al snel gekeken naar grote mogendheden en wordt ook naar China verwezen. Maar dat kan op dit moment niet bevestigd worden", aldus VTM-journalist Julie Colpaert.
Qbot volgt Emotet op en is betrokken bij 22 procent van de cyberaanvallen
Toen Emotet eind januari werd stilgelegd door een internationale politieoperatie, rees al snel de vraag: welke malware gaat Emotet opvolgen? Het antwoord is Qbot. Uit actuele cijfers van G DATA CyberDefense, blijkt dat Qbot bij bijna één op de vier cyberaanvallen van het eerste kwartaal betrokken is geweest.
België pakt Cybercrime aan met 'cyberstrategie 2.0'
De opkomst van een steeds digitalere samenleving en het toenemend gebruik van nieuwe technologieën gaan wereldwijd gepaard met meer cyberaanvallen, maar ook, zoals de recente gebeurtenissen nogmaals hebben aangetoond, met steeds uitgebreidere en ernstigere aanvallen.
Vernieuwd! Overzicht cyberaanvallen week 20-2021
Vierhonderd organisaties door Conti-ransomware aangevallen, Toyota slachtoffer cyberaanval en verzekeraar CNA betaalde ransomware groep 40 miljoen dollar losgeld. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 159 week 20-2021
WhatsApp gehackt, dat overkomt mij niet, Android stalkerware in opmars en aanhouding in onderzoek naar Remote Access Trojans (RAT’s). Dit en meer lees je in nieuwsbrief 159.
Datalek nieuws en overzicht week 20-2021
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Digitale fraude, oplichting meldingen week 20-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Darkchat, Darkmind, Darkbubble
In deze lastige tijden staan 'social distancing', thuiswerken en proberen om te gaan met de geldende maatregelen helaas centraal. Echter hebben we tijdens onderzoek gemerkt dat complottheorieën steeds vaker vaste grond krijgen binnen verschillende sociale groepen binnen de samenleving als dusdanig.