Nieuw waarschuwingssysteem voor cyberdreigingen van start

Gepubliceerd op 15 februari 2022 om 15:00

Nederlandse bedrijven en organisaties kunnen sinds gisteren een beroep doen op het 'Nederlands Security Meldpunt'. Dit is een nieuw waarschuwingssysteem voor cyberdreigingen dat ontwikkeld is door het bedrijfsleven. Met het meldpunt willen de initiatiefnemers de kwetsbaarheid van Nederlandse bedrijven verminderen en cybersecurity versterken.

Dat schrijven de zes initiatiefnemers in een gezamenlijk persbericht. Dat zijn het Dutch Institute for Vulnerability Disclosure (DIVD), Connect2Trust, Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP), SURFcert, Ams-IX en AbuseIO.

Niet mogen delen dreigingsinformatie

Het niet mogen delen van dreigingsinformatie met Nederlandse bedrijven en organisaties is al geruime tijd een doorn in het oog van zowel de politiek als het bedrijfsleven. De Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) vormt een belangrijk obstakel. Deze wet bepaalt namelijk dat het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) en het Digital Trust Center (DTC) dergelijke informatie alleen mogen delen met bedrijven die onderdeel uitmaken van de vitale infrastructuur. Dan moet je denken aan energieleveranciers, leveranciers van nutsvoorzieningen, internetproviders, telecombedrijven en financiële instellingen als banken. De rest van het bedrijfsleven vist achter het net.

In plaats van met de handen in het haar te zitten, is men druk bezig om deze onwenselijke situatie te veranderen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat werkte afgelopen jaar aan een wetsvoorstel om informatie over cyberaanvallen en andere digitale dreigingen ook te delen met niet-vitale bedrijven en organisaties. Toenmalig minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus nam het voortouw om een Landelijk Dekkend Stelsel (LDS) op te zetten om de informatie-uitwisseling tussen de overheid, het bedrijfsleven en vitale sector te vereenvoudigen. En het DTC lanceerde een pilot om dreigingsinformatie op brede schaal te delen.

Eigen alarmeringssysteem

Ook vanuit het bedrijfsleven zijn er allerlei initiatieven gaande om informatie over digitale aanvallen breder te delen en cybersecurity op te krikken. Zo zijn er plannen voor een soort van cybersecuritytoets -de officiële benaming is IT-verklaring– in het leven te roepen. Een bedrijf dat geld wil lenen, moet aan bepaalde minimale veiligheidseisen voldoen. Op deze manier toont de onderneming aan dat het zijn best doet om zich te weren tegen gijzelsoftware, DDoS-aanvallen en andere cyberdreigingen.

In september 2021 kondigden de zes initiatiefnemers van het Nederlands Security Meldpunt aan dat ze aan een eigen alarmsysteem werkten om andere partijen te waarschuwen voor hackers. Het is niet zo dat de bedenkers geen vertrouwen hadden in de politiek om het probleem op te lossen. Ze vonden echter dat het te lang duurde. Daarnaast vreesden ze voor juridische obstakels. “De overheid zal altijd juridische beperkingen hebben die een particulier initiatief niet heeft. En het is ook begrijpelijk dat er informatie is die de overheid voor zichzelf wil houden. Dus je zult uiteindelijk altijd twee systemen hebben”, aldus de initiatiefnemers.

Nieuwe waarschuwingssysteem

Sinds gisteren is het Nederlands Security Meldpunt officieel. Alle bedrijven en organisaties in Nederland die dreigingsinformatie via het nieuwe waarschuwingssysteem willen ontvangen, konden zich sinds gisteren aanmelden. Chris van ’t Hof, directeur bij DIVD, is blij met het initiatief. “Met de meeste van de aangesloten organisaties delen we al lijsten met IP adressen en gevonden kwetsbaarheden, elk voor hun eigen achterban om onze meldingen door te zetten. Met het Security Meldpunt wordt duidelijk wie welke achterban kan bedienen en kunnen we organisaties in Nederland beter helpen hun kwetsbaarheden te fixen. Dergelijke privaat-publieke samenwerking is volgens mij uniek in de wereld”, zo vertelt hij.

Raymond Bierens van schakelorganisatie Connect2Trust sluit zich daarbij aan. “Samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven is cruciaal om informatie snel en eenduidig te kunnen delen. Om te voorkomen dat bedrijven niet meer weten waar ze informatie vandaan moeten halen om dit vervolgens dubbel of helemaal niet te ontvangen, is centrale distributie binnen en buiten het Landelijk Dekkend Stelsel noodzakelijk.”

Het meldpunt maakt gebruik van het Cleannetworks platform van NBIP en het ThreatMatcher Intelligence platform van Connect2Trust voor het delen van de informatie. De initiatiefnemers hebben de ambitie om in de nabije toekomst verder te groeien. Partijen als CyberVeilig Nederland, FERM (Rotterdamse haven) en het DTC moeten dan ook dreigingsinformatie delen met hun achterban.

Frank Breedijk van het DIVD benadrukt dat het Nederlands Security Meldpunt vanaf de allereerste dag een landelijke dekking heeft. “We leveren informatie over daadwerkelijk kwetsbare systemen niet alleen aan partijen die zich actief registreren, maar ook ongevraagd naar organisaties die dit nog niet hebben gedaan.” Hij roept organisaties dan ook op om zich zo snel mogelijk aan te melden bij het meldpunt.

Het Nederlands Security Meldpunt Officieel Van Start

PDF – 61,8 KB 453 downloads

Bron: securitymeldpunt.nl, vpngids.nl

Meer info over cybercrime 

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Actuele aanvallen overzicht per dag

Ernstige kwetsbaarheden

 

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer actueel nieuws

Belgische Staatsveiligheid gehackt, SRA op leaksite

In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van zaterdag 20 tot en met maandag 22 juni. De Belgische inlichtingendienst bleek via een lek bij een toeleverancier te zijn getroffen, de Nederlandse accountantskoepel SRA verscheen op de leaksite van LockBit 5, en Fortinet gaf nu ook zelf een dringende waarschuwing uit over de FortiBleed campagne. Daarnaast legde ESET de werkwijze van de ransomwaregroep Gentlemen bloot, doken nieuwe kwetsbaarheden op die directe actie vragen, en speelden oplichters in op de zomervakantie, de belastingaangifte en de Wereldbeker. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Financiën gehackt via zeroday, politie rolt SocGholish op

In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van donderdag 18 en vrijdag 19 juni. Het Ministerie van Financiën maakte bekend dat het in maart via een onbekend lek werd gehackt, de Nederlandse politie haalde samen met internationale partners het beruchte SocGholish netwerk offline, en de inloggegevens van bijna 74.000 Fortinet firewalls bleken op straat te liggen. Daarnaast bracht F5 twee kritieke noodpatches uit voor de webserver NGINX, liep kunstmatige intelligentie als wapen, zwakke plek en geopolitiek drukmiddel door het hele dreigingsbeeld, en kreeg een fraudeur met deepfakes een stevige celstraf. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

The Gentlemen treft NL en BE, banktrojan belaagt 217 apps

In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van dinsdag 16 tot en met woensdag 17 juni. De ransomwaregroep The Gentlemen claimde in twee dagen een Nederlands en een Belgisch bedrijf, het Amsterdamse modemerk Patta dook op de afpersingssite van LockBit op, en de financiële geschillencommissie Kifid legde de bewijslast bij bankhelpdeskfraude nadrukkelijk bij de bank. Verder werden twee kwetsbaarheden in veelgebruikte webhosting actief misbruikt, liep kunstmatige intelligentie als rode draad door het dreigingsbeeld, en verstopten spionnen en ransomwaregroepen hun verkeer in vertrouwde infrastructuur. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Velvet Ant tien jaar in inlogsoftware, Consultic gehackt

In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van zaterdag 13 tot en met maandag 15 juni. Een Chinese spionagegroep bleek bijna tien jaar onzichtbaar in de inlogsoftware van een geïsoleerd netwerk te zitten, het Belgische bedrijf Consultic werd getroffen door ransomware en een vermeende dataset van Colruyt dook op het darkweb op. Verder dwong de Amerikaanse overheid Anthropic om twee van zijn krachtigste AI modellen voor buitenlanders af te sluiten, doken er twee software lekken op die jarenlang onopgemerkt bleven, en boekte de opsporing een sterke week met een schuldbekentenis in de Conti zaak en de ontmanteling van het phishingplatform Sniper Dz. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Phishing van eigen kredietbank, Ivanti Sentry misbruikt

In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van donderdag 11 en vrijdag 12 juni. Cliënten van Kredietbank Limburg kregen phishingmails die werkelijk van hun eigen kredietbank kwamen, het kritieke lek in Ivanti Sentry ging in één dag van een waarschuwing van het NCSC naar bevestigd misbruik met een spoeddeadline van CISA, en een internationale politieactie ontmantelde de witwasdienst AudiA6 die ruim 380 miljoen dollar aan criminele opbrengsten verwerkte. Daarnaast bevestigt een universiteit 454.600 getroffen studenten in de PeopleSoft campagne van ShinyHunters, en toont onderzoek van Anthropic dat AI de tijd tussen patch en werkende exploit terugbrengt van weken naar uren. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Check Point VPN met Qilin, phishing bij Vlaamse hotels

In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van dinsdag 9 en woensdag 10 juni. Een kritiek lek in de VPN van Check Point wordt actief misbruikt en mondt in minstens één geval uit in Qilin ransomware, bijna honderd Vlaamse hotels worden getroffen door phishing met betaalverzoeken die tot in detail kloppen, en een internationale politieactie haalt de criminele dienst First VPN offline. Daarnaast zien we een recordronde patches van Microsoft, een autonome agent die eigenhandig kwetsbaarheden vindt, en aanvallers die zich steeds vaker richten op de mensen die software bouwen. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Pink kaapt Microsoft 365 via telefoon, datalek Epe

In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we terug op het weekend van zaterdag 6 tot en met maandag 8 juni. Een nieuwe afpersgroep steelt bedrijfsdata uit Microsoft 365 zonder ook maar één regel malware, een Nederlandse gemeente verloor honderden gigabytes aan persoonsgegevens en boven Europa lijkt een Russische satelliet het navigatiesignaal te verstoren. Daarnaast zien we beveiligingssoftware die blijft draaien maar stilvalt, een reeks actief misbruikte kwetsbaarheden in netwerkapparatuur, en flinke resultaten in de opsporing. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Mailboxspionage en Cisco SD-WAN actief misbruikt

In deze aflevering van het Cyber Journaal staan de dagen van donderdag 4 en vrijdag 5 juni centraal. Aanvallers lazen vijf maanden lang ongezien mee in de mailbox van een beursdirecteur en sluisden de inhoud weg via vertrouwde clouddiensten. In Nederland en België blijven hotelgasten en bankklanten doelwit van fraude die naadloos aansluit op de werkelijkheid. Tegelijk staat de toeleverketen van software opnieuw onder druk, worden kwetsbaarheden in netwerkapparatuur en WordPress actief misbruikt, en zien we beweging in opsporing, spionage en het beleid rond digitale soevereiniteit. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Datalek hotelsector, Windows NETLOGON actief misbruikt

In deze aflevering van het Cyber Journaal staan de dagen van dinsdag 2 en woensdag 3 juni centraal. Koninklijke Horeca Nederland waarschuwt voor een breed datalek in de hotelsector, waarbij gestolen reserveringsgegevens gasten bereiken via geloofwaardige phishing. In Den Bosch onderzoekt de overheid een mogelijk datalek bij de gevangenis van Vught dat niet door een hack ontstond, maar door een overgeslagen procedure. Tegelijk staat de toeleverketen van software opnieuw onder druk, worden twee kritieke lekken in Windows en Android actief misbruikt, en zien we beweging in opsporing, hacktivisme en spionage. We lopen het thema voor thema langs.

Lees meer »

Meta AI lek kaapt Instagram, vier Benelux datalekken

In het weekend van 30 en 31 mei en op maandag 1 juni 2026 stond kunstmatige intelligentie centraal als nieuw aanvalsoppervlak. Een lek in de digitale assistent Meta AI maakte het mogelijk om Instagramaccounts over te nemen, zelfs met tweefactorauthenticatie, waarbij het gearchiveerde Instagramaccount van het Witte Huis uit de regeringsperiode van Barack Obama het bekendste slachtoffer was. Tegelijk verschenen op cybercrimefora vermeende datasets van vier grote organisaties uit Nederland en België, waaronder het Utrechtse BCD Travel en het grootste Belgische ziekenfonds. De opsporing boekte een succes met de aanhouding van de beheerder van een van de grootste platforms voor gestolen data. Verder worden twee kwetsbaarheden in Palo Alto GlobalProtect en de WordPress plugin WP Maps Pro op dit moment actief misbruikt.

Lees meer »