Bankieren en betalen via de smartphone is dat eigenlijk nog wel veilig?

Gepubliceerd op 11 februari 2022 om 15:00

Mobiel bankieren is inmiddels bij alle banken mogelijk. Handig en snel, want card-readers en TAN-codes zijn dan overbodig. U kunt internetbankieren en zelfs contactloos afrekenen met uw smartphone. Maar is het ook veilig? En hoe zit het met contactloos betalen met de pinpas?

Inloggen en geld overmaken met de mobiele app

Mobiel bankieren is geldzaken regelen via een app op uw tablet of smartphone. Anders dan bij internetbankieren doorloopt u geen 2-stapsverficatie: inloggen op de website en een unieke code invoeren die via SMS of cardreader beschikbaar is. Nee, de mobiele app werkt met maar 1 stap: met een een 4-, 5- of 6-cijferige mobiele pincode invoeren. De beveiliging is dus lager, en mede daardoor zijn de mogelijkheden ook beperkter. De meeste mobiele apps hanteren een lagere grens van wat u maximaal mag overmaken, dit verschilt per bank.

Ook zijn er een aantal banken waar u standaard alleen geld kunt overmaken naar bekende rekeningnummers, dus mensen die in uw adresboek staan, en nummers waar in de afgelopen periode al geld naar is overgemaakt via internetbankieren. Deze beperkingen worden wel langzaamaan minder naarmate de tijd vordert.

Andere mogelijkheden

Naast het controleren van uw saldo en het overmaken van geldbedragen bieden de apps van banken vaak andere mogelijkheden, zoals het inzien van creditcards en spaarrekeningen. Bij een groot aantal banken kunt u een incasso terugboeken, of uw giropas blokkeren in geval van diefstal. Ook kunt u uw pas aanzetten voor betalen buiten Europa, contactloos betalen aan- en uitzetten en de limieten verhogen en verlagen.

En dan nu de hamvraag: is het veilig?

Smartphones zijn zelden voorzien van een virusscanner en een TAN-code of cardreader is niet nodig. Is het dan wel veilig? Kunnen mensen de gegevens niet van uw telefoon stelen?

Het korte antwoord: ja, het is in principe net zo veilig als bankieren via de PC. Sterker nog, apps hebben op vlak van veiligheid een streepje voor omdat ze volledig door de bank zelf zijn geschreven. De code die achter apps zit, is veel diverser en specialistischer dan bij de websites die u via een browser laadt. Ze zijn dus juist moeilijker te hacken. Die variatie maakt de vertaalslag voor de cybercrimineel moeilijker en zorgt ervoor dat deze het vaak niet waard acht om voor één bepaalde applicatie een virus (malware) te gaan schrijven. Het is minder inspannend en winstgevender voor een crimineel om te proberen computers te hacken dan een telefoon.

Maar het hangt in hoge mate af van hoe u er zelf mee omgaat. Houd altijd het volgende in gedachten:

  • Controleer uw bankrekening regelmatig. Eventuele vreemde of onterechte afschrijvingen heeft u dan snel in de gaten.
  • Download altijd de nieuwste en officiële versie van de app via de App Store of Google Play Store
  • Kies een pincode die niet makkelijk te raden is. Gebruik bijvoorbeeld niet uw geboortedatum
  • Beveilig ook de smartphone zelf met een pincode
  • Gebruik geen openbaar wifi-netwerk. Ook geen beveiligd netwerk. Doe het liever via 4/5G of uw wifi thuis
  • Sluit de sessie altijd af na gebruik
  • Installeer geen illegale apps op uw telefoon
  • Verlaag het maximaal overboekbare bedrag. Gaat er iets mis, dan blijft de schade beperkt
  • Trap niet in phishing-mails. In zo'n mail wordt u gevraagd op een link te klikken, zodat u op een nepwebsite komt die erg lijkt op de site van de bank. Op die website wordt u meestal gevraagd om uw gegevens en uw beveiligingscodes in te vullen

Contactloos betalen met een app op de smartphone

U kunt tegenwoordig ook betalen door uw smartphone tegen de betaalautomaat aan te houden. Banken bieden ook apps aan waarmee dit mogelijk is.

Betalen met de smartphone is relatief veilig. Het is dan wel belangrijk om de telefoon te beveiligen met bijvoorbeeld een pincode, wachtwoord of patroon. Voordat u de betaling uitvoert, moet u op uw mobiel een pincode invoeren. Zodra u dit heeft gedaan, gaat de klok tikken: u heeft 30 seconden om de betaling te voltooien. Houd uw telefoon even bij de betaalmachine en klaar is Kees. U kunt trouwens die pincode vaak ook uitzetten (voor transacties tot 50 euro) maar dat brengt natuurlijk risico's met zich mee. Maar zoals gezegd, als u uw telefoon toch beveiligt is er alsnog weinig aan de hand bij diefstal.

Dit kan met vrijwel iedere moderne telefoon, vanaf grofweg de generatie Samsung Galaxy S4 of Galaxy Note 3 en Apple iPhone 6 of nieuwer. De telefoon heeft een Near Field Communication (NFC) chip nodig. Check bij de fabrikant of uw telefoon aan deze eisen voldoet. Maar ook in een nieuwe SIMkaart wordt tegenwoordig standaard een NFC geplaatst, dus u hoeft niet eens een nieuw toestel te kopen. Vervolgens kunt u bij uw bank de app downloaden.

Het 'gevaar' van betalen met je smartphone zit hem in de kwetsbaarheid van software, zowel Android als de app. In onveilige apps, kon een aanvaller bijvoorbeeld het rekeningnummer van de ontvanger wijzigen. Tegenwoordig zou het echter een stuk veiliger zijn geworden.

Contactloos betalen met de pinpas

Bij contactloos betalen rekent u af door de betaalpas tegen de betaalautomaat te houden, zonder op een toets te drukken. Bedragen lager dan 25 euro rekent u af zonder pincode. Betalingen worden direct van de betaalrekening afgeschreven. Bedragen hoger dan 25 euro rekent u af met pincode.

U kunt niet meer dan 25 euro per keer afrekenen zonder pincode, en een limiet van 50 euro in korte termijn zonder pincode. Koopt u een worstenbroodje op het station van 1 euro, dan kan dit 50 keer. Bij de 51e poging moet u een pincode invoeren, tot de volgende 50 euro.

Hoe veilig is het?

Veilig, zo blijkt in de praktijk. Theoretisch bestaat de mogelijkheid om 25 tot 50 euro verliezen als u in fysiek contact komt met vreemden die kwaad in de zin hebben. Iemand met de juiste apparatuur die 'per ongeluk' tegen u opbotst. Dit alles bleek uit een test van de Consumentenbond.

Maar in de praktijk is dit tot op heden nooit gebeurd, stelt Betaalvereniging Nederland. Sterker nog: volgens de betaalvereniging draagt contactloos betalen juist bij aan de veiligheid. Want veruit de meeste schade door fraude met betaalpassen ontstaat door ouderwets shoulderen: eerst de pincode afkijken en daarna de betaalpas stelen. Met pincode en betaalpas kan de dief zijn gang gaan tot de betaalpas wordt geblokkeerd. Contactloos betalen helpt om juist die dominante vorm van fraude terug te dringen.

Sommige banken (zoals ABN Amro) verstrekken wel een speciaal hoesje om passen te beschermen tegen contactloos zakkenrollen. Bij bijna alle banken kunt u bovendien de functie van contactloos betalen met de pinpas aan- en uitzetten. Dat kan telefonisch en via internetbankieren.

Bron: youtube.com, consumentenbond.nl, plusonline.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer actueel cybercrime nieuws

PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 47-2019

Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.

Lees meer »

Datalek overzicht week 47-2019

Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.

Lees meer »

Bestandloze malware "Campagnes zonder infectie zijn moeilijk te detecteren"

Net zoals criminelen kunnen worden gepakt door vingerafdrukken of DNA op de plaats delict, laten hackers ook sporen achter op geïnfecteerde systemen. Om het bewijs van hun aanvallen te verbloemen, hebben cybercriminelen bestandsloze malware ontwikkeld. Deze schadelijke softwarevariant bestaat slechts als een artefact op het computergeheugen. De infectie of malware plaatst geen uitvoerbare bestanden op de harde schijf van het geïnfecteerde systeem om de detectie van de aanval zo lang mogelijk te verbergen. Verschillende nieuwe campagnes, die gebruikmaken van bestandsloze malware-aanvallen, zijn geanalyseerd door het Zscaler-ThreatlabZ-team.

Lees meer »

Darkweb Monitor als een service

De Nederlandse Organisatie voor Toegepast Wetenschappelijk Onderzoek (TNO) en het in Nederland en Singapore gevestigde bedrijf CyberDevOps (CDO) zijn overeengekomen om Dark Web Monitor als een service te licentiëren. TNO en CDO delen een ambitie om cyberspace en ons digitale leven veiliger en veiliger te maken. Volgens de voorwaarden van de licentieovereenkomst zal CDO de Dark Web Monitor-service leveren aan een exclusief aanbod van wetshandhavingsinstanties, beveiligingsorganisaties en bedrijven.

Lees meer »

Minstens 10 miljoen mensen potentieel doelwit van cyberaanvallen

Het beheer van gebouwen wordt steeds verder geautomatiseerd, waarbij de systemen die worden gebruikt voor het bedienen van bijvoorbeeld alarmsystemen, stroomvoorziening, toegangsdeuren en -poorten, ventilatie of schuifdeuren steeds vaker zijn verbonden met internet. Doordat er te weinig aandacht is voor de digitale beveiliging, worden de systemen kwetsbaarder voor cyberaanvallen, terwijl de mogelijke impact van zulke aanvallen toeneemt.

Lees meer »

Stijging internetoplichting

De politie heeft dit jaar 200 malafide webshops gesloten. Dat heeft Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie bekendgemaakt in de uitzending van Radar. Daarnaast kon Van der Linden melden dat het aantal aangiftes over online oplichting met 7% is toegenomen tot een totaal van 47.000.  

Lees meer »

PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 46-2019

Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.

Lees meer »

Datalek overzicht week 46-2019

Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.

Lees meer »

Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht

Criminelen gaan online steeds sluwer te werk. Dat blijkt wel uit het schrijnende verhaal van fraudeslachtoffer Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij werd slachtoffer van phishing en spoofing. De 58-jarige IT'er is vorige maand via phishing voor 28.000 euro opgelicht. Op 11 oktober kreeg Hulleman, zogenoemd scrum master bij het Kadaster, een mailtje van zijn bank ABN Amro. Althans, dat dácht hij. ,,Het zag er heel echt uit’’, vertelt hij. Hulleman werd door het zogenaamde ‘cyber security team’ van zijn bank verzocht via een link in de mail in te loggen op zijn bankaccount om zo een overschrijving tegen te gaan. ,,Ik heb op een linkje in de mail geklikt. Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.’’

Lees meer »