Digiweerbaar met de Cyber Sessies: Aflevering 5 'Digitaal ben je zo veilig als de zwakste schakel'

Gepubliceerd op 14 mei 2022 om 08:00

Zelf kun je je bedrijf nog zo goed tegen cybercriminelen hebben beveiligd, maar wat als een belangrijke toeleverancier wordt gehackt? In deze aflevering van Cyber Sessies draait het om hoe om te gaan met aanvallen in de leveranciersketen. Presentator Remy Gieling spreekt hierover met drie kopstukken uit de wereld van digitale veiligheid; Frank Groenewegen (partner Cyber Risk Deloitte), Erno Doorenspleet (vice president CTO KPN Security) en Daan Keuper (security researcher Computest). 

De drie deskundigen gaan in op vragen als: wat is het risico als je cruciale partners bij het digitaal veiliger worden, vergeet? Op welke manieren kun je als bedrijf worden geraakt op het moment dat een leverancier wordt gehackt? En is een cyberverzekering volgens de experts de moeite waard?

Wereld buiten de bedrijfsmuren

Het merendeel van de bedrijven die zich met digitale veiligheid bezighoudt, focust zich op de eigen bedrijfsmuren. Doorenspleet geeft aan dat daar risico's aan zitten: "Door cruciale partners te vergeten, kan het zo maar eens zijn dat als zij worden gehackt er spontaan niet kan worden geleverd. Alle bedrijven in de leveranciersketen zijn heel belangrijk."

Groenewegen ziet in de praktijk veel bedrijven met hun digitale veiligheid worstelen. "Bedrijven weten vaak onvoldoende van welke leveranciers ze afhankelijk zijn. De afgelopen jaren zijn ze snel gedigitaliseerd, maar ze hebben geen duidelijk beeld meer op welke plek ze van wie afhankelijk zijn. Iets wat vaak pijnlijk naar voren komt als er een incident is. En dan, dan is het te laat."

Ethisch hacker Keuper gaat onder andere in op de zwakke plekken die vaak door het bedrijfsleven over het hoofd worden gezien: "Negen van de tien keer zijn er een aantal hoofdleveranciers met wie er een bepaalde vertrouwensrelatie ontstaat. Leveranciers die een bepaalde mate van toegang tot het bedrijfsnetwerk krijgen waar aanvallers op hun beurt misbruik van kunnen maken. Daar wil het regelmatig misgaan."

Terugkerend item in Cyber Sessies is hoe bekende bedrijven zich tegen cyberaanvallen bewapenen. Deze week is verslaggever Suzanne Blonk over de vloer bij Hoppenbrouwers Techniek. Door een hack kwam alles plat te liggen. Echter, ze wisten ook alles in een weekend weer op te bouwen. Hoe zag de cyberaanval eruit? Welke acties hebben ze tegen de hack genomen? En wat is het advies voor andere bedrijven? 

Tips om digitaal weerbaar(der) te worden

Wekelijks wordt de uitzending met een aantal praktische tips afgesloten. Tips om beter tegen oplichters en criminele hackers bestand te zijn. Deze editie heeft Doorenspleet een zestal tips waar aan te denken als je de leveranciersketen als bedrijf wil verbeteren. "Het begint bij oefenen. Test eens hoe makkelijk het is om digitaal bij je bedrijf binnen te komen. Zwemmen leer je ook niet door te kijken naar een YouTube-video, je moet het water in." Deze en meer tips zie je in de laatste paar minuten van de uitzending.

Elke week op Cybercrimeinfo posten we een aflevering van deze Cyber Sessies. Vandaag aflevering 5, 'Digitaal ben je zo veilig als de zwakste schakel'

Bron: youtube.com, RTLZ, eset.com, rtlnieuws.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer actueel nieuws

Opleidingstraject 'Digitale Buurtambassadeurs' Gemeente Breda start 11 september

De Gemeente Breda & Partners starten dan met deze primeur in Nederland. Deze opleiding bestaat uit 4 momenten (4 x 90 min) en heeft als doel de kennis en weerbaarheid verhogen van deze eerste groep 'Digitale Buurtambassadeurs'. De lessen worden gegeven door experts van politie, gemeente en bedrijfsleven. Aan het eind van het opleidingstraject wordt de kennis getoetst en kan men het gewilde certificaat behalen en is men officieel ambassadeur.

Lees meer »

PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 34-2019

Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.

Lees meer »

Datalek overzicht week 34-2019

Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.

Lees meer »

Zeventien arrestaties na WhatsAppfraude

De afgelopen week heeft de politie zeventien personen aangehouden voor Betaal-App-Fraude. De zeventien worden ervan verdacht dat ze hun bankrekening ter beschikking hebben gesteld en zo hebben meegewerkt aan de fraude. Het gaat om zogenoemde ‘geldezels’ (money mules).

Lees meer »

Kabinet gaat gevaarlijke Smishing sms'jes aanpakken

Cybercriminelen sturen steeds vaker phishing-sms'jes (smishing) die afkomstig lijken van je bank. Ze zijn lastig te herkennen als berichten van oplichters. Het kabinet wil deze vorm van internetcriminaliteit aanpakken, omdat het aantal slachtoffers blijft toenemen.

Lees meer »

Datalek overzicht week 33-2019

Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.

Lees meer »

PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 33-2019

Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.

Lees meer »