Senioren waren het doelwit van de criminelen

Gepubliceerd op 28 oktober 2022 om 15:00

First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑

Een werknemer die van buitenaf is ingehuurd, heeft de persoonsgegevens van honderden klanten gefotografeerd en doorverkocht aan een oplichter. Met deze gegevens probeerde hij de betaalpas en bijbehorende pincode buit te maken van goedgelovige senioren. Het datalek is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Persoonsgegevens Vattenfall klanten

Een externe medewerker dacht een zakcentje bij te verdienen door persoonsgegevens van Vattenfall-klanten aan criminelen te verkopen. Ze fotografeerde de gegevens van klanten en deelde deze informatie met cybercriminelen. Uit politieonderzoek is gebleken dat de privégegevens van zeker 776 klanten zijn doorverkocht. Het gaat om zaken als namen, e-mailadressen, telefoonnummers, geboortedata, klantnummers en bankrekeningnummers. De oud-medewerker doorzocht de systemen van Vattenfall en had toegang tot de gegevens van nog eens 2.119 klanten.

Met deze gegevens probeerden de oplichters om bankpassen en pincodes te stelen. Ze richtten hun pijlen op ouderen die 80 jaar of ouder zijn. Senioren zijn doorgaans goedgelovig en daardoor een makkelijk doelwit voor cybercriminelen. Het is onbekend hoeveel mensen daadwerkelijk de dupe zijn van de oplichters.

Procedures aangescherpt

Het politieonderzoek is nog in volle hang. Om herhaling te voorkomen heeft Vattenfall zijn procedures aangescherpt. Medewerkers kunnen niet langer naar klantdata zoeken op basis van leeftijd. De sollicitatieprocedure is eveneens strenger geworden. Tot slot kijkt de energiemaatschappij of het noodzakelijk is om passende, aanvullende veiligheidsmaatregelen te treffen.

Vattenfall heeft het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook is er aangifte gedaan bij de politie. Het bedrijf werkt actief mee aan het politieonderzoek. Wanneer deze is afgerond kan Vattenfall niet zeggen. Slachtoffers waarvan de gegevens zijn doorgespeeld zijn op de hoogte gebracht door de energieleverancier.

Cindy Kroon, directeur Klanten van Vattenfall Nederland, zegt in een reactie het “verschrikkelijk” te vinden dat het voorval heeft plaatsgevonden bij haar bedrijf. “Oplichters beschamen zo het vertrouwen van onze klanten en van onszelf. Wij doen er alles aan doen om dit te voorkomen. Belangrijk is dat iedereen weet dat bedrijven nooit om een bankpas of pincode vragen. Wij vragen daarom met nadruk -samen met de politie- iedereen om nooit je pincode te verstrekken via de telefoon of aan de voordeur. Maar let bijvoorbeeld ook op betaalverzoeken via WhatsApp of sms. Neem bij twijfel altijd contact op met de politie.”

Aangifte bankhelpdesk fraude

Vattenfall-woordvoerster Anouk IJfs vertelt tegenover RTL Nieuws dat het balletje aan het rollen kwam na een aangifte van bankpasfraude in Zoetermeer afgelopen juni. De politie arresteerde toen twee verdachten. Op 12 oktober werd er een derde verdachte aangehouden. Bij de huiszoeking van deze persoon vond de politie foto’s met data uit het klantbestand van Vattenfall, zo bevestigt IJfs.

De verdachten gingen op dezelfde manier te werk. Ze benaderden telefonisch oudere mensen en deden zich voor als bankmedewerker. Via een babbeltruc wisten ze hun slachtoffers te overtuigen om hun betaalpas met pincode aan een ‘collega’ af te geven. Die zou er dan voor zorgen dat de bankpas veilig werd afgevoerd. In werkelijkheid plunderden de oplichters de bankrekening van hun slachtoffers.

Bron: anoniem, rtlnieuws.nl, vattenfall.com, vpngids.nl

Meer info over bankhelpdesk fraude

Meer bankhelpdesk fraude nieuws