25-jarige man aangehouden voor bankhelpdesk fraude

Gepubliceerd op 23 februari 2022 om 15:00

Na een aantal maanden onderzoek te hebben gedaan naar bankhelpdesk fraude is op dinsdag 22 februari 2022 een 25-jarige verdachte aangehouden.

Het cyberteam van politie Zeeland-West-Brabant deed sinds december 2021 onderzoek naar geldstromen en andere digitale gegevens nadat (in ieder geval) vijf benadeelden aangifte deden. Hierbij kwam een verdachte in beeld. Deze man is woonachtig in Assen. Hij is dinsdagochtend in Groningen aangehouden door de politie. De woning waar hij verbleef, en een woning in Assen, werden doorzocht door de politie. Dit gebeurde onder leiding van een rechter-commissaris. Tijdens die doorzoekingen zijn verschillende goederen, waaronder gegevensdragers, in beslag genomen.

De komende dagen wordt de verdachte gehoord door rechercheurs. Aan het eind van de week wordt de verdachte voor de rechter-commissaris geleid. Die bepaalt of de verdachte langer vast moet blijven zitten.

Wees alert op slinkse praatjes

Een bankhelpdesk fraudeur gaat als volgt te werk: Slachtoffers worden telefonisch benaderd met de mededeling dat er verdachte transacties plaatsvinden op hun bankrekeningen. De nep-bankmedewerker vertelt hen dat er direct actie moet worden ondernomen. Door middel van slinkse oplichtingstrucjes worden zij bewogen om hun privé-gegevens aan de zogenaamde helpdesk medewerker te geven. Dit kan gebeuren omdat de slachtoffers het programma ‘Anydesk’ op hun computer moeten downloaden. Via Anydesk krijgt een oplichter toegang tot de computer van zijn slachtoffers. De nep-bankhelpdesk medewerker sluist vervolgens het geld van de slachtoffers door naar ‘beveiligde bankrekeningen’. In werkelijkheid wordt het geld doorgesluisd naar een rekening waar de verdachte bij kan. Op die manier komt de fraudeur in het bezit van het geld van de benadeelde.

Let goed op als u benaderd wordt door een zogenaamde bankmedewerker. Echte bankmedewerkers vragen namelijk nooit om programma’s te downloaden, of om uw pincode aan hen te geven. Trap hier dus niet in! De meeste mensen die door dit soort oplichters benaderd worden betreffen oudere mensen. Ons advies is dan ook om oudere mensen in uw omgeving te waarschuwen voor dit soort praktijken. Wanneer u een telefoontje niet vertrouwt is het zaak om direct op te hangen en eventueel uw bank zelf te benaderen en door te geven wat u overkomen is.

De ABC-methode is onlangs gelanceerd door de politie. Door een simpel ezelsbruggetje kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt van computercriminaliteit.

Alert zijn, Bescherm jezelf en Check altijd

Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank, een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt. Het zijn vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken en bijna altijd voorzien van spoed. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit. Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding, dat is helemaal niet onfatsoenlijk!

U kunt de kans verkleinen dat u slachtoffer wordt. Hanteer dan de ABC-regels.

A = alert blijven

•           Te mooi om waar te zijn, is niet oké

•           Blijf op de hoogte

•           Klik nooit zomaar op een link

B = beveilig jezelf

•           Blijf up-to-date met updates op uw apparaat

•           Gebruik sterke wachtwoorden

•           Gebruik actuele anti-virus programma’s

•           Maak offline back-up’s

C = check altijd

•           Vertrouw je het niet, verbreek direct het contact

•           Controleer de contactgegevens van de afzender op een vertrouwde website van bijvoorbeeld uw bank.

Aangifte doen

Bent u onverhoopt toch slachtoffer geworden van cybercrime. Doe dan altijd aangifte bij de politie! Daarvoor belt u 0900-8844. U kunt ook aangifte doen van helpdesk fraude op de politie website www.politie.nl.

Als er genoeg bewijs is, kunnen we daders van cybercrime opsporen en vervolgen. Als we niet direct een onderzoek kunnen starten, is uw aangifte nog steeds heel belangrijk. We verzamelen en analyseren informatie uit aangiftes altijd. Dit helpt ons om cybercriminaliteit beter te bestrijden.

Bron: politie.nl

Meer info over bankhelpdesk fraude 

Bekijk alle vormen en begrippen

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

 

Meer info over ABC en downloads

Meer bankhelpdesk fraude nieuws

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »

Gezochte personen bankhelpdesk fraude