Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude

Gepubliceerd op 11 april 2022 om 23:00

Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.

Bankhelpdeskfraude

Bankhelpdeskfraude is een vorm van fraude die steeds vaker voorkomt in Nederland. Daarbij doet een oplichter zich voor als een medewerker van de klantenservice, bijvoorbeeld een financiële instelling. In deze hoedanigheid benadert hij nietsvermoedende slachtoffers met de mededeling dat er zich ‘verdachte activiteiten’ op hun bankrekening hebben voorgedaan. De fraudeur zet de eigenaar onder druk door te zeggen dat er direct actie ondernomen moet worden om zijn geld veilig te stellen.

Door zijn spaargeld tijdelijk over te sluizen naar een ‘kluisrekening’, is zijn geld veilig. In werkelijkheid bestaat zo’n rekening helemaal niet en boekt het slachtoffer zijn zuurverdiende centen over naar de bankrekening van de oplichter. Tegen de tijd dat hij daarachter komt, is het kwaad al geschied.

In de meeste gevallen kon het slachtoffer fluiten naar zijn centen. Soms toonde de bank coulance en vergoedde het de schade van het slachtoffer. Niet alle gedupeerden hadden zoveel geluk en visten achter het net. Het gegeven dat de ene bank hier ruimhartiger mee omsprong dan de ander, leidde tot boze reacties.

Gezamenlijke aanpak

Samen met de minister van Financiën maakten banken onderling afspraken met elkaar over een gezamenlijke aanpak. Sinds begin vorig jaar verstrekken banken de NAW-gegevens van oplichters als deze het geld niet binnen afzienbare termijn terugstort op de rekening van de gedupeerde.

Er gelden wel een aantal voorwaarden: zo moet het slachtoffer eerst aangifte doen bij de politie. Vervolgens krijgt de oplichter drie weken de tijd om het geld terug te storten. Doet hij dit niet, dan krijgt het slachtoffer zijn NAW-gegevens om een civiele procedure te starten.

Om het aantal slachtoffers van fraude terug te dringen, hebben banken allerlei maatregelen genomen. En dat had succes, zo zegt de Nederlandse Vereniging van Banken. Het afgelopen jaar lag het aantal slachtoffers door gestolen bankpassen en phishing een stuk lager.

De schade als gevolg van bankhelpdeskfraude steeg echter naar 47,6 miljoen euro. Dat komt omdat cybercriminelen er beter in slaagden om hun slachtoffers aan te sporen geld naar hen over te maken. De totale schade door allerlei vormen van fraude in het betalingsverkeer, steeg van bijna 50 miljoen euro in 2020 naar 62,5 miljoen euro afgelopen jaar.

Enorme emotionele impact

Aleid van der Zwan, adjunct-directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken zegt dat online fraude een enorme emotionele impact heeft op slachtoffers. Hij zegt dat zijn organisatie voortdurend maatregelen neemt om fraude te voorkomen. “Dat werkt goed bij fraudevormen zoals phishing, waarbij criminelen toegang proberen te krijgen tot de bankomgeving van de klant. Maar als klanten worden overgehaald om zelf geld over te maken is het voor de bank moeilijker om fraude te herkennen.”

Om mensen te waarschuwen voor cybercriminelen en internet oplichters, lanceert de Nederlandse Vereniging van Banken later dit jaar een publiekscampagne. “Ook zoeken banken in afwachting van een door de overheid gecoördineerde aanpak de samenwerking met de politie, telecomaanbieders, social media platforms en andere partijen die kunnen helpen bij het voorkomen van deze fraudevormen”, zo legt Van der Zwan uit.

De topman benadrukt dat een bank nooit vraagt om geld over te boeken naar andere rekeningen. Ook niet in noodgevallen. Word je benaderd door iemand die zich voordoet als bankmedewerker, hang dan op, klik weg en bel je bank. Ben je er onverhoopt toch ingetrapt? Doe dan altijd aangifte bij de politie.

Bron: nvb.nl, vpngids.nl

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

 

Meer info over ABC en downloads

Meer bankhelpdeskfraude nieuws

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »